ik en mijn PM-26-45

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » za 25 sep 2021 19:13

Sinds vandaag ben ik lid van deze club, al ben ik hier al regelmatig geweest om informatie te zoeken en lezen in aanloop naar de feitelijke aankoop van mijn DAF YA-126 met kenteken PM-26-45, na herkeuring door de RDW als oldtimer cabriolet met 9 zitplaatsen!
Voorheen had deze daf kenteken BE-05-93
Binnenkort zal ik het verhaal vertellen hoe ik daar aan gekomen ben en enkele foto's plaatsen.
Mijn naam is Jan Kouwenberg en ik ben 51 jaar en woonachtig in Asten.

Tot zover even mijn introductie.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Dikkie » za 25 sep 2021 21:13

Hallo Jan, welkom op het forum en alvast heel veel plezier met jouw daf! We komen elkaar vast nog wel eens op een evenement tegen :)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

kadaffy1
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 31 jul 2021 20:29
Locatie: Temse

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor kadaffy1 » zo 26 sep 2021 19:52

Hallo Jan, welkom op het forum
When the going gets tough, the tough get going

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor ruben » zo 26 sep 2021 21:36

Hoi Jan,
Welkom en veel plezier hier. Wellicht tot ooit op een club evenement en natuurlijk altijd leuk om ook hier te zien als je met leuke zaken bezig bent die met je.wepje te maken hebben

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » ma 27 sep 2021 09:09

Na een zoektocht van enkele maanden viel mijn oog op een advertentie op marktplaats van een DAF-YA 126 die aangeboden werd door een particulier met een garagebedrijf in het Limburgse Eys. (in ieder geval bewust niet op zoek naar een bepaalde aanbieder uit Havelte ;-) )
Voorheen was ik eigenlijk vooral op zoek naar een NEKAF, maar die zijn intussen dusdanig in trek bij opkopers en bedrijfjes die ze gebruiken voor verhuur dat de prijzen zodanig gestegen zijn dat ik van dat idee ben afgestapt.
Vandaar de interesse in de DAF YA-126.
Na enkele berichten en biedingen over en weer heb ik de betreffende DAF kunnen kopen binnen mijn gestelde aanschaf budget.
De DAF stond bij hem thuis, een grote hoeve, met nog een ander exemplaar en enkele grotere Amerikaanse Dodge vrachtwagens.
Samen met een vriend van me ben ik uiteindelijk afgereisd naar Eys en heb mijn potentiële aankoop grondig geïnspecteerd. Motorisch in prima staat, slechts enkele kleine ‘door’-roest plekjes maar verder in prima staat. (op de verkeerde kleur groen na dan).
Na de financiën te hebben afgehandeld nam de met me meegereisde vriend plaats in mijn auto en ik in de DAF en zijn we terug naar huis gereden.
Over de snelweg, wat niet de beste keuze bleek, en waar ik uiteindelijk dan ook maar vanaf ben gegaan en via N wegen verder richting huis ben gereden.
Aangezien ik mijn DAF uiteindelijk toch de weg op wil krijgen met de mogelijkheid ook personen legaal te vervoeren ben ik naar een RDW keurstation gereden alwaar een 1e inspectie werd uitgevoerd en ik een lijst met verbeterpunten meekreeg waaraan ik moest voldoen tijdens de herkeuring.
Remmen vooras weken 45 % af waar de limiet bij 30 % ligt, en er moest een binnenspiegel in!
Gelukkig ken ik vanuit de brandweer waar ik al 29 jaar deel van uitmaak een collega met een oldtimer garagebedrijf die een eigen rembank heeft zodat ik daar na schoonmaken en vervangen van een geplet veertje de voorremmen kon testen. Uiteindelijk bleek dat het noodzakelijk was eerst een stukje te rijden zodat de remmen zich konden ‘zetten’ waarna het testen op de rembank goed uitpakte. Een binnen spiegeltje plaatsen was natuurlijk een eitje.
Terug naar de RDW in Venlo dan maar, gelukkig is dat vanuit mijn woonplaats prima te doen via binnenwegen en kunnen de remmen zich goed zetten. Dit resulteerde dan ook in een 10 minuten keuring waarna ik tevreden naar huis terug kon.
Nu begon het consolidatie traject. Huif en cabinedoek eraf en gronding reinigen, ook de bak en cabine werden grondig gereinigd. Daarna met een krabber en staalborstel de grove stukken ontdoen van roest en oude verflaag, roestplekken behandelen en vervolgens grondig schuren.
Na enkele weken was de klus geklaard en kon er begonnen worden met het aanbrengen van de RAL 6014 mat die door ‘Peter Kraggenburg’ inmiddels bezorgd was om zo de huidige carrosserie in ieder geval te beschermen tegen verder verval en te zorgen voor een mooiere uitstraling.
Onderwijl maar eens contact gezocht met het RDW waar mijn nieuwe kenteken bleef, die maakte me kenbaar dat ze aan het wachten waren op de belastingdienst die een BPM verklaring moesten afgeven, dus dan maar contact opgenomen met de belastingdienst, of ik een nieuwe BPM aanvraag in wilde dienen, liefst schriftelijk en dan alleen maar tot vraag 6 omdat het een herkeuring betrof en een voertuig ouder dan 40 jaar kreeg ik vrijstelling maar moest ik toch de bureaucratische molen in.
Na een week kreeg ik keurig een brief van de belastingdienst met het verzoek de overige vragen in te dienen, onder andere de originele aanschafprijs wilde men weten.
Dus maar weer eens gebeld met de belastingdienst, daar werd geconstateerd dat de betreffende brief niet verstuurd had mogen worden, excuses aangeboden en zou nog diezelfde dag de BPM vrijstelling richting RDW gaan.
Diezelfde week kreeg ik dan eindelijk mijn kenteken en was blij verast dat bleek dat mijn DAF als oldtimer cabriolet was ingedeeld met 9 zitplaatsen.

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » ma 27 sep 2021 09:33

versie1.jpg
versie1.jpg (153.3 KiB) 3503 keer bekeken
Zoals ik heb aankocht
huidig.jpg
huidig.jpg (136.12 KiB) 3503 keer bekeken
na een eerste consolidatie

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Oberland » ma 27 sep 2021 13:25

Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor albertvrijborg » do 30 sep 2021 21:01

Welkom bij de club !!!!
lekker genieten van je daf en we zien elkaar een keer bij een evenement
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Kees64 » za 02 okt 2021 17:04

Ziet er netjes uit!
En weer een 126 in Noord Brabant..Mooi!
Veel plezier met de auto.

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » wo 09 feb 2022 16:41

Weer eens tijd gemaakt om de Daf wat op te knappen.
Vloetplaten losgemaakt, wat nog niet meeviel maar een goede griptang op de bout en een goede dopsleutel/ringsleutel deed uiteindelijk wat er moest gebeuren, de roestige bouten zijn los en de vloerplaten er uit.
Nieuwe bouten en revetten liggen klaar.
Nu de vloerplaten er uit zijn alles eens grondig gereinigd met de hogedrukspuit en met een plamuurmesje de rotzooi uit de balken geschept.

nu heb ik twee vragen:
1. wat is wijsheid, de vloerplaten voorzien van ijzermenie en vervolgens aflakken, wat te doen met de onderzijde, deze lijkt een rubberachtige laag te hebben, deze laten voor wat het is en alleen de bovenzijde behandelen/lakken?
2. ik heb een pressol vetspuit om te smeren, maar heb geen flexibele slang om overal bij te kunnen, waar kan ik deze verkrijgen?

Tot eens..

Jan

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Dikkie » wo 09 feb 2022 20:43

Vloerplaatjes zou ik, als je ze er toch uit hebt, lekker geheel behandelen. Je weet immers niet want er onder die troep zit. Ik gok dat je een zwarte meuk bedoeld, lijkt heel sterk op tectyl.

Qua vetspuit: die kan je overal halen, hier bij ons in de stad zit een technische zaak met mooie spulletjes waar ik zulke dingen haal, maar op internet vind je er ook zat voor weinig. Zelf gebruik ik het liefst een enkelhands te gebruiken spuit met flexibele slang, beetje zoals dit: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... stoolgreep
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » do 10 feb 2022 15:33

Dank voor je reactie,

na demontage vloerplaten
Afbeelding
Bijlagen
IMG_20220209_161757.jpg
IMG_20220209_161757.jpg (231.84 KiB) 2735 keer bekeken

Jan Kouwenberg
Matgroentje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor Jan Kouwenberg » do 10 feb 2022 16:03

schoongemaakt en in de menie
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: ik en mijn PM-26-45

Berichtdoor ruben » di 22 feb 2022 20:23

Hoi Jan, erg leuk om je vorderingen te volgen. Maar wellicht is het handiger om hiervoor een onderwerp te openen in "projecten" dan is het voor iedereen ook duidelijk dat er weer een leuk project is dat mooi te volgens is en waar iedereen weer wat lering en vermaak uit kan halen


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten