De draagarmen van onze Dafjes is altijd een puntje van zorg. Of ze zitten vast of ze hebben speling.
Speling kan mogelijk een shimmy veroorzaken, iets wat je zeker niet wil meemaken.
Omdat we onze 126 een grote opknapbeurt geven en de draagarmen ook bij ons hun beste tijd hebben gehad is het wellicht interessant om in apart topic dit te behandelen.
De asstompen zijn te vervangen, deze zijn bijna altijd opgevreten door de roestkever.
Ik heb een tekening gemaakt van de maten en deze zijn nagemaakt en zijn verkrijgbaar bij het clubmagazijn.
De montage is wel wat werk, omdat niet alle draagarmen dezelfde maten hebben en de asstompen soms op maat gemaakt moeten worden.
Dus soms passen de asstompen perfect en soms moet er een beetje materiaal verwijderd worden.
De benodigde gereedschappen naast materialen voor het ontroesten en demonteren zijn: draaibank, schuifmaat en groter formaat lasapparaat.
reparatie draagarmen
Moderator: ruben
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
reparatie draagarmen
Laatst gewijzigd door peter80 op za 24 jul 2021 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Bij demontage begint het al duidelijk te worden. De bovenste draagarm met de torsiestaaf is vettig en meestal zijn deze nog op de juiste maat.
De onderste draagarm is aangevreten door de roestkever. Na het schoonmaken nameten en dan begint het feest. Dikke kans dat er materiaal weg is.
De diameter van de bovenste draagarm hoort 75 mm te zijn en de onderste 60 mm.
schoongemaakte asstomp. Helaas, deze is er geweest.
Jarenlange invloed van water en vuil heeft de hele handel geen goed gedaan
Bussen van de asdrager zijn er ook geweest. Deze zijn simpel: nieuwe bussen plaatsen en nieuwe chrome-as pennen, deze zijn kant en klaar verkrijgbaar.
De onderste draagarm is aangevreten door de roestkever. Na het schoonmaken nameten en dan begint het feest. Dikke kans dat er materiaal weg is.
De diameter van de bovenste draagarm hoort 75 mm te zijn en de onderste 60 mm.
schoongemaakte asstomp. Helaas, deze is er geweest.
Jarenlange invloed van water en vuil heeft de hele handel geen goed gedaan
Bussen van de asdrager zijn er ook geweest. Deze zijn simpel: nieuwe bussen plaatsen en nieuwe chrome-as pennen, deze zijn kant en klaar verkrijgbaar.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
De asstompen zijn te verwijderen door de las door te slijpen. Niet te diep slijpen, alleen de las inslijpen. Een deel zit namelijk in de draagarm en dat moet er ook uit.
Met een grote jongens hamer de asstomp losslaan en eruit wurmen.
De binnenkant moet ontroest worden voor een goede passing van de nieuwe asstomp.
Met een grote jongens hamer de asstomp losslaan en eruit wurmen.
De binnenkant moet ontroest worden voor een goede passing van de nieuwe asstomp.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Op de draagarm ter vergelijking: links de oude stompen en rechts de nieuwe.
Voor het uitmeten heb ik het aslichaam gemonteerd, er zit namelijk verschil in breedte van de draagarmen. Wel monteren met nieuwe bussen en pennen anders heb je speling en krijg je een foute meting.
Deze 2 draagarmen worden een setje, uiteinden liggen gelijk. Altijd vergelijken aan de binnenzijde van de ophanging, niet aan de buitenkant waar de eindstop komt. Deze is namelijk om de boel op te sluiten, Binnenzijde is een vaste maat.
Bij de andere 2 draagarmen wordt het spannend. Dit is een mooi voorbeeld dat de nieuwe asstompen aangepast moeten worden.
De uiteindes liggen niet gelijk maar uiteindelijk moeten de uiteinden van de bovenste en onderste draagarmen gelijk komen te liggen.
De binnendiameter is bij deze draagarmen ook bijna een halve millimeter kleiner dan de maat van nieuwe asstompen. Bij de eerste set draagarmen was de maat wel correct en konden de nieuwe stompen er met een koperen hamer er passend ingeslagen worden. Er zit dus verschil in draagarmen, houd daar rekening mee.
Voor het uitmeten heb ik het aslichaam gemonteerd, er zit namelijk verschil in breedte van de draagarmen. Wel monteren met nieuwe bussen en pennen anders heb je speling en krijg je een foute meting.
Deze 2 draagarmen worden een setje, uiteinden liggen gelijk. Altijd vergelijken aan de binnenzijde van de ophanging, niet aan de buitenkant waar de eindstop komt. Deze is namelijk om de boel op te sluiten, Binnenzijde is een vaste maat.
Bij de andere 2 draagarmen wordt het spannend. Dit is een mooi voorbeeld dat de nieuwe asstompen aangepast moeten worden.
De uiteindes liggen niet gelijk maar uiteindelijk moeten de uiteinden van de bovenste en onderste draagarmen gelijk komen te liggen.
De binnendiameter is bij deze draagarmen ook bijna een halve millimeter kleiner dan de maat van nieuwe asstompen. Bij de eerste set draagarmen was de maat wel correct en konden de nieuwe stompen er met een koperen hamer er passend ingeslagen worden. Er zit dus verschil in draagarmen, houd daar rekening mee.
Laatst gewijzigd door peter80 op za 24 jul 2021 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Stomp ingespannen in de draaibank en op maat gemaakt. Dus van het dikke gedeelte 5 mm afgehaald en het dunne stuk nog een beetje dunner gemaakt (kleine stapjes en tussendoor proberen of hij er al klem ingeslagen kan worden).
Stompen hebben een mooie klemming en met de koperen hamer kunnen ze erin geslagen worden.
Waarom een koperen hamer? Koper is zachter dan ijzer en zo beschadigt de nieuwe asstomp niet.
Stompen op hun plek en uiteinden liggen nu gelijk.
Setje compleet gemaakt om vast te lassen.
Stompen hebben een mooie klemming en met de koperen hamer kunnen ze erin geslagen worden.
Waarom een koperen hamer? Koper is zachter dan ijzer en zo beschadigt de nieuwe asstomp niet.
Stompen op hun plek en uiteinden liggen nu gelijk.
Setje compleet gemaakt om vast te lassen.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Lange pijp opgezocht en plaatjes aluminium er omheen gevouwen om de stompen in 1 lijn klem te zetten.
Eerst de boel een hechtje geven en controleren of de pijp nog te draaien is. Zit de pijp klem, dat zit er een asstomp scheef.
Eerst de boel een hechtje geven en controleren of de pijp nog te draaien is. Zit de pijp klem, dat zit er een asstomp scheef.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Rondom in stappen afgelast tegen het scheef trekken.
De buis was er zonder veel moeite uit te krijgen, dus zitten de asstompen op 1 lijn.
Nu rest nog het schoonmaken en verwijderen van lasspetters, de stompen moeten weer mooi glad zijn voor montage.
De buis was er zonder veel moeite uit te krijgen, dus zitten de asstompen op 1 lijn.
Nu rest nog het schoonmaken en verwijderen van lasspetters, de stompen moeten weer mooi glad zijn voor montage.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: reparatie draagarmen
Mooi stukje Peter,
Pak je gewoon staal voor de asstompen of gehard staal of misschien verchroomd?
Meeste wat ooit over draarmen hier geschreven is bij de 126 is helaas weinig van terug te vinden
Pak je gewoon staal voor de asstompen of gehard staal of misschien verchroomd?
Meeste wat ooit over draarmen hier geschreven is bij de 126 is helaas weinig van terug te vinden
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: reparatie draagarmen
Asstompen zijn gemaakt door het clubmagazijn, ik heb alleen de maten doorgegeven. Voor zover ik kan zien is het gewoon staal, maar daar kan Thomas wellicht een antwoord op geven.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8818
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: reparatie draagarmen
Mooi hoor, lekker duidelijk ook, kunnen mensen hun voordeel mee doen als ze er is aan willen beginnen.
Misschien nog een idee om aan het einde van de stomp, nu die toch in een draaibank gaat een zoekertje maken, monteren de houders wat makkelijker en de zijkant kan je kunststof bus inwendig niet beschadigen. Zie ze volgens mij wel op de oude zitten.
Misschien nog een idee om aan het einde van de stomp, nu die toch in een draaibank gaat een zoekertje maken, monteren de houders wat makkelijker en de zijkant kan je kunststof bus inwendig niet beschadigen. Zie ze volgens mij wel op de oude zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten