KVS bij olie waterpomp

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

l.kuipers135
Matgroentje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 25 okt 2022 21:43
Locatie: Tuk

KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor l.kuipers135 » di 15 nov 2022 20:57

Beste mede forumleden,

Ben vandaag tot de conclusie gekomen dat er koelvloeistof uit het bijvul buisje komt van de (volgensmij olie).


Heb hem losgedraaid maar er lijkt wel vet in te zitten, maar heb eerder gelezen dat hier olie in zit. Dus zal waarschijnlijk sludge zijn geworden…

Lijkt me niet te horen? Of is dit dood normaal?

Zo niet enige oplossing waterpomp demonteren en lostrekken?

Mvg Lars

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor B. van der Veer » di 15 nov 2022 21:29

Die leiding loopt naar de waterpomp om het lager te smeren.
In deze leiding hoort schroefaskokervet te zitten. De vuldop dient vol te zitten met vet en dient af en toe aangedraaid te worden om wat vet op/in het lager te drukken. Hierdoor wordt het lager gesmeerd maar loopt de koelvloeistof niet de motor in.
dus geen olie in de leiding spuiten.
advies: kopieer de VTH9-326 bij de site van de Y-Cie daar staat al de benodigde informatie in van het eerste echalons onderhoud van de Daf YA126.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor ruben » di 15 nov 2022 22:09

en het VTH staat ook hier op de site onder het kopje downloads.

Als er nu vloeistof uit komt zou ik de leiding eraf halen, er net zo lang met de dop nieuw vet in draaien tot het er onderaan de leiding uit komt. Dan de leiding weer monteren en nog 1 dop er achteraan schroeven zodat je zeker weet dat er vet bij het lager zit. Het vet zit er ook in om te zorgen dat er geen koelvloeistof uit de buis komt.

l.kuipers135
Matgroentje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 25 okt 2022 21:43
Locatie: Tuk

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor l.kuipers135 » di 15 nov 2022 22:59

Dank voor jullie reactie!

Is er een mogelijkheid dat er koelvloeistof de motor in loopt? En kan ik het voorkomen om het weer te laten lekken door nieuw vet er in te draaien?

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor B. van der Veer » wo 16 nov 2022 10:07

Volg de instructies van Ruben op dan heb je nergens meer last van.
Als het lagertje in de waterpomp niet ingevet blijft heb je kans dat er koelvloeistof in de motor komt maar ook dat er motorolie in de koelvloeistof komt.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 18 nov 2022 11:47

Als je teveel vet erin draait komt dat vet in je koelvloeistof (bij mij zaten er hele klodders in de bocht bij de thermostaat toen ik em kocht)
Dus af en toe een slagje is genoeg (nadat je de waterpomp hebt voorzien van genoeg vet zie idd post ruben voor werkwijze.)

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: KVS bij olie waterpomp

Berichtdoor ruben » ma 28 nov 2022 15:11

Is er een mogelijkheid dat er koelvloeistof de motor in loopt? En kan ik het voorkomen om het weer te laten lekken door nieuw vet er in te draaien?
via dat bewuste buisje kan er geen koelvloeistof de motor in lopen, dat is een rudimantair smeersysteem volledig separaat van de ander motor systemen. Het zou wel kunnen dat er wat koelvloeistof uit de fitting komt als je de buis eraf haalt, een tweede persoon die even zijn vinger op dat gaatje houdt lijkt mij voldoende om dat op te lossen tot je de buis vol hebt gemaakt met vet en weer monteert.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten