Dikkie's Dodgy Deeds

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 21:50

Duistere zaken, dus maar weer een draadje er bij. Ik weet dat ik de andere projecten niet echt bijhoud op het forum maar kan allicht een begin maken met dit exemplaar.

Alle foto's en filmpjes omtrent dit project eindigen in deze publieke map: https://photos.app.goo.gl/BB54vKv4Q4v2cp2W6
En uiteraard ga ik mijn best doen om hier een topic over bij te houden.

Lang verhaal kort; het betreft hier een 1945 Dodge WC 52 die zijn stalling uit moest per 1 januari, hoop stress voor de vorige eigenaar (lees: mijn schoonvader :mrgreen: ) dus ik heb geopperd om er ruimte voor te maken. In eerste instantie moest en zou de Ben Hur aanhanger er ook bij maar die heb ik af kunnen houden, daar heb ik stomweg de ruimte niet voor. Kort samengevat: ik heb mijn polynorm aanhanger verkocht om hier ruimte voor te maken, de dodge opgehaald, overgeschreven en achter de 126 gestald als projectje. Hij is niet echt rot, dus een totaalrestauratie gaat het niet worden, maar een flinke portie liefde kan ze wel gebruiken. Hoewel ze op mijn naam staat is het nu dus eigenlijk de auto van mijn vrouw :oops:

Beginnen bij het begin, ophalen!
4 november afgelopen jaar, het klinkt dan zo ver terug. De stalling waar ze stond:

Met ingeklapte spiegels is de deur doorgang een goede anderhalve centimeter breder dan de auto aan weerszijden, leuke oefening om eruit te rijden dus. Zeker als je weet dat je ook nog moet insturen voor de schutting, nog voordat je goed en wel de deur uit bent. Achter de dodge stond nog veeeeeel meer, deze moest altijd als eerste er uit om ergens bij te kunnen.

Omdat de motor wel functioneert (ze loopt echt als een zonnetje) maar de remmen niet, en omdat ze voor mij onbekend is in de verdere staat van onderhoud, hebben we haar op een geleende trekker/trailer meegenomen. 250 kilometer met een auto zonder remmen is mij namelijk te gortig. Het dakje is eraf om kapot waaien te voorkomen, die ligt achterin de bak met een aanhangernetje er overheen.


En, enige uren later, weer gelost, nu op de plek waar voorheen mijn polynorm stond. ik heb mij gruwelijk vergist in de maat van dat ding. Lengte heb ik uitgemeten, ging prima, maar hij blijkt breder dan de daf!!


Dus, gaandeweg tussen het klussen of prutsen door ben ik ook bezig om de schuur verder op te ruimen en losse zooi weg te doen om wat meer ruimte te creëren.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 21:59

Zonder foto's is het eerste waar ik me mee bezig hield het uitruimen. De auto was een goede 20 jaar van dezelfde eigenaar en heeft meer opbergvakken dan verwacht dus ben ik nog altijd bezig om 20 jaar geschiedenis te sorteren in een aantal categoriën: leuk voor teruggeven, hoort bij de auto, leuk voor eigen collectie of gewoonweg rommel.

Daarnaast eerst de accu eens vastgezet, deze stond geklemd met allemaal blokken hout terwijl ik de originele beugel met opruimen tegenkwam. Sorry, wederom geen foto.

Alle andere deelprojecten zullen in volstrekt willekeurige volgorde voorbij komen; ik hanteer geen logica maar pak stomweg alles aan waar ik op dat moment zin in of tijd voor heb. Net zolang tot hij technisch zo is dat hij weer de weg op kan.
Eerst maar eens kijken wat het torretje nou echt doet. Koude meting, bougies er uit, gasklep open, en vooral kleppen nog niet gesteld.

An sich een prima begin, kan beter, moet nog kijken hoe ik in vredesnaam bij de kleppendeksels ga komen, dan kleppen stellen en nog maar eens meten.

Bougies waren ook niet alles meer..


Een van de bekende klachten van deze auto is dat de remmen niks doen, hoofdremcilinder was een goed begin. Deze lekt namelijk tussen het externe vloeistofpotje en de hoofdremcilinder zelf, maar wanneer is onbekend. Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus vloerplaat er uit gehaald, en ff pielen. Blijkt dat als je de koppeling intrapt het slangetje dubbelvouwt en langs de fitting wat vloeistof loslaat :roll:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 22:12

Dus, de hoofdremcilinder er onder uit. Kan je bij dit model het beste benaderen via de onderkant, mits het motorspatscherm verwijderd is.
Deze foto van de inmiddels lege positie van de hoofdremcilinder geeft meteen een aardige indicatie van de hele auto: veel olie, zand, aangekoekte bagger en nog meer olie. Ik zie het zonnig in, alle bouten waren redelijk vlot los, er zat niks echt vastgeroest :lol:


Hoofdremcilinder na demontage en vooral schoonmaakbeurt op de werkbank.

De cilinder zelf is meteen voorzien van een voorraadpotje, maar vanwege de montage in de auto moet je half onder het stuurhuis door om de dop eraf te draaien en te kunnen peilen of vullen. Zodoende is op deze, zoals op vele andere, een uitgang gemaakt om met een extern potje die hoger onder de kap (aan de spanningsregelaar) hangt te kunnen vullen/peilen. Idee 100 punten, maar hier dus uitgevoerd met een luchtslangetje die stomweg in de fitting geduwd was, hij zat niet vast :evil:
Gezien de uitlijning ten opzichte van het koppelingspedaal vond ik een modificatie naar iets met haakse overbrenging, tevens een 5 cm langere slang een goed idee.

na het bekende werk, dus voorzien van revisieset en verfje, liep ik er heel even mee te leuren tot ik bij een automaterialenzaak wat moois trof: een remslang van een mini! Deze had namelijk M10x1 fitting aan een zijde, en een M10 banjo aansluiting op de andere. Tevens qua lengte perfect voor mijn idee. Dus de draad in het deksel opgetapt van iets engels naar M10x1, bij een andere zaak gezorgd voor de juiste fitting aan het potje, en klaar is Dikkie.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 22:13

Huftertje terughangen


Potje hangt nu niet scheef maar keurig recht en slang loopt mooi om stuurhuis heen


En van binnenuit gezien, heeft hij geen last meer van het koppelingspedaal.


Voor de oplettende kijker: ja, dus wel van het rempedaal, die zit dus tegen de slang aan.. dus zonder foto's, is de boel weer losgemaakt en de slang 45 graden naar voren gedraaid om ook hiervan vrij te zijn. Ach we prutsen wat af he..
Hij is nog niet gevuld, moet immers alle wielen nog controleren (smering, lagers en natuurlijk afstelling dan wel vervanging remmenwerk) dus dat komt wel zodra de auto weer op zijn pootjes staat
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 22:20

Dan komen we op het baggervette motorblok. Deze is over het geheel te goor om vast te pakken en heeft ook meerdere plekken waar wat olie door komt of zou kunnen komen.
Omdat ik de riem wilde vervangen (krukas->ventilator&waterpomp->dynamo) moet de dynamo opzij. Dit ging niet ver genoeg, deze liep namelijk tegen de olievulbuis aan. Die overigens ook voorzien is van een carterontluchtingspotje waar een X hoeveelheid schone olie in hoort.. dus, eraf met dat ding en het bekende riedeltje in. Schoonmaken, uit elkaar, meer schoonmaken, in elkaar, verfje,...

Vulbuis met bovenop dus een aftakking naar een oliebadfiltertje, vergelijkbaar met de luchtfilters van dodge en daf.

Weinig spannends aan dus ook weinig foto's. Nieuw snaartje er op


Constructie vulbuisje terug in elkaar, verfje er op, verse olie waar het hoort, nieuwe pakking er tussen en terugplaatsen maar.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 22:27

Iets verder er naast op het blok, als we toch in de olie zitten, hebben we een oliefilter. Handleiding zegt, voor je die trekt eerst de plug onderop het huis er uit, dan kan die leeglopen. Dus plug er uit en.. nou nee dus. Deksel van huisje er af, filter er uit getrokken, huis zat nog he-le-maal vol! Dus ook hier weer, eraf met dat ding.

Hier is de plug er nog steeds uit en het vloeibare deel er al uit gegoten. Tijd voor rubber handschoenen en leegscheppen... :roll:

Met enige overtuigingskracht toch nog schoon gekregen


Als we dan toch bezig zijn, grondverfje op buitenkant en ophangbeugel


en uiteindelijk ook in een zwart verfje met rood accent op de eerder genoemde dop
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » wo 10 jan 2024 22:38

Het wordt al wat. Teruggemonteerd, met hulp van firma van dam mooie passende nieuwe slangetjes gevonden, nieuw filter er in, briefje er aan dat ik hem nog moet vullen. Doe ik namelijk pas zodra ik de motor olie wissel, het blok zelf is nog niet leeg getrokken. Oja, en omdat ik het niet laten kan de peilstok schoongemaakt en met kwasten ook meegenomen :mrgreen:


Buiten dit om heeft het luchtfilter (oliebadfilter, vergelijkbaar met de dafs) hetzelfde als behandeling gehad. Poetsbeurt, verfje erop, verse olie er in en terug monteren. Dat was zo schrikbarend hoogtechnisch dat ik er niet eens foto's van heb gemaakt :mrgreen:

Dit is de huidige stand van zaken. Denk dat het volgende wordt om de motorolie, benzinefilter en kleppen aan te pakken, radiateur te spoelen en op zoek te gaan naar nieuwe radiateurdop. Technisch moet hij natuurlijk rondom gesmeerd worden, alle oliën vervangen, en hier en daar wat zweters aanpakken. Maar die worden waarschijnlijk pas duidelijk na een goede schoonmaakbeurt.
Dan nog het remmenwerk; te combineren met afstelling/smering/controle wiellagers.
En uiteindelijk cosmetisch werk: nieuwe lak in de bak, laswerk aan de zijkant van de bak en aan het dashboard, en uiteindelijk rondom nieuw verfje er op. Het mooiste aan dit project vind ik het gebrek aan tijdsdruk: met de 126 kan ik mezelf helemaal gek maken; hij moet af voor X datum of rijden voor Y evenement enzovoorts. Dat is hier niet het geval: hij is klaar als-ie klaar is en niet eerder. Werkt best fijn zo!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Hoppa69 » do 11 jan 2024 18:22

Mot ie kosten :mrgreen:

Leuk dat je ook is een project post. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 11 jan 2024 19:01

Mot ie kosten :mrgreen:

Leuk dat je ook is een project post. 8)
Op moment dat ik deze weg doe kost het mij mijn huwelijk :lol: :lol:

En ja, draadje over de 126 loopt ook achter, moet ik ook nog eens bijwerken
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Hoppa69 » vr 12 jan 2024 16:19

Op moment dat ik deze weg doe kost het mij mijn huwelijk :lol: :lol:
Geen hand vol maar een land vol met vrouwen. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Kees64 » za 13 jan 2024 09:13

Op moment dat ik deze weg doe kost het mij mijn huwelijk :lol: :lol:
Geen hand vol maar een land vol met vrouwen. :twisted:
:lol: :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor ruben » zo 14 jan 2024 20:53

Mooi projectje Dik, en leuk om weer wat te kunnen volgen.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 29 feb 2024 22:21

We modderen rustig aan verder..

Na het oliefilterhuis en nieuwe slangen enzo, ook de carterplug losgetrokken. In eerste instantie kwam er al oude meuk uit maar na ff voelen in het gaatje was de conclusie toch dat de bodem van de pan ook wel vol met troep lag. Dus, leuke klus, pan er onder uit. Het zijn maar 20 boutjes en een paar onderdelen die in de weg zitten :mrgreen:


En uit laten druipen.


Na de binnenkant schoon geschraapt te hebben (en een paar bussen remreiniger verder) toch voor het mooie ook maar weer de buitenkant schoonmaken. U ziet boven een deel dat al gekrabt is, ergste zooi eraf, en onder wat er over blijft na remreiniger.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 29 feb 2024 22:27

In de pan hangt een olie oppik zeefje, die drijft op de olie, gaat los na verwijderen van maar 1 splitpen dus die ook door de ontvetterbak heen getrokken


En onder de auto viel me op dat er een pen van de handreminrichting losgeschoten was (en een andere ook bijna i.v.m. ontbreken borging), dus ja als je toch bezig bent, ook maar vastgezet

Heb inmiddels ook een nieuwe handremhefboom dus kan zijn dat dit nog een keertje los moet, zie ik tegen die tijd wel weer

En dan valt je oog ook op.. hé een gratis steeksleutel :roll: :lol: :lol: :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dikkie's Dodgy Deeds

Berichtdoor Dikkie » do 29 feb 2024 22:33

Afijn, pannetje voor het mooie voorzien van een kleurtje. Na wat overleg heen en weer kwam ik uit op zilvergrijs, staat mooi.


Tevens voorzien van nieuwe pakking. Dat zijn bij dit model dus 4 kurken pakkingen! En dan nog 2 vilten delen aan voor- en achterkant die je niet dubbel moet vouwen, een aandrijfas voor vooras en nog een voor de lier en als we toch bezig zijn een oppikzeef waar je allemaal omheen moet gaan werken :shock: :shock: Dus gekozen om de kurk op zijn plek te "lijmen" met een beetje vloeibaar aan onder- en bovenzijde.


En eigenlijk viel het wel mee. Alle boutjes schoon en voorzien van puntje koperslip klaargelegd, alle gereedschap op zijn plek, pakkingen op hun plaats, en pannetje teruggehangen. Alle boutjes erin en dan rustig aangedraaid. Deze foto is volgens google nog geen drie kwartier na de vorige genomen dus viel achteraf toch wel mee. En van tevoren de manual lezen om er achter te komen dat de peilstok er ff uit moet scheelt ook een hoop.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 11 gasten