DKW RT100 3PS

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

Rubber Duck
Hercules Held
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

DKW RT100 3PS

Berichtdoor Rubber Duck » ma 03 mei 2021 09:57

Aangezien ik ergens op het forum een "discussie" voorbij zag komen over het aantal posts dacht ik, laat ik het niet-Daf-project waar ik mee bezig ben ook eens delen hier :mrgreen:

Zo stond hij op Marktplaats in 2019
Afbeelding
Afbeelding

Hier een foto toen ik hem net thuis had, de oplettende lezer ziet direct dat ik er vol enthousiasme al aan was begonnen.
Afbeelding

Toch wel een klein motortje als je hem zo naast de, ook niet al te grote, Moto Guzzi ziet staan.
Afbeelding

Een mooi stukje reclame uit die tijd
Afbeelding

Een van de eerste dingen die gebeurde was dat ik de koppeling sloopte.... bij het uit elkaar halen bleek dat dit een zelf gefabriceerd onderdeeltje was. Het leek bijna wel een verbouwde klep uit een motorblok. Uiteindelijk het juiste onderdeel kunnen vinden met het bijbehorende lager wat er uberhaupt niet in zat.
Afbeelding

In de tussentijd nog een leuk tankdopje op de kop weten te tikken.
Afbeelding

En dan nemen we even een grote stap in de tijd. Na eind 2019 met de ontsteking vastgelopen te zijn heeft hij een flinke tijd gestaan. Er bleek een verbouwde Solex spoel in gebeund te zijn die ik niet werkend kreeg... Na lang wachten toch maar overwogen het spul naar een expert te sturen. Deze heeft voor mij de onsteking nagekeken. Een nieuwe spoel, condensator en een ander vliegwiel later zou het moeten vonken en is het weer onderweg naar mij toe... Daar heb ik nog geen foto van op t moment.

Echter was dat wel de reden om van het weekend de voorvorkvering te vervangen in de hoop dat ik binnenkort de binnenwegen misschien wel onveilig kan maken.

Een foto van hoe het zat zodat ik referentie had mocht ik vergeten hoe het in elkaar moet.
Afbeelding

Na de voorvork uit elkaar gehaald te hebben bleef er maar weinig over van de voorkant.
Afbeelding

Maar het was wel dringend nodig. Logisch ook want het verhaal gaat dat de op een na laatste eigenaar (dus niet diegene waar ik hem van kocht maar die daarvoor) hem sinds de jaren 70 had in zijn collectie DKW's.
Afbeelding

Als laatste foto nog een mooi stukje ouderwetse handwerk van een van de assen in de voorvork. Van dichtbij is goed te zien dat dit niet even strak is overal en dus (eigenlijk vanzelfsprekend) handwerk is geweest.
Afbeelding
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor Hoppa69 » ma 03 mei 2021 17:37

Fijn dat die discussie weer voor nieuw voer zorgt op het forum. 8)
Leuke brommer trouwens. :lol:
En je heb wat te knutselen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor Dikkie » ma 03 mei 2021 19:43

Wat een super toffe brommer! En bizar klein ook trouwens, ben wel benieuwd hoe zoiets nou rijd
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Rubber Duck
Hercules Held
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor Rubber Duck » ma 03 mei 2021 22:23

Wat een super toffe brommer! En bizar klein ook trouwens, ben wel benieuwd hoe zoiets nou rijd
Dat is het leuke, hij weegt maar 50 kilo uit mn hoofd gezegd. Dat tilt een stuk makkelijker achterin een Daf :mrgreen:

Hoe het rijd kan ik je helaas nog niet vertellen, maar dat hoop ik snel te kunnen.
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

Rubber Duck
Hercules Held
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor Rubber Duck » ma 10 mei 2021 10:23

Zo de afgelopen af en toe wat gedaan, niet noemenswaardig om te plaatsen. Vandaar deze grote update na het weekend. :mrgreen:
Nog een kleine verontschuldiging voor de kwaliteit van mijn foto's... de combinatie van weinig geduld en mijn chinese telefoon doet de kwaliteit niet ten goede.

Ik had van de voorvelg de as eens uit elkaar gehaald om te kijken hoe het eraan toe was. Helemaal niet zo gek, alleen een hoop oud vet. Na dat verwijderd te hebben kon de velg weer netjes in elkaar. Jammer genoeg ben ik van dit proces vergeten fotos te maken :oops: Gelukkig heb ik wel een foto waarop je de vetnippel kunt zien!
Afbeelding

Een deel van de vetnippels kon ik met mijn defensie smeerset (voorzien van diverse verloopjes en dingetjes) doorsmeren. Sommige nippels wilden niet helemaal, maar gelukkig kreeg ik een echte ouderwetse vetpomp die de afwijkende nippels wel kan smeren. Het is officieel weliswaar een vetpompje voor engels motoren, maar bij Duitse lukt het ook prima :D .
Afbeelding

Toen het hele zooitje weer een beetje in elkaar zat bedacht ik mij dat ik helemaal geen foto door had gestuurd van de prachtig opnieuw gewikkelde spoel. Dus bij deze:
Afbeelding

Nog een leuk technisch weetje: deze blokjes werden vroeger gesmeerd met een goedje dat (als ik het goed onthouden heb) armaleum heette. Dit is echter niet meer verkrijgbaar en lang zoeken op internet leverder op dat moderne EP0 overeen komt. Dus er gaat heel dun vet in :mrgreen:
Afbeelding

Het hele blokje in elkaar met een Guzzi (bosch) bougiedop om te testen. Eigenlijk nog eens iets anders regelen maar voor nu werkt dit prima. Hij liep eventjes maar de ontsteking moest nog gesteld worden. Wel kwamen er allerlei nare metaalklanken uit het blokje...
Afbeelding

Dus voor de zekerheid even de cilinder en de kop eraf gevist, hier kwam ik niet veel geks tegen behalve dat ik de zuiger enigzins kon kantelen op het small end. Maar de grote vraag was of dat die rare klappen kon weergeven. Gelukkig zouden die avond wat experts langskomen voor de second opinion en om mee te denken aan het vraagstuk.
Afbeelding

Voordat de experts kwamen keek ik bij het vliegwiel en zag ik wat metaalschraapsel. Dus voor de zekerheid deze er maar weer afgetrokken. Daarbij kwam tevoorschijn dat de spiebaan, die al slecht was, nog meer aan het slaan was geweest. Dus ik heb het geprobeerd maar het krukasje is toch echt aan vervanging toe helaas.
Afbeelding

Nog een foto ter illustratie wat er met de spie gebeurd is.
Afbeelding

Toen met wat hulp het blokje gesplitst. Het blijft toch wel een hele andere categorie hoor, een motorblokje dat je in je eentje eruit tilt, dat je in een klein uurtje helemaal uit elkaar kunt hebben. Dat is bij de Daf toch iets andere koek :roll: .
Afbeelding

Nog een fotootje van de onderdelen. Leuk details is dat de manier waarop de koppeling opgebouwd is eigenlijk nog steeds op vergelijkbare wijze word toegepast bij moderne motoren.
Afbeelding

Tijd om deze te vervangen!
Afbeelding
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor dafya126 » ma 10 mei 2021 13:05

nieuw krukasje wordt een lastige denk ik...

Rubber Duck
Hercules Held
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jul 2018 08:21
Locatie: West-Brabant

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor Rubber Duck » ma 10 mei 2021 14:23

nieuw krukasje wordt een lastige denk ik...
Degene die mijn spoel opnieuw heeft laten wikkelen heeft ook krukasjes laten repareren. Dat houd in uit elkaar halen, spiebaan dichtlassen met koeling, spiebaan steken en het zooitje weer netjes met goede lagers in elkaar zetten. Dat is ook het verschil met de Dafjes, voor deze oude zooi is niet alles meer goed/nieuw te krijgen en zit je soms aan (duurdere) andere oplossingen.
1937 DKW RT98
1952 Holland Nautic 1 ton aanhanger
1955 Daf YA 328
1956 Daf YA 126
1984 Yamaha XT550 Kmar
1985 Moto Guzzi V50 Nato Kmar
1988 Kawasaki KLR650

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: DKW RT100 3PS

Berichtdoor dafya126 » di 11 mei 2021 14:46

herstellen is idd oook een optie
vakmanschap is meesterschap
:D


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast