Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » ma 28 feb 2022 19:55

Ik heb een probleem met de motor waardoor de demper geklapt/ gescheurd is.

Een tijdje geleden had ik dit probleem voor de eerst keer en toen leek de werking van de choke verkeerd om.
Dus met choke geen knallen, zonder choke knallen. En met knallen bedoel ik heel harde knallen en vlammen uit de uitlaat.
Na het aanpassen van de choke een nieuwe demper geplaatst en hij reed weer.
Het leek toen opgelost maar de carburateur is nagekeken en nu is de werking van de choke
zoals deze hoort te zijn, hij zat dus nu verkeerd om (de schijf 180gr gedraaid).

Vanmiddag ging ik nog een startpoging gedaan.
Na wat startproblemen de motor aan de praat gekregen. Even beetje warm laten lopen met choke.
Vervolgens de choke op half gezet. Na een tijdje beetje gas gegeven waarop de reactie niet heel snel was. De motor kwam
niet (snel) op toeren. Toen ik het gas los liet (of nog tijdens proberen) klonk weer een heel harde knal.
Demper weer gescheurd :(. Ik heb er zere oren van. De vorige keer kreeg ik nog een waarschuwing van kleinere knallen, deze keer niet :(.
De carburateur bevriest ook, in ieder geval aan de buitenkant.

Nu wil ik alles nakijken wat mogelijk hier mee te maken kan hebben maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen en met wat.
Welke stappen kan ik het beste volgen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt!

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Dikkie » ma 28 feb 2022 20:56

Klappen van de demper is een opbouw van teveel benzinedamp in de uitlaat, dat een kans krijgt op ontsteking.
Ga het rijtje maar na.. hoe staan je kleppen? Die eerst even stellen.
Dan ontsteking nakijken, staat die wel op tijd?
En dan de carburateur, hoe is het met de mengverhouding gesteld.

Als je dat rijtje hebt zou het best eens kunnen dat ie weer prima loopt

Mocht je er hulp bij nodig hebben, meld er dan ook ff bij waar in het land je wagen te vinden is, wie weet leest er iemand die in de buurt woont mee
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor ruben » di 01 mar 2022 21:52

Tsja, kan heel simpel of heel ingewikkeld zijn inderdaad.

.heb een tijd terug ook gezeur gehad, bleek achteraf een vlotternaald te zijn die in de open stand bleef staan en alle benzine vanaf de pomp zo de carburateur in dumpte. Bij vol gas krijgt de motor dat wel weggestopt, maar bij half of minder gaat er een hoop onverbrand de demper in en ploft daar een keer.
Zeker met de choke aan wordt je mengsel flink rijker gemaakt en als er cilinders zijn die dat niet ontbrand krijgen pomp je die benzine je demper in tot er ergens genoeg temperatuur vrij komt en dan is het een klap inderdaad.

Loopt de motor wel op alle 6 cilinders?
En wat Dik al zei, ontsteking op tijd? Verdere werking van de carburateur ok?

Je zegt dat de carburateur is nagekeken, wie heeft dat nakijkwerk gedaan?

Misschien eerst even kijken hoe je alles goed afgeregeld krijgt voor je weer een dempertje vervangt.

En ja, er zitten zat handige DAF sleutelaars door het land dus misschien zit er wel iand met kennis vlak bij.

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » wo 02 mar 2022 16:29

Dank voor de reacties.
De carburateur is bij van Dam geweest.
Ik zal moeten checken of alle 6 cillinders meelopen/ vonken. Ik zal de naald ook nog ff checken.

Of de ontsteking op tijd loopt vind ik lastig te zeggen. Hoe weet je dat precies? Als hij ontsteekt in de uitlaat slag zou het dat ook kunnen zijn natuurlijk.

DAFje staat in Vledder in Drenthe. Gezellig en leuk om ervaring op te doen en tips.
En ik wacht inderdaag ff met de demper vervangen ;)

Groeten Patrick

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » za 05 mar 2022 10:54

Goede morgen,
Ik heb de vlotternaald gecheckt, deze sluit goed af
Kleppen gesteld. Was even goed kijken wat inlaat en uitlaat is. Deze iets bij moeten stellen naar mijn mening. Nieuw papieren pakking tussen geknipt.
De ontsteking 1 tand verdraaid maar dit gaf naar mijn idee meer een ontsteking tegen de richting in dus tandje terug gezet. Verder nog niet precies afgesteld aangezien hij helemaal niet start op dit moment. Af en toe een paar keer dat hij lijkt te gaan lopen maar dan stopt hij weer.
Carburateur de mengverhouding dichtgedraaid om niet te veel benzine in het mengsel te krijgen en proberen te starten met choke, wat dus nog niet werkt.

Ik heb geprobeerd te kijken of de bougie wel vonkt van 1 en 2. ik vond dit nog niet super of zelfs soms niet. Ik heb een extra massa draad naar de accu gelegd, toen ging het al beter. Met de extra draad ging de verduisterverlichting wel aan, heel apart. Draad maar weer los gehaald.
Ik zag wel dat er een massa draad 35mm2 aan de motor vast zit naar het chassis, deze doorgemeten en lijkt ok.

Ik heb vervolgens de verdeler kap los gehaald. Bougie kabels los en door gemeten, hier bleek 1 defect, oneindig.
Ook de puntjes in de verdeler kap door gemeten. Ik meet 10k weerstand bij 5 stuks, dit had ik eigenlijk al niet verwacht maar omdat het er 5 zijn zal het wel goed zijn. Bij 1 meet tenminste 20K. Kan iemand hier wat over zeggen of dit normaal is?

Groeten Patrick uit het zonnige Vledder.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor ruben » za 05 mar 2022 15:10

punten in de verdeler kap zouden rond de 8K-Ohm moeten zijn,

Voor wat betreft je mengsel schroef helemaal in draaien, ik weet niet of de daf op alleen de bi-starter zou blijven lopen, ik dacht dat het een hulp carburateur was die tijdelijk het mengsel verrijkt maar dan dus wel boven op het bestaande mengsel zeg maar. Als basis kan je de mengsel schroef helemaal indraaien en dan anderhalf tot 2 slagen uit draaien, dan zou je in elk geval een mengsel moeten hebben waarop de motor goed genoeg loopt om hem af te kunnen stellen.

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » za 05 mar 2022 16:15

A ok. kapje niet helemaal ok meer dus. Op zoek naar een nieuwe.

Ik heb de rotor ook gemeten, deze is 5K Ohm.

Bedankt voor het mengsel tip.

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » do 10 mar 2022 20:34

Inmiddels de verdelerkap vervangen. Deze is nieuw 5,6 KOhm op de punten. Bougiekabels nagekeken en aangedraaid, bleken los gemonteerde bougiedoppen op te zitten die wat los zaten. Vanmiddag starten en lopen. Ook zonder choke met 2,5 slag mengschroef.

Ik heb de vacuummeter op het inlaat spruitstuk aangesloten. Deze komt stationeer net wel/ net niet in het groene. Ik heb daarom geprobeerd de ontsteking bij te stellen door de hele ontsteking te verschruiven. Ik kom wanneer ik deze helemaal richting de cabine draai eigenlijk net te kort om in het groen te komen denk ik. Daarom heb ik de ontsteking een tandje verzet. Nu staat de ontsteking helemaal richt de radiator. Als ik de ontsteking richting de cabine draai wordt het slechter. Ik kan niet verder richting de radiator ivm de toerentalkabel. Ik heb het gevoel dat ie nog een tikkie meer moet hebben. Hij reageert naar mijn mening wel redelijk. Ik ben de knallen iig wel kwijt. Wanneer ik met de ontsteking draai kan ik ze wel terug krijgen.

1. Maakt het nog uit waar op het spruitstuk je de meter aansluit?
2. Ik las ook iets over een vervroeger..? ik weet niet of dat hierbij mogelijk is?
3. heeft de mengverhouding nog veel invloed op de vacuummeting?

Mijn dank

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 mar 2022 21:04

Je heb al een mechanische vervroeger.
Zit onder de plaat waar je rotor boven zit.
Je kan even kijken of die niet vast zit, gebeurt als ze het gestanste plaatje onderste boven monteren.
En of de veertjes nog heel zijn.
Liep zelf ook altijd tegen het net niet halen omdat die tegen de toerentellerkabel aan kwam.
Affijn ik heb heel de boel veranderd naar een hei ontsteking, zo mooi heeft die daarvoor nog nooit gelopen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » vr 11 mar 2022 08:40

Ik begrijp niet wat je bedoelt eigenlijk met:
Zit onder de plaat waar je rotor boven zit.
Je kan even kijken of die niet vast zit, gebeurt als ze het gestanste plaatje onderste boven monteren.
En of de veertjes nog heel zijn


Bedoel je de plaat waar ook het contactpunt en condensator op zit? Of daar nog onder?

Wat is hei ontsteking?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Hoppa69 » vr 11 mar 2022 18:45

Inderdaad, onder de montage plaat waar je punten en condensator op zitten, zit je mechanische vervroeger.
En die hei ontsteking, dat is een heel verbouw verhaal, dus geen ontsteking die je kan kopen en zo kan monteren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor ruben » vr 11 mar 2022 22:22

Zou anders eens proberen de ontsteking even helemaal nieuw te monteren. Dus motor op 15 graden zetten, ontsteking er nieuw in zetten zoals in het VTH staat en dan met een multimeter kijken wanneer de punten precies open gaan. Als je dan al heel krap zit op de toerenteller of waterpomp huis misschien 1 tandje de andere kant op zetten.

Mengsel kan zeker invloed hebben, als je het boekje vaccuum meten volgt zit je eigenlijk in de juiste volgorde te werken, dus eerst carburateur dan ontsteking. Niet onverstandig om na de ontsteking toch nog even de carburateur na te kijken of die toch niet wat verlopen is.

Maar goed te horen dat het er in elk geval beter van wordt. Vaccuum meter hoort op het T stuk te zitten dat net onder de carburateur in het spruitstuk gedraaid is, de andere kant van de T zit de carter ontluchting op.

Patrick de Haan
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 feb 2022 20:16

Re: Motorproblemen en geklapte/ gescheurde demper

Berichtdoor Patrick de Haan » do 24 mar 2022 20:02

Goede avond,
Ten eerste, hij loopt weer als een zonnetje!
Van alles nog geprobeerd maar uiteindelijk de contactpunten en de condensator vervangen, hierna starten en lopen.
Ik kwam via via in contact met Peter van de Berg uit Kraggenburg. Hij gaf me de tip en klaar.

Ik heb inderdaad de ontsteking opnieuw opgezocht maar deze stond al in de buurt. carburateur nogmaals gecheckt enz.

Gistermiddag klein stukje gereden en dat ging goed.

Allen bedankt voor het meedenken.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten