Revisie VX-TB-03

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » zo 18 okt 2020 18:08

Goedenavond,
er zijn wel nieuwe keerringen, heb er een paar liggen en er staat een foto van ergens in mijn onderwerp met als ik het goed heb de maten erop.
Nog bedankt voor de info!

Ik heb weer wat tijd gevonden om aan de Daf verder te werken. Ben mij nu aan het focussen op het opnieuw aanleggen en moderniseren van het elektrische systeem. Ik heb nu een aantal dingen waar ik niet helemaal uitkom.

- Heeft er iemand een schema met daarop de aansluitingen van de laadstroom meter van een Daf met wisselstroomdynamo? Deze wordt door een dunne draad verbonden met de BAF kast. in plaats van de 6mm2 aders die bij een normale Daf gebruikt worden.

- Klopt het dat het knipperlicht relais/motor constant voorzien wordt van 24V en daardoor constant een puls signaal aan de knipperlicht schakelaar geeft?

- Is er een 24V signaal wat ik kan wegpakken voor mijn lpg systeem welke alleen spanning geeft bij draaiende motor? vaak zie ik daarvoor een aangepaste ontsteking en een beveiligingsrelais. Bij mijn Daf zat dit er niet in en pakte ze volgens mij spanning weg van achter de laadstroommeter. Ik weet helaas niet meer hoe dit zat. En dit staat helaas niet goed op de foto's van de afbouw.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor ruben » zo 18 okt 2020 20:50

Volgens mij heb ik een schema voor een wisselstroom generator liggen, zal proberen eraan te denken deze week te kijken en een foto te maken van het deel.dat je vraagt.

De plus op het knipper relais klopt maar het puls signaal zal pas door de knipperschakelaar gaan lopen als de schakelaar zelf een verbinding naar massa doorlaat via 1 van de knipperlichten, tot die tijd gebeurt er in die draad niks.

Een 24 volt bron die alleen stroom doorlaat als de motor loopt is er volgens mij niet, misschien is een oliedruk schakelaar een idee, maar misschien beter als de gas rijders dat beantwoorden waar hun alles hebben

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor peter80 » zo 18 okt 2020 20:59

Gasbeveiliging kan je aansluiten op de ontsteking, op de bobine onder de schroef in het deksel. Neem voor het gemak even aan dat de lpg op 12 volt werkt
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » ma 19 okt 2020 09:46

Volgens mij heb ik een schema voor een wisselstroom generator liggen, zal proberen eraan te denken deze week te kijken en een foto te maken van het deel.dat je vraagt.
Top bedankt alvast!
De plus op het knipper relais klopt maar het puls signaal zal pas door de knipperschakelaar gaan lopen als de schakelaar zelf een verbinding naar massa doorlaat via 1 van de knipperlichten, tot die tijd gebeurt er in die draad niks.
Als ik het schema goed bekeek dan leek het inderdaad ook zo te werken. Alleen gek dat als de lichtschakelaar in de juiste stand staat dat het knipperrelais dan al begint te lopen. lijkt mij dat dit voor veel onnodig slijtage zorgt in het knipperrelais.
Een 24 volt bron die alleen stroom doorlaat als de motor loopt is er volgens mij niet, misschien is een oliedruk schakelaar een idee, maar misschien beter als de gas rijders dat beantwoorden waar hun alles hebben
Ik was er al bang voor. Aan een oliedruk schakelaar zat ik ook al te denken. Ook om de Daf te beschermen bij ondeskundig gebruik of bij een moment van onoplettendheid.
Gasbeveiliging kan je aansluiten op de ontsteking, op de bobine onder de schroef in het deksel. Neem voor het gemak even aan dat de lpg op 12 volt werkt
Dan moet ik daar eens naar kijken. Wou eigenlijk de ontsteking ongemoeid laten. LPG systeem werkt inderdaad op 12 volt.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » ma 19 okt 2020 16:25

Het beste is gewoon om je signaal voor het veiligheidsrelais weg te pakken bij de bobine.
En dan niet door het gat van het schroefje wat bovenop het deksel zit, maar gewoon een gaatje boren in de rand waar het deksel op vast geschroefd wordt, draad er door en weer afkitten.
Uiteraard er voor zorgen dat de draad binnen het deksel zit en niet in de rand waar het deksel op terecht komt.
Zal ff een foto zoeken.

Of wel door het schroefgat maar dan wel dicht maken.
Anders komt dit weer niet ten goede voor je vacuum en de remmen e.d.
Nadeel daarvan is ook dat het in de weg zit bij het verwijderen van de kap.

Er zijn oldtimer rijders die die draad die normaal naar de bobine gaat een cm 10 a 15 om een bougiekabel wikkelen, dat schijnt te werken.
Alleen als je een originele ontsteking heb, weet ik niet of dat dat gaat, de kabel is afgeschermd.

Maar probeer je niks, weet je ook niks.

Op de plek van de rode cirkel ben ik er doorheen gegaan, daar zit net zo'n half voorgeboord gat als in de gele cirkel.
Dus die bij de bobine heb ik door geboord.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Dikkie » ma 19 okt 2020 21:50

De plus op het knipper relais klopt maar het puls signaal zal pas door de knipperschakelaar gaan lopen als de schakelaar zelf een verbinding naar massa doorlaat via 1 van de knipperlichten, tot die tijd gebeurt er in die draad niks.
Als ik het schema goed bekeek dan leek het inderdaad ook zo te werken. Alleen gek dat als de lichtschakelaar in de juiste stand staat dat het knipperrelais dan al begint te lopen. lijkt mij dat dit voor veel onnodig slijtage zorgt in het knipperrelais.
Ho, kleine denkfout, ff corrigeren :mrgreen: Het schakelmotortje of het relais (weet niet welke van de 2 jij erin hebt) gaat pas zijn werk doen als én de lichtschakelaar minimaal 1 stand uit midden staat én de knipperlichtschakelaar opzij staat om contact te maken met de knipperlichten aan 1 zijde van het voertuig. Oftewel als de hele stroomkring rond is.

Zolang de lichtschakelaar uit staat of de knipperlichtschakelaar in het midden staat gebeurt er dus niets omdat er geen verbinding naar massa is. 8) Zelfde uitleg als Ruben maar in iets andere bewoording in de hoop dat het duidelijk is zo
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » di 20 okt 2020 18:05

Het beste is gewoon om je signaal voor het veiligheidsrelais weg te pakken bij de bobine.
En dan niet door het gat van het schroefje wat bovenop het deksel zit, maar gewoon een gaatje boren in de rand waar het deksel op vast geschroefd wordt, draad er door en weer afkitten.
Uiteraard er voor zorgen dat de draad binnen het deksel zit en niet in de rand waar het deksel op terecht komt.
Zal ff een foto zoeken.
Bedankt voor de foto en uitleg!
Er zijn oldtimer rijders die die draad die normaal naar de bobine gaat een cm 10 a 15 om een bougiekabel wikkelen, dat schijnt te werken.
Alleen als je een originele ontsteking heb, weet ik niet of dat dat gaat, de kabel is afgeschermd.
Dat is misschien ook nog het proberen waard. Heb geen originele bougiekabels meer, dus de kans van slagen is dan misschien groter.
Ho, kleine denkfout, ff corrigeren :mrgreen: Het schakelmotortje of het relais (weet niet welke van de 2 jij erin hebt) gaat pas zijn werk doen als én de lichtschakelaar minimaal 1 stand uit midden staat én de knipperlichtschakelaar opzij staat om contact te maken met de knipperlichten aan 1 zijde van het voertuig. Oftewel als de hele stroomkring rond is.

Zolang de lichtschakelaar uit staat of de knipperlichtschakelaar in het midden staat gebeurt er dus niets omdat er geen verbinding naar massa is. 8) Zelfde uitleg als Ruben maar in iets andere bewoording in de hoop dat het duidelijk is zo
Bedankt voor de uitleg. Het enige waar ik niet helemaal uitkom is dat de knipperlicht relais(/motor) een eigen massa heeft. Het relais krijgt voeding vanaf de lichtschakelaar door draad 75. Het relais is ook verbonden met de massa van zich eigen. Dat zou dan betekenen dat als de lichtschakelaar 1 stand of meer naar rechts(/links net hoe je het bekijkt) staat dat het relais spanning krijgt en begint met werken. De uitgang stuurt zijn knippersignaal naar de knipperlicht schakelaar en als deze bedient wordt zal het knippersignaal doorgestuurd worden naar de knipperlichten.

Hieronder nog een afbeelding bij wat ik bedoel.
1 is de voeding vanaf de lichtschakelaar
2 is de massa
3 gaat naar de knipperlichtschakelaar
Knipsel-365x281.PNG
Knipsel-365x281.PNG (113.8 KiB) 5348 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 okt 2020 19:18

En daar ga je de mist in.
Jij denkt dat als je nr 2 aan het voertuig leg, dat die dan gaat draaien.
Dat is dus niet zo.

Dus op 1 komt inderdaad een constante plus.
2 wordt geaard aan je voertuig, dan gaat deze nog steeds niet draaien.
Als je nu een lampje neem en dan de pluspool tegen 3 aanhoudt en de min (het huis) tegen je voertuig, dan wordt pas de stroomkring gemaakt.
en gaat die draaien.
Dus door middel van een lampje worden nr2 en 3 met elkaar verbonden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » di 20 okt 2020 21:10

Ik begrijp hem nu. Het relais/motortje gaat dus pas draaien als de uitgang belast is. Bedankt!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » wo 21 okt 2020 11:58

U vraagt, wij draaien. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 21 okt 2020 17:25

Dat is dan ook de reden dat het hele circus plat ligt als er één lampje kapot is links en/of rechts..
Kostte mij ook de nodige moeite om de uitgaande kant te betrekken in de werking van knipperlicht.
Je zou denken : er wordt knipperend +24V aangeboden op de uitgang zodra je dat ding inschakelt, ongeacht wat er achter hangt.

Ik heb al twee relais gehad die zijn uitgefikt nadat er sluiting ontstond bij de knipperlichten (1x met terrein rijden te dicht langs een boom en 1x bij monteren nieuw knipperlicht op spatbord het boutje nét tegen de + aan.. )
daarom de uitgaande kant zekeren met bv 3 of 5A in de draad die uit het relais komt

Patrick1980
Matgroentje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 mar 2021 22:23

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Patrick1980 » zo 28 mar 2021 22:30

Hoi ik was aan het zoeken naar het kenteken vxtb03
We zijn met deze camper toen in Frankrijk geweest in 1999 met mijn schoonouders welke eigenaar waren van de daf
Ze hebben hier heel wat foto’s en video’s van

Dus als je in contact wilt komen hoor ik het van je !

Gr Patrick

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » ma 29 mar 2021 21:36

Ben bang maar heb wel is ongelijk gehad, dat dit er weer 1 in de noemer is van lekker beginnen, lekker enthousiast en dan :

Laatst actief:

20 okt 2020

Maar goed, er zijn pas 5 maanden voorbij, sommige doen ook lezen en niet inloggen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Kees64 » ma 29 mar 2021 22:33

Ben bang maar heb wel is ongelijk gehad, dat dit er weer 1 in de noemer is van lekker beginnen, lekker enthousiast en dan :

Laatst actief:

20 okt 2020

Maar goed, er zijn pas 5 maanden voorbij, sommige doen ook lezen en niet inloggen.
Nou Ruud, ik ben ook wel is heel enthousiast begonnen aan mijn 314.......kreeg steeds meer buipijn. Liep na een jaar of 2? met een aansteker in mijn zak rond (en ik rook niet) met de gedachte om hem nog 1 keer "lekker te laten roken".....maar door hulp ... ook geestelijk :mrgreen: :mrgreen: uiteindelijk een motorwissel is alles toch weer goed gekomen. Dus ik kan me indenken dat er ook wel is projecten stranden en de DAF in een hoekje in de schuur verdwijnt.... :lol:

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » do 01 apr 2021 17:26

Hoi ik was aan het zoeken naar het kenteken vxtb03
We zijn met deze camper toen in Frankrijk geweest in 1999 met mijn schoonouders welke eigenaar waren van de daf
Ze hebben hier heel wat foto’s en video’s van

Dus als je in contact wilt komen hoor ik het van je !

Gr Patrick
Dat is erg leuk om te horen! Ik zou graag met je in contact komen. Ik stuur je een bericht.
Ben bang maar heb wel is ongelijk gehad, dat dit er weer 1 in de noemer is van lekker beginnen, lekker enthousiast en dan :

Laatst actief:

20 okt 2020

Maar goed, er zijn pas 5 maanden voorbij, sommige doen ook lezen en niet inloggen.
Dit is er niet zo 1 gelukkig. Van de winter kwam er niet heel veel van het hobbyen helaas. Maar ik ben sinds een paar weken weer begonnen. Ik kijk inderdaad af en toe eens op het forum maar dan log ik niet in.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten