Nieuw lid -voorstellen

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

Robo
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 nov 2021 18:36

Nieuw lid -voorstellen

Berichtdoor Robo » di 23 nov 2021 19:12

Hallo, Ik ben Robert, woon al sinds jaren in Tsjechie.

Al sinds mijn jeug (eeuwen geleden) liefhebber van DAF, maar nooit het juiste moment/exemplaar gevonden om er zelf een te hebben. Of ze waren net te duur op dat moment, of ik had geen geld. Whatever.

Ik heb wel een Amerikaanse Koude Oorlog veteraan, die ik nog steeds aan het restaureren ben. Heeft jaren in het POMS Depot Ter Apel gestaan. Het idee was om dat ding te gebruiken voor een tentoonstelling over de koude oorlog hier in Tsjechie, maar dat is helaas nooit echt van de grond gekomen.

Het is een kieper (1965 Kaiser Jeep Corporation 6x6 5-ton Dump truck), maar ik heb hem zo aangepast dat ik er binnen een uurtje ook een oplegger tractor van kan maken en VV. Even ter informatie, de aanduiding 5-ton betekent 5-ton laadvermogen off-road. Op de verharde weg is het laadvermogen 10 ton. Mijn NL kenteken heeft als totaal treingewicht 42 ton staan, zowel as dump truck met aanhanger of als tractor-oplegger combinatie.

M51A2-as dump truck.jpg
M51A2-as dump truck.jpg (101.71 KiB) 1587 keer bekeken
M51A2 as tractor.jpg
M51A2 as tractor.jpg (250.82 KiB) 1587 keer bekeken



Dat ding is echter te groot om comfortabel mee te rijden, en de grootste twee problemen zijn het brandstof verbruik (1 op 3) en het 55 jaar oude enkele remsysteem. En alleen sleutelen aan een truck waar alles extreem groot is en veel weegt is ook niet echt leuk meer.

DAF 126 is veel leuker en gemakkelijker, kan ik ook dagelijks mee rond rijden. Hoewel, ik ben ook niet vies van een DAF ya328, speciaal de kraanwagen.

Robo
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 nov 2021 18:36

Re: Nieuw lid -voorstellen

Berichtdoor Robo » di 23 nov 2021 20:40

Even gedroomd, vleugje hoop, bijna raak, maar toch niet.

Een derde DAF YA126 deze week op de veiling. Opnieuw geboden, dagenlang de hoogste bieder, maar in de paar minuten voor het eind van die veiling en de 15-45 minuten daarna (na ieder bod is er 3 minuten voor een tegenbod) toch heel erg ruim overboden. Jammer, had zo mooi kunnen zijn.

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw lid -voorstellen

Berichtdoor Oberland » wo 24 nov 2021 17:03

Helaas, helaas. Blijven zoeken. Er komt best wel af en toe een 126 in de verkoop.
En dan naar Tjechie. Leuk. Ofschoon je Dikke Amerikaan nog mooier is.

Robo
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 nov 2021 18:36

Re: Nieuw lid -voorstellen

Berichtdoor Robo » do 25 nov 2021 17:58

Mijn truck heeft ook een Hercules motor, maar een bietje groter wat er in de 126 ligt: 10 liter 176 Pk multifuel.

Feitelijk ben ik ook al gelukkig met een 126 zonder motor, wil er toch een andere motor in leggen die wat zuiniger is, en ik heb de pest aan gas auto's

De "mooie" foto is ietwat misleidend. Ik was van plan om er Tsjechiche veteraanpapieren op te zetten, en voor dat is het uitzien belangrijker dan de technische details. Dus for 20 € twee potten groene verf op waterbasis gekocht, en snel even in een dagje met de hand overgeschildered en er de originele decals opgezet.

De gerestaureerde versie wordt in Olive Drab geschildered, en met witte ster en decals.


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten