Reparatie adres

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Bertontheroute66
Knipperlichtje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 23 jul 2021 20:51

Reparatie adres

Berichtdoor Bertontheroute66 » ma 02 aug 2021 19:58

Is er een adres in Zuid Holland met technische kennis van zaken van de 126 waar ik reparaties kan laten uitvoeren?

Groet,
Bert

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Reparatie adres

Berichtdoor Kees64 » ma 02 aug 2021 20:57

Oei, zal moeilijk worden. Als je een 126 koopt "moet" je ervan uitgaan dat je 90 % van de reparaties zelf gaat uitvoeren. Via oa dit Forum kan je nagenoeg alle informatie krijgen van mede eigenaren. Met een beetje mzzl heb je kans dat iemand je bij de DAF zelf wat komt helpen. Zo ben ik ook wel eens thuis geholpen door een mede clublid. Ook ik heb wel eens iemand bij hem thuis geholpen met dingen die ik toevallig wel kon... Maar nogmaals 90%.........

Bertontheroute66
Knipperlichtje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 23 jul 2021 20:51

Re: Reparatie adres

Berichtdoor Bertontheroute66 » ma 02 aug 2021 21:27

Dat wordt dan een uitdaging voor mij Kees. Bedankt voor de reactie in ieder geval.

Groet
Bert

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reparatie adres

Berichtdoor Oberland » di 03 aug 2021 11:14

"Dat wordt dan een uitdaging voor mij"
Dat zeiden er ooit meer onder ons. :D En als ik voor mezelf spreek, heb ik al meer gedaan dan ooit gedacht.

Hangt er ook een beetje af wat je wilt of moet doen. En anders moet je toch een keer ietsje verder rijden.

Bertontheroute66
Knipperlichtje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 23 jul 2021 20:51

Re: Reparatie adres

Berichtdoor Bertontheroute66 » di 03 aug 2021 11:38

Ook een mogelijkheid. Het glas is altijd halfvol bij mij, dus het komt goed!

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Reparatie adres

Berichtdoor B. van der Veer » di 03 aug 2021 14:15

het komt echt wel voor dat leden bij anderen komen helpen maar net wat Kees zegt: "het meeste komt toch op jezelf neer". Je kunt in ieder geval beginnen om in je gegevens je adres aan te vullen. je woonplaats komt dan bij de gegevens rechts van de topic te staan waardoor mensen al zien waar je woont, dat neemt soms een drempel weg omdat dat dicht bij ze in de buurt is.
en nu is het vakantieperiode dus zijn veel mensen met heeeel andere dingen bezig dan hun daf of deze topic.
Zit je op Facebook ook daar is een pagina van de Daf YA126 waar mensen foto's plaatsen.

Verder beginnen met de basis:
download het handboek Daf YA126 oftewel de VTH9-326 bij de site van de Y-Cie.nl
Zie gereedschap te vinden (kopen) wat past op de moeren en bouten van je Daf;
soms kom je inch maten tegen maar het meeste is wel in mm
Hieronder is niet de verplichte volgorde maar de werkzaamheden zijn vaak wel nodig.
werk met een goeie krick en assteunen!
zoek voor de juiste oliesoorten in de site
ga de olie verversen van de motor met de juiste olie, mineraal 15W50 of 20W50, geen synthetische !!,
de versnellingsbak, de tussenbak. de verdeelkasten en de tandwielkasten met 80W90 olie voor oldtimers;
Kijk de koelvloeistof na, is het op peil OK anders bijvullen of vervangen met koelvloeistof, NIET met water want dat heeft nadelige effecten op diverse motoronderdelen;
Haal de wielen en de remtrommels er af en kijk hoe je remvoeringen er aan toe zijn.
zijn ze versleten, vernieuw dan beide schoenen van dat wiel;
Stel de remschoenen zoals aangegeven in het handboek, gebruik hiervoor een vierkant geslepen oude schroevendraaier;
remschoenen zijn te verkrijgen bij het clubmagazijn (alleen voor leden) of bij Van Dam in Bennekom (bellen) en/of Carrosseriebedrijf Peter in Kraggenburg. vaak omwisselen mogelijk.
kijk naar het remolie niveau in het remoliepotje links onder de motorkap. (vanaf de bestuurdersstoel gezien)
Wil je echt los gaan vernieuw dan de remolie en ontlucht volgens schema in het handboek (2 mensen nodig)
vernieuw met Dot 3 of 4, geen andere.
Zoek/koop een goede vetspuit/pomp en zoek daarna alle doorsmeerpunten op zoals opgegeven in het handboek.
gebruik doorsmeervet grease 2
dan flink pompen per punt totdat er schoon vet uit begint te komen.
Als je hier bent aangekomen ben je al verder dan veel Daf rijders per jaar doen aan hun voertuig.
Tegen die tijd is er ook al wel een technische dag geweest (meestal in november) waar je best wel een aantal clubleden kunt ontmoeten waar je je vragen goed bij kwijt kunt en daarmee misschien ook wel directe hulp kunt regelen.
Succes en plezier met je Daf en laat je niet te snel ontmoedigen want je kunt meer dan je dacht, dat is mijn ervaring ook.

Bert van der Veer
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op di 03 aug 2021 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Bertontheroute66
Knipperlichtje
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 23 jul 2021 20:51

Re: Reparatie adres

Berichtdoor Bertontheroute66 » di 03 aug 2021 14:37

Top! Bedankt.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Reparatie adres

Berichtdoor albertvrijborg » wo 04 aug 2021 19:23

mooi gesproken Bert !!

Sluit me helemaal bij je aan .
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten