Revisie VX-TB-03

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 aug 2020 23:00

Daar was aan de onderkant een plug uitgekomen doordat deze waarschijnlijk de druk niet kwijt kon.
Das geen plug maar een klepje.
Volgens mij moet de eventueel doorgelekte olie daar normaal gewoon uitkomen, als die niet werkt, krijg je dus wat jij had.
Hij klapt er uit en de olie die er in zit komt er achter aan.

Als je toch niet gaat doorwaden, dan kan je er voor kiezen om het open te laten.
Kan de olie er altijd uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » vr 28 aug 2020 22:57

En die 6 volt inrichting is trouwens ook de reden waarom je 2 remlicht contacten op dat tussenblokje heb.
1 voor de 24 volt en de andere voor de 6 volt.
Dat had ik inderdaad gezien in het schema. Ik ga de 6 volt inrichting helemaal uitbouwen en er een 12 volt stopcontact van maken. zo kan ik eventueel moderne aanhangers en verlichtingsbalken gebruiken. Ik zal dan ook maar 1 rem schakelaar gebruiken maar zo heb ik altijd een reserve.

Dan mot je die draad wel aanpassen naar een drukknop of wipschakelaar, want alleen de versnellingsbakken van auto's met een lier hebben een drukstift contact bij de achteruit inschakelen.
Dus bij ons zit N nu ergens anders op.
Was ook het plan. Komen achter 2 verstralers onder de auto. Hiervoor heb ik al een nieuwe draad geknutseld en hier kan dan ook de N uit het stopcontact op aangesloten worden. Morgen even kijken of ik misschien nog een versnellingsbak deksel heb liggen met de schakelaar erin. Zou een stuk makkelijker zijn.
Das geen plug maar een klepje.
Het is echt een soort kunststof plug (misschien dat deze door een klepje is heen gedrukt oid). Heb er helaas geen foto van gemaakt. Het is de opening/klep die recht onder de bedieningshendel zit.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » za 29 aug 2020 00:09

een 12 volt stopcontact van maken. zo kan ik eventueel moderne aanhangers en verlichtingsbalken gebruiken.
Morgen even kijken of ik misschien nog een versnellingsbak deksel heb liggen met de schakelaar erin. Zou een stuk makkelijker zijn.
Het is de opening/klep die recht onder de bedieningshendel zit.
Niet van 1 accu pakken he. :wink:
Die deksels werden alleen geplaatst in de uitvoeringen met lier.
Misverstand, ik had het over het klepje aan de onderkant, die is van messing.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » za 29 aug 2020 13:18

Niet van 1 accu pakken he. :wink:
Die deksels werden alleen geplaatst in de uitvoeringen met lier.
Misverstand, ik had het over het klepje aan de onderkant, die is van messing.
Komt inderdaad netjes een omvormer in om van de 24 volt 12 volt te maken. Had nog een bak en deksel liggen die mogelijk van een auto met lier kwamen maar helaas, geen schakelaar. Het gaat ook om het klepje/gat aan de onderkant, ik dacht dat deze recht in lijn zat met de bedieningshendel. Maar deze zit onder de cilinder van de pomp.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » za 29 aug 2020 17:33

En das dus de ont/beluchter

Dus die zal wel vast hebben gezeten en is er daar door uit geblazen.
Omdat je geen erg had dat die in stond, zeker ook boven de 1500 toeren gedraaid ?
Kan ook een reden zijn dat die er uit gekomen is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » za 29 aug 2020 21:09

En das dus de ont/beluchter

Dus die zal wel vast hebben gezeten en is er daar door uit geblazen.
Daar zat dus een soort kunststof plug in, een beetje vergelijkbaar met het onderstaande. Maar ik begrijp hieruit dat die er dus niet in hoort.

Afbeelding
Omdat je geen erg had dat die in stond, zeker ook boven de 1500 toeren gedraaid ?
Nee gelukkig niet, motor heeft niet boven de 1000 toeren gedraaid. Was bezig met alles te checken op lekkage en dergelijke. Maar hoorde een vreemde tik in de motor (bandenpomp dus). Wou net gaan checken of de bandenpomp ingeschakeld was en toen kwam die plug met een flinke klap voorbij.

Nog een vraag over de bandenpomp. Kan het kwaad als deze ingeschakeld is zonder slang aangesloten? Dus met de uitgang geblokkeerd door de snelkoppeling die erop zit (zie onderstaande foto). Ik weet namelijk niet of er een overdruk ventiel o.i.d. opzit.

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 aug 2020 16:56

Daar zat dus een soort kunststof plug in
Maar ik begrijp hieruit dat die er dus niet in hoort.
Nog een vraag over de bandenpomp. Kan het kwaad als deze ingeschakeld is zonder slang aangesloten? Dus met de uitgang geblokkeerd door de snelkoppeling die erop zit.Ik weet namelijk niet of er een overdruk ventiel o.i.d. opzit.
Nee, dat hoort er dus niet in maar een messing klepje.

Afbeelding

Er zit geen overdrukventiel op je bandenpomp, die snelkoppeling hoort er dus ook niet op.
Is normaal een schroefaansluiting met een dop er op, die er afgeblazen kan worden.

Afbeelding

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » zo 30 aug 2020 20:24

Nee, dat hoort er dus niet in maar een messing klepje.
DZal er binnenkort een klepje inzetten of een andere bandenpomp er onder. Met wat pech mag namelijk de hele versnellingsbak eronderuit. Zag namelijk olie uit het vliegwielhuis komen.
Er zit geen overdrukventiel op je bandenpomp, die snelkoppeling hoort er dus ook niet op.

Is normaal een schroefaansluiting met een dop er op, die er afgeblazen kan worden.
Wat een gepruts weer. Had al zo'n vermoeden dat die er niet ophoorde. En dat verklaart ook dat de lucht een weg naar buiten heeft gezocht (en gevonden).

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 aug 2020 23:17

Met wat pech mag namelijk de hele versnellingsbak eronderuit. Zag namelijk olie uit het vliegwielhuis komen.
Dat feestje hebben 8 van de 10 daf eigenaren ook meegemaakt.

En de nieuwe keerring er in krijgen is al helemaal feest. :evil:

Voor mij is het makkelijk lullen, heb het al vaak gedaan maar eigenlijk is het niet zo heel veel werk.
Alleen goede spullen hebben, das het belangrijkste.

En niet vergeten, er zitten wat asbest spullen op je daf, waaronder de koppelingsplaat.
Wat ik doe, net als bij de remmen, opvangbak er onder met een laagje olie.
Dan vanaf een afstand eerst goed nat maken met remmen reiniger en dan dichterbij en goed uit spuiten.
Waarom wat olie in die opvangbak ?
Reiniger vervliegt, heb je weer alleen stof, nu blijft het in de olie zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » ma 31 aug 2020 21:43

Ik ben voorlopig weer even zoet zo te horen. :(
Dat feestje hebben 8 van de 10 daf eigenaren ook meegemaakt.
Gaan die ringen zo snel/vaak hemelen? Of komt het omdat het blok 'lang' heeft stilgestaan?

Zijn er nog speciale stukken gereedschap nodig bij het wisselen?
En niet vergeten, er zitten wat asbest spullen op je daf, waaronder de koppelingsplaat.
Wat ik doe, net als bij de remmen, opvangbak er onder met een laagje olie.
Dan vanaf een afstand eerst goed nat maken met remmen reiniger en dan dichterbij en goed uit spuiten.
Waarom wat olie in die opvangbak ?
Reiniger vervliegt, heb je weer alleen stof, nu blijft het in de olie zitten.
Bedankt voor de tip!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » ma 31 aug 2020 22:18

Ik ben voorlopig weer even zoet zo te horen. :(
Gaan die ringen zo snel/vaak hemelen? Of komt het omdat het blok 'lang' heeft stilgestaan?
Zijn er nog speciale stukken gereedschap nodig bij het wisselen?
He, jij wilde toch een daf. :mrgreen:

Meestal ouderdom en worden dan hard.
En die n.o.s. ringen zijn meestal ook al 60 jaar oud.
Wordt rubber vaak ook niet beter van.

Het mooiste met monteren is om een drukplaat te maken op de tapeindes van je krukas om hem er recht in te drukken.
Ik doe er altijd een randje kit in en laat hem dan 1 nachtje staan om uit te harden.
Ringen willen er nog wel is uitkomen en worden dan door het vliegwiel steeds dunner.

En een centreeras voor je koppelingsplaat.
Deed dat vroegah met een stuk rond hout, uiteinde wat afdraaien dat het in het toplager past.
Welke je ook vervang, als het zover uit elkaar ligt, zou jammer zijn om het opnieuw te moeten doen om een paar euro uit te sparen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » di 01 sep 2020 11:29

Welkom bij de club, zie op de rdw site dat hij te boek staat als camper en dat je maar 180 kilo laadvermogen heb.
Bedankt! Hij staat inderdaad als Camper geregistreerd. Tot nu toe geen problemen mee gehad, wie weet dat ik daar in de toekomst wat aan ga doen. Wel helaas laatst problemen gehad met een motor agent die wat van mijn blauwe platen vond omdat ik geen oldtimer kenteken heb. Dat moet ik wel gaan veranderen.
Ik ken de rest van de historie :wink:
Auto is wel wat aangepast zie ik, maar tot hij uit Zwijndrecht vertrok richting Alkmaar of Haarlem was hij technisch 100% met unimogwielen
Zou je mij daar wat meer over kunnen vertellen? Daar ben ik namelijk wel geïnteresseerd in. Aangezien het er uitziet alsof de DAF goed verzorgd is geweest vroeger. onder andere aan de laagopbouw van de verf lijkt het dat iemand de auto al een keer kaal heeft gehad en deze opnieuw geverfd en opgebouwd heeft. De auto is op deze manier bij mij aangekomen, helaas ook met kapotte tussenbak (was ik vergeten te vermelden). De bak blijft niet meer in de gekozen stand staan en zat bij aanschaf met een tyrap in de hoge stand getrokken. Eens kijken of dat is op te lossen.
Je pakt hem goed aan, leuk om te zien. Nu maar hopen dat hij ook weer helemaal opgebouwd wordt :lol: :P . Succes met de verdere montage :-)
Bedankt! Gaat vast goed komen. Misschien heel enthousiast maar 1 september moet de DAF weer in elkaar zitten.
Waarom zou je met blauwe platen willen rijden, bij Defensie hebben de Daf's allemaal met gele platen rondgereden, ook in de jaren '50. In mijn beleving doen blauwe platen afbreuk aan de originaliteit>
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » di 01 sep 2020 16:58

He, jij wilde toch een daf. :mrgreen:
Dat klopt :D Maar nadat ik hem uit elkaar gehaald lijkt het alsof hij er geen zin meer in heeft.
Meestal ouderdom en worden dan hard.
En die n.o.s. ringen zijn meestal ook al 60 jaar oud.
Wordt rubber vaak ook niet beter van.

Het mooiste met monteren is om een drukplaat te maken op de tapeindes van je krukas om hem er recht in te drukken.
Ik doe er altijd een randje kit in en laat hem dan 1 nachtje staan om uit te harden.
Ringen willen er nog wel is uitkomen en worden dan door het vliegwiel steeds dunner.

En een centreeras voor je koppelingsplaat.
Deed dat vroegah met een stuk rond hout, uiteinde wat afdraaien dat het in het toplager past.
Welke je ook vervang, als het zover uit elkaar ligt, zou jammer zijn om het opnieuw te moeten doen om een paar euro uit te sparen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's! Geld uitsparen daar gaat het mij niet om zeker als je zoals ik een auto zover uit elkaar trekt dan komt het niet op die laatste paar euro aan. Maar het is weer een partij onvoorzien werk. Volgend jaar stond die toch op de planning als ik het blok ging doen. Maar dat wordt nu eerder dan verwacht.
Waarom zou je met blauwe platen willen rijden, bij Defensie hebben de Daf's allemaal met gele platen rondgereden, ook in de jaren '50. In mijn beleving doen blauwe platen afbreuk aan de originaliteit>
Blauwe platen heb ik gekozen vanwege 2 redenen:
- Geen duplicaat code op het kenteken (kleine 1). Dit omdat ik geen originele gele platen heb om terug te overhandigen aan de kentekenfabrikant. Als ik die niet kan inleveren bij de kentekenfabrikant dan krijg ik dus een duplicaat code erop. Dit vind ik persoonlijk geen gezicht.
- Het blauwe kenteken valt niet zo op op de auto. Ik vind gele platen er heel erg uitspringen op een donkergroene wagen.

Ben er gelukkig achter gekomen dat ik gewoon met blauwe platen mag rijden omdat er voor 'campers' geen aparte oldtimer platen serie bestaat (2 letters 4 cijfers). Kijk er nu al uit naar het moment dat ik mijn grote vriend op zijn motorfiets tegenkom.

Wat betreft originaliteit. Het gele Nederlands kenteken lijkt ook niet op een militair kenteken (wat betreft afmetingen, blauwe vlak en Zwarte omranding). Als ik een set militaire platen kon laten maken met mijn civiele kenteken erop dan had ik dat gedaan.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 19:54

er zijn wel nieuwe keerringen, heb er een paar liggen en er staat een foto van ergens in mijn onderwerp met als ik het goed heb de maten erop.

Ik mag binnenkort ook weer omdat de mijne ook weer lekt, had iets een knauwtje gehad bij de montage waarvan ik dacht dat het wel goed zou gaan maar blijkt dus van niet. maar de bak lekt ook dus maar eens denke of ik meteen deze ga aanpakken of eerst een andere goeie bak in elkaar probeer te prutsen van de andere 2 versnellingsbakken die ik heb liggen. Eerst maar eens kijken hoe de tandwielen in de verschillende bakken gestoken zijn :mrgreen:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor ruben » di 01 sep 2020 19:56

Afbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten