Verzekeringen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Marcel1975
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 mar 2021 13:58
Locatie: Almere

Verzekeringen

Berichtdoor Marcel1975 » vr 12 mar 2021 12:35

Hallo allemaal.

Even een vraag die waarschijnlijk al bekend is.
Qua verzekering, oldtimer kan maar hoe zit het dan
met het gewicht, basis rond de 3200 dus je gaat vast wel eens over de grens van 3500. Heb mijn eigen verzekering gebeld en die zegt dat 3500kg echt de grens is anders wordt het bij ernstig ongeval in de praktijk vaak lastig met aanspraak op je verzekering. Hoe doen jullie het zeg maar qua verzekering. Kan je de ya126 ook verzekeren als lichte vrachtwagen en dan toch rijden met b of moet deze echt op c staan dan. Ik wil de aansprakelijks risico's het liefst uitsluiten nl. Zal je maar gebeuren dat je een x een toertje maakt met paar personen in je bak achter of een x iets groots vervoeren en dan net het moment dat het fout gaat.

Ik hoor graag jullie mening/advies en idee.

Mvgr

Marcel

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 12 mar 2021 17:14

Zal je maar gebeuren dat je een x een toertje maakt met paar personen in je bak
Dan heb je zo wie zo een Personenauto kenteken op je daf en moeten de zitplaatsen vermeld zijn.
En een ya 126 die op C staat, heeft een bedrijfsauto kenteken en dan heb je dus geen zitplaatsen achter in en mag je dus ook niemand vervoeren.

Als je naar die van mij kijk dan heb ik personen kenteken maar zitplaatsen staat op 0
Omdat men in die tijd nog geen plaatsen registreerde.
Maar nu heb je dan te maken met naar voor gerichte plaatsen met gordel en dat is bij ons achterin weer een heel ander verhaal.
Dat we het dan toch doen is vers 2, tot er wat gebeurt en we weten allemaal hoe verzekeringen zijn als ze er onder vandaan kunnen komen.
En als alles wel klopt, heb je ook nog is een inzittende verzekering nodig.
Dus kijk eerst is wat voor kenteken er op die ya zit.
En hoe het zit met zitplaatsen in de dwars inrichting.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Verzekeringen

Berichtdoor peter80 » vr 12 mar 2021 19:55

Ik heb met de 314 9 zitplaatsen. 2 voorin en de rest zoekt maar een plekje zijwaarts achterin. Goedgekeurd door de RDW. Auto staat als personenauto geregistreerd. Er zijn over zitplaatsen al veel discussies gevoerd van het mag wel of mag niet. De verzekering zal altijd moeilijk doen maar dat is ieders eigen keuze. Ik zorg dat het keurig op papier staat. Wil je het netjes doen dan zal een 126 een personenauto worden met een maximum gewicht boven de 3500 kg met de 9 zitplaatsen, dus voor C rijbewijs
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Marcel1975
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 mar 2021 13:58
Locatie: Almere

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Marcel1975 » vr 12 mar 2021 20:27

Thnx voor de reactie’s allemaal, heb even gecheckt op finnik en daar staat geregistreerd als bedrijfswagen open wagen. Maar is radiowagen. Bij uitvoering staat onbekend.
Aantal zitplaatsen 0 en aantal wielen 4 🤔
Doe eens gek toch.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Hoe staat het bij jullie geregistreerd.

Thnxxxxx

Bart54
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 17:35

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Bart54 » za 13 mar 2021 05:44

Mijn DAF YA 328 , welke op bus kenteken ? stond , is na herkeuring bij de RDW door een vriendelijke keurmeester ( mag ik voor keuring even blokje rond , hier heb ik les op gegeven ! ? ) voorzien van een personen auto kenteken ( cabriolet ) met 7 zitplaatsen achterin.
Bij hertaxatie van mijn andere speeltjes ( elke 3 jaar ) gevraagd of taxateur de 328 wilde meenemen in het verhaal.
Wederom geen probleem ( woww hier heb ik mijn vrachtwagen rijbewijs op gehaald tijdens diensttijd !).
Mooi taxatierapport van 9500 euro , vervolgens 328 all risk verzekerd met inzittende verzekering bij zelfde maatschappij waar mijn overige speeltjes zijn verzekerd.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Daffieduck » za 13 mar 2021 09:06

Als je Daf als personenauto geregistreerd staat (126/314/328) dan is het geen enkel probleem dat je achterin zitplaatsen hebt die in zijdelingse richting zijn geplaatst. Personenauto's mogen nog tot 31-12-2014 voorzien zijn van zijdelings gerichte zitplaatsen. Dit gaat dus om het bouwjaar van de auto en niet het moment van keuren.

Via onderstaande link kun je een document vinden waar je heel overzichtelijk kunt zien welke eisen ingaan vanaf welk bouwjaar: https://www.autoadviezen.nl/Downloads/Bouwjarenblad.pdf



Verder zal een taxateur waarschijnlijk nooit moeilijk doen over de zitplaatsen, die hoeft tenslotte enkel een waarde aan je voertuig te hangen en hoeft niet te kijken naar de eisen zoals deze in de wet staan.

Marcel1975
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 mar 2021 13:58
Locatie: Almere

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Marcel1975 » za 13 mar 2021 09:48

De daf die ik wil overnemen is helaas voorzien van een bedrijfswagen kenteken net als veel andere. Misschien een idee om een herkeuring te laten doen op den duur, maar er zit oorspronkelijk een radiobak op, is dit van invloed met herkeuren en kan ik hem beter aanbieden met een huif dan om te herkeuren.

Thnx voor alle interessante berichtjes en meedenken.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Verzekeringen

Berichtdoor B. van der Veer » zo 14 mar 2021 11:18

Marcel
als je gaat keuren moet je zoveel mogelijk van de 'losse' delen er af halen anders zit je zo tegen de 3500 kg aan.
Denk bijvoorbeeld aan de gereedschapskast, het benzinerek, de planken in de laadbak, eventueel de bijrijdersstoel en sommigen halen de steunwielen er af. Ik weet alleen niet of je daar een opmerking over krijgt omdat ze ook gezien worden als reservewiel. ligt aan de keurmeester.
Met een radiobak er op schieet je zeker door naar de 4000 kg.
Mijn Daf heeft ook een grijs kentekenbewijs en een BE kenteken. 3400 kg door lpg. tot nog toe geen problemen gehad.

slaap er nog maar een nachtje over.
Groet
Bert.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Marcel1975
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 mar 2021 13:58
Locatie: Almere

Re: Verzekeringen

Berichtdoor Marcel1975 » zo 14 mar 2021 13:04

Hey bert,

Thnx, heb net gehoord van een ander forum lid die al contact heeft gehad met u volgens mij dat die ik wil op 3064 kg staat, erg gunstig dus 🙌🏻
Ik ben zelf in het bezit van C ivm beroepschauffeur, maar op b laten omdat andere ook ermee kunnen rijden is makkelijker natuurlijk. Ik neem hem 99% zeker of er moet echt iets mis zijn de 20ste maar dat geloof ik niet🙏🏻
I am in love en heb voor mijzelf ook al besloten dat ik hem ga aanpakken maar niet overhaast ermee.

Thnx voor de info

Groetjessss


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast