Harde remmen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Harold
Matgroentje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 okt 2021 10:14
Locatie: Enschede

Harde remmen

Berichtdoor Harold » zo 24 okt 2021 10:32

Dag mensen,

Ik heb veel gelezen op het forum over remmen, maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Ik ben nieuw op het forum maar heb nu ongeveer een jaar een Day ya 126. Ik heb een paar revisie setjes gekocht bij van Dam. Waaronder de hoofd remcilinder en de hydrovac. Ook heb ik de wiel remcilinders allemaal even los gehad. En ook de remtrommels. Kort samengevat, er zit niets vast en ik zou moeten kunnen remmen. Maar als ik probeer te remmen, trap ik het pedaal een paar centimeter in en dan wil deze niet verder. Zelf denk ik dat de hydrovac geen vacuüm heeft. Maar de slang zuigt wel. Ik ben eigenlijk niet van plan de hydrovac te vervangen maar wil deze graag repareren. Kan het zijn dat het hydrovac membraan lekt ofzo? Die zat namelijk niet in het revisie setje. Er zit geen remvloeistof bij de schokbreker olie. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of heb ik misschien iets verkeerd gemonteerd in het hydrovac lijkt me onwaarschijnlijk, maar wil het toch ook niet uitsluiten.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Harde remmen

Berichtdoor peter80 » zo 24 okt 2021 20:34

slangen gewisseld van het vacuum, lekke zuiger in de grote vacuumpot, kan van alles zijn.
De 2 slangen even omwisselen is het makkelijkst, daarna wordt het rembekrachtiger demonteren.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Harde remmen

Berichtdoor ruben » ma 25 okt 2021 12:40

voor de hydrovac zijn 2 revisie setjes, 1 voor de remcilinder en alles er omheen en 1 voor de grote zuiger met het membraan. Remzuiger wil ook nog wel eens vast gaan zitten.
Maar als het pedaal stopt na een paar centimeter, remt de wagen dan wel?
werking van de bekrachtiger kan je controleren door de rem in te trappen tot je druk hebt, daarna de motor starten, als het pedaal dan nog wat verder inzakt dan werkt de bekrachtiger wel.

Harold
Matgroentje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 okt 2021 10:14
Locatie: Enschede

Re: Harde remmen

Berichtdoor Harold » di 26 okt 2021 21:30

bedankt voor de reacties. Ik heb voordat ik de reactie van Ruben heb gezien de hydrovac alweer los gehaald. op de foto is te zien dat er als het ware een knep tussen het rubber en een stalen ring zit. deze knep lijkt wel afgebrokkeld rubber. betekend dit dat de zuiger slecht is? volgens mij dicht hij namelijk nog redelijk af.

Weet iemand waar ik een andere zuiger kan krijgen voor mijn dafje? Ruben noemde een revisie setje met zuiger?
Daarnaast wil ik ook graag weten hoe hard de vacuum leiding moet zuigen. ik hoor de slang redelijk zuigen als ik ernaast sta. dus dat is denk ik voldoende?
foto hydrovac zuiger.jpg
foto hydrovac zuiger.jpg (145.99 KiB) 1927 keer bekeken

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Harde remmen

Berichtdoor ruben » wo 27 okt 2021 08:22

dat rubber (als het rubber is, de hele oude zijn van leer) ziet er niet al te fris uit. Denk dat je er in elk geval niet slechter van wordt als je die zou vervangen. Ik heb destijds de mijne bij van Dam gehaald, maar ga er haast vanuit dat het clubmagazijn ze ook wel heeft.
Weet niet precies wat je met knep bedoelt trouwens maar de rubber rand wordt valst gezet met een grote ring waar je nog net een stukje van ziet in die driehoekkige uitsparing. Dan zit er iets van een stuk touw die door de bladveer ring naar buiten gedrukt wordt om het rubber naar buiten te drukken.

Thomas
Magazijnmeester
Berichten: 215
Lid geworden op: di 01 mei 2012 10:48
Locatie: Nibbixwoud

Re: Harde remmen

Berichtdoor Thomas » wo 27 okt 2021 08:45

rubber voor de zuiger beschikbaar in het magazijn.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten