Even Voorstellen DL-50-33

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

ThymenB
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 sep 2020 14:05
Locatie: Anerveen

Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor ThymenB » ma 01 feb 2021 09:16

Goeiemorgen Mede Dafsleutelaars,

Sinds een maand of 4 ben ik de trotse eigenaar van een Daf YA 126 met kenteken DL-50-33.
Misschien dat 1 van jullie deze daf al eerder voorbij heeft zien komen bij de club.
Deze Wep komt volgens kenteken uit 1955 en is uitgevoerd met lier.
motor is paar jaar geleden vervangen door een JXLD uit een 328 en daarbij is ook het luchtbekrachtigings systeem voor de remmen overgebouwd. Naast dat de Daf dus meer dan genoeg koppel heeft is deze ook prima stil op zijn plek te krijgen.
Hier en daar zitten er nog wel wat plekjes en puntjes aan die moeten gebeuren qua roest, en de daf is qua verf ook echt moeders mooiste niet. Maar hij is voor zover ik heb kunnen vinden niet rot, en dus zeker de moeite waard om te behouden, en het sleutelen is de reden dat ik hem gekocht heb, dus dat moet wel goedkomen.

Dan vergeet ik bijna om mezelf voor te stellen, Ik ben Thymen Bakhuizen, net 19 geworden, en woonachtig in Anerveen op het randje van Overijssel.
Om de Daf te kunnen kopen heb ik zowel m'n volvo 240 als m'n zelf opgeknapte bootje verkocht, maar van de keuze om een Daf te kopen heb ik nog geen moment spijt gehad. sleutelen zit er wel in ondertussen want ben al vroeg begonnen met het helpen van m'n vader aan het onderhoud van de trekker.
Mijn vader hebben jullie waarschijnlijk al even voorbij kunnen zien komen op het forum onder het kopje techniek, want de motor had al wat onderhoud nodig. Maar die loopt nu als het goed is als een zonnetje, ja inderdaad, als het goed is, had hem net mooi aan de praat en toen besloot de koperen leiding naar de oliedrukmeter dat ie geen zin meer had, en heeft alles onder de motorkap gelijk een mooi laagje roestbescherming gegeven.

Gelijk maar even een vraagje, wat zijn de dingen die ik zowiezo moet gaan nakijken of evt vervangen? ik heb motorolie ververst, carburateur schoongemaakt, bougies vervangen, en ben van plan om alle olien te verversen en de ontluchtingsnippels van de tantwielkasten te vervangen, en daarnaast ook alle vetnippels na te lopen. Maar verder is de Daf nog helemaal nieuw voor ons.

PS. zodra de coronapiek weer wat afvlakt hoop ik zeker op evenementen aanwezig te zijn, Tot dan!

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor B. van der Veer » ma 01 feb 2021 12:51

Thijmen
welkom in het groene gebeuren en zeker met de Daf YA126.
Het is een leuke wagen en als je hem goed onderhoud kun je er lang plezier van hebben.
Al je voornemens qua onderhoud zijn zeker goed, olie en vet wil je Daf zeker graag hebben.
Op de site kun je in verschillende topics lezen wat de leden zoal voor olie gebruiken voor de motor en de versnellingsbak, de tussenbak en de tandwielkasten.
Ook de doorsmeerpunten (zijn er heeeeel veel) zullen je bezig houden :D
Mijn advies is om als eerste aan de VTH9-326 zien te komen. Bij de Y-Cie/naslagwerken kun je die wel vinden om te downloaden.
Omdat je een jxld motor en luchtremmen hebt moet je ook even kijken bij het deel over de YA328 om andere boeken te vinden.
Word je lid van de Daf YA126 club (zou ik doen :wink:, ledenadministratie@ya126.nl), dan heeft dat ook weer zijn voordelen bij aankoop onderdelen (Thomas) en zodra het corona gedoe over is wel weer een paar evenementen per jaar

Op de site is veel over de techniek te vinden en als je vragen plaatst krijg je altijd antwoord.
Je kunt ook via de mail info@schaufeli.nl, contact opnemen met Ronald Schaufeli in Apeldoorn, bestuurslid van de club, hij kan je adviezen geven (heeft een YA126 en een YA328) en Ruben Penterman (vliegveld Teuge) is een van de twee technische commissieleden (technischecommissie@ya126.n). Er zitten wel meer leden in de buurt van jou dus het zal denk ik wel lukken om technische adviezen te krijgen.
Ook zijn er onderdelen te verkrijgen bij Van Dam in Bennekom of Carrosseriebedrijf Peter in Kraggenburg.

Veel plezier met je Daf en het sleutelwerk en misschien tot ziens op een (club)evenement.

Bert van der Veer
Daf YA126, BE-17-69
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 feb 2021 23:04

Gelijk maar even een vraagje, wat zijn de dingen die ik zowiezo moet gaan nakijken of evt vervangen?
Hallo Thijmen, welkom bij de club, altijd leuk om ook is een jongere erbij te hebben, gebeurt niet zo vaak.
Die prutsen meestal liever aan een golf of subaru.
Dafjes hebben nog wel is last dat de bougie kap, die in de stalen behuizing zit, doorslaat, dat is op te lossen door er een plaatje kunstof of iets dergelijks tussen te plakken in de stalen kap.

En het meest zorgen kindje van de daf is de ophanging en dan met name de kunststof bussen.
Als die nu opgesloten zitten door roest en door rijden komt het los, dan gaat die meestal shimmyen en dat is een ervaring waar je niet op zit te wachten.
Als ze nog goed zijn, messing stift er uit, smeernippel er in, door smeren, stift weer terug monteren.
Spelling in de hulpstuurhuizen helpen meestal ook goed mee aan een shimmy verhaal.
Dingen zijn niet zo goed ontwikkeld qua smeren, bovenste lager krijgt zat, de onderste rot meestal weg.
Als het open gaat en er zitten open lagers in, zou ik voor onderhouds vrij gaan.
De gehele stuur inrichting spelling vrij houden is eigenlijk wel belangrijk.

En 7 van de 10 dafjes hebben asbest remvoeringen, koppelingsplaat en de uitlaatring die je pijp aan het spruitstuk verbind.
Houd er rekening mee met onderhoud, dus niet ff lekker de luchtspuit er op, je mot nog een poosje mee.

Ik neem altijd een bakje met een dun laagje olie er in, die zet ik er onder en spuit dan van ver af remmenreiniger er op en ga dan steeds dichter bij als het goed nat is.

Waarom dan dat laagje olie ?
Remmenreiniger vervliegt gauw, heb je een bak met asbest stof, door de olie blijft het daar in zitten.

Je gaat nog genoeg meemaken qua sleutelen, maar met als zoveel dingen de eerste keer doet het ff zeer, daarna gaat het wennen. :mrgreen:

Eerst maar je normale onderhoud en ontsteking en dan is verder kijken wat er op je pad komt.
En voor raad kan je hier altijd terecht en als er iemand in de buurt woont ook voor daad.

M.v.g. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 feb 2021 23:15

o ja en nog gefeliciteerd met je verjaardag.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ThymenB
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 sep 2020 14:05
Locatie: Anerveen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor ThymenB » do 04 feb 2021 12:49

Bert, Ruud, Bedankt voor het welkom.

Heb me vorrige week ingeschreven bij de club, dus de bevestiging daarvan is inmiddels ook binnen.
En de hoeveelheid vetpunten had ik ook al op verkeken ja, kwam er elke keer dat ik zocht er weer een aantal tegen, dus van het weekend maar eens een goeie ronde doen met de smeerkaart ernaast. over de olie had ik inderdaad hier en daar ook al wat gelezen, gelukkig heeft m'n vader daar meer dan genoeg verstand van, dus staan er ondertussen een paar mooie vaatjes klaar.
De VTH9-326 heb ik gedownload, maar de bestanden van de 328 eens doorspitten is inderdaad een goeie tip, ga ik gelijk maar eens doen zodra ik tijd heb.

Voor de vering ben ik bang dat die redelijk vast is komen te zitten in de loop van de jaren, maar ik ga de stiften maar eens losdraaien en er wat vet in stoppen, en kijken of die nog lekker los komen zonder teveel speling. Om die nu al te gaan repareren heb ik eigenlijk geen zin in, maar als het moet zal ik dat zeker gaan doen.
Motor loopt op dit moment vrij goed, dus ik denk dat er niet veel aan de ontsteking hoeft te gebeuren, maar als het minder word ga ik er zeker een kunstof plaatje tussenplaatsen. Binnenkort ook maar eens de klepstelling nakijken, zijn daar nog tips voor? of dingen om op te letten?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » do 04 feb 2021 16:00

Binnenkort ook maar eens de klepstelling nakijken, zijn daar nog tips voor? of dingen om op te letten?
Voordat ik een kantelneus had, haalde ik altijd binnenkant spatscherm er uit.
Bougies er uit, natuurlijk de bak in zijn vrij.
En dan draaien aan de ventilator.
En als die slipt, zet je hem wat strakker.
Zit een pakking van kurk tussen de deksels en die overlijden meestal.

Als je een gereviseerde motor heb, zijn meestal mint groen dan heb je stellers zonder contramoer en als je een 1e motor heb, meestal een grijze kleur
dan heb je stellers met contramoer.
Die zonder moer zijn makkelijker om te stellen maar die verlopen ook sneller.
Zo heeft elk voordeel ook een nadeel.
Om die nu al te gaan repareren heb ik eigenlijk geen zin in, maar als het moet zal ik dat zeker gaan doen.
Als het los komt en je krijgt het shimmy verhaal, ga je die echt wel repareren, das a geen rijden en b rijden met geknepen billen is ook niks. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Kees64 » zo 07 feb 2021 09:18

Bert, Ruud, Bedankt voor het welkom.



Voor de vering ben ik bang dat die redelijk vast is komen te zitten in de loop van de jaren, maar ik ga de stiften maar eens losdraaien en er wat vet in stoppen, en kijken of die nog lekker los komen zonder teveel speling. Om die nu al te gaan repareren heb ik eigenlijk geen zin in, maar als het moet zal ik dat zeker gaan doen.
Die stift daar draai je de kop nogal eens van kapot, een tip is om de borgmoer die je los moet draaien, deze helemaal los te draaien tot bovenaan. Als je dan je schroevendraaier in de stift zet en gaat draaien.... draai je de gleuf waar de schroevendraaier in zit niet snel kapot. Of zelfs 2 borgmoeren bovenop zetten.

suc6 kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » ma 08 feb 2021 16:41

En als de tip van kees niet werkt en het wil echt niet, dan moer aan de stift solderen, dan moet je wel om nieuwe.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ThymenB
Matgroentje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 sep 2020 14:05
Locatie: Anerveen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor ThymenB » za 13 feb 2021 17:12

Kees, bedankt voor de tips!
denk dat ze zeker lastig los gaan komen aangezien er ook een mooie verflaag overheen zit.
nou deed ik laatst even een inspectieronde en kwam ik erachter dat er linksvoor 4 stiften ontbreken en dat er in die plaats vetnippels zijn geplaatst, handig voor het smeren natuurlijk, maar hoe problematisch is dit voor het op de plaats houden van de bussen? en zijn stiften evt nog ergens te krijgen of moet ik dan zelf wat gaan fabriceren?
Als je een gereviseerde motor heb, zijn meestal mint groen dan heb je stellers zonder contramoer en als je een 1e motor heb, meestal een grijze kleur
wat de exacte geschiedenis van de motor is weet ik niet, heb hem zelf ook niet ingebouwd vanuit de 328, wel heb ik laatst een plaatje gevonden op de motor van de TD werkplaats dus ik ga ervanuit dat hij ooit eens gereviseerd is.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » za 13 feb 2021 20:54

Volgens mij heeft van dam nog stiften.
Ik heb de boel veranderd, ik heb een borgstift met nippel er in.
Als dat bij jouw niet het geval is, dan kunnen op den duur je bussen er uit komen maar als ze flink in de roest zitten blijven ze meestal wel zitten.
Maar goed is het niet, als het los komt en ze komen er uit, ga je die dag zeker niet naar huis boven de 10 km p.h
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Dikkedaf » za 27 feb 2021 21:56

Die stiften kun je zelf maken, met een snijplaat 1/8 NPS = national pipe straight (niet NPT of BSP) en messing staf van 11 mm, licht afdraaien tot 10,4 mm.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Kees64 » zo 28 feb 2021 11:36

Waarom zijn die stiften van messing?is dat voor het geval ze te strak ingedraaid worden en deze contact maken?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Hoppa69 » zo 28 feb 2021 17:47

Beter een stift die weg slijt dan een groef in je as kees.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor Kees64 » zo 28 feb 2021 18:29

Beter een stift die weg slijt dan een groef in je as kees.
ok, bedankt Ruud!!

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Even Voorstellen DL-50-33

Berichtdoor ruben » zo 28 feb 2021 21:34

Waarom zijn die stiften van messing?is dat voor het geval ze te strak ingedraaid worden en deze contact maken?
en in theorie rotten ze niet vast :mrgreen:


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast