Pagina 1 van 2

Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 26 mei 2020 14:24
door Rubber Duck
Hierbij een topic aangemaakt over het onderhoud van de komende tijd aan mijn YA126.
Na een aantal jaren van slechts het hoogstnodige onderhoud werd het toch wel tijd om het eea aan te pakken. Het doel is om de neus aan te pakken (spatborden/grill/takkenrek/motorkap), wiellagers na te lopen (na een spoedvervanging 2 weken terug) en de remmen eens na te kijken.

Het eerste begin was snel gemaakt, grill en takkenrek eraf.
Afbeelding

Na enkele beugeltjes verwijderd te hebben bleek hoeveel plamuur/verf/chroom6 er nog op de spatborden zit :mrgreen:
Afbeelding

Ook naast het spatbord kwam een mooie roestplek tevoorschijn, nu weet ik gelijk waarom ik nette spatborden en zijschermen bij de aankoop van de Daf had gekregen :)
Afbeelding

Maar het mooiste van alles was dat ik tijdens en proberen te verwijderen van het spatbord mijn steeksleutel liet vallen in de bumper. De eerste keer gelijk er weer uitgevist, maar de tweede keer (ja ik weet het :oops: ) was het lastiger hem uit de bumper te vissen. Wel werd de moeite beloond doordat ik 2 steeksleutels uit mijn bumper haalde... blijkbaar ben ik niet de enige die het is overkomen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 27 mei 2020 09:56
door Rubber Duck
Zo gisteravond weer verder gegaan, ik wilde graag in ieder geval het spatbord loshebben.

Ik vroeg mij afgelopen weekend af hoe ik bij de achterste bouten van het spatbord kwam. Dus even onderzocht of ik erbij kon komen vanuit de accubak, vervolgens kwam ik erachter dat de accubak er gewoon los in ligt. Later bedacht ik dat ik bij de sloper ook al had opgemerkt dat ze loslagen, dus ik had het kunnen weten :mrgreen: .
Afbeelding

Eerst wilde ik alle boutjes netjes loshalen, maar een deel was dusdanig vastgerot en uitgezet dat de slijptol toch een mooie uitweg was.
Afbeelding

Ook aan de achterkant was men enthousiast bezig geweest met kit. Des te blijer ben ik ermee dat ik toch besloten heb om het uit elkaar te halen.
Afbeelding

De voorste grote bout zat vrij vast... en de slijptol kwam er niet bij. Maar met een oude krikstang over een ijzere stang kom je een heel eind. Het piepte en kraakte maar hij kwam wel los.
Afbeelding

Totdat de bout het voor gezien hield natuurlijk
Afbeelding

De bovenste paar bouten zaten verdiept in een flinke laag opgezette geroestte plaatwerk. Ik dacht laat ik, want de rest was al los, gewoon eens op het spatbord leunen. Vervolgens had ik het spatbord los en kwam dit tevoorschijn.
Afbeelding

Hier is nog beter te zien dat het er toch erg slecht aan toe is.
Afbeelding

Gelijk het lek in mijn uitlaat gespot. Ik was bang dat het in het spruitstuk zag maar "gelukkig" zit het in de pijp, die heb ik als het goed is nog liggen.
Afbeelding

Het typeplaatje werd gelijk zichtbaar, het blok is op 29-5-1962 gereviseerd door defensie. Wel nog de standaard zuigermaat :shock: .
Afbeelding

Zo staat hij er momenteel bij, nu nog het andere spatbord los, de bumper los en dan even met de hogedruk spuit erlangs om de jarenlange terrein ervaring er eens goed vanaf te spuiten.
Afbeelding

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 27 mei 2020 10:46
door Erik
Misschien beter om eerst de bumper eraf te halen. Dan heb je al heel wat meer ruimte voor het lashalen van de kappen.

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 27 mei 2020 12:15
door ruben
eens met Erik, de bumper eraf scheelt je een hoop in de toegang naar de spatborden en de torpedo's.
Spatborden zien er helaas vrij bekend uit, de mijne waren redelijk vergelijkbaar.

Maar wat betreft de accubakken, deze hangen voor zover ik weet overal gewoon los in het frame, als het goed is zit er genoeg gewicht in de bak om hem op zijn plek te houden :wink:

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 27 mei 2020 19:55
door peter80
Goed bezig! Auto is een bekende :wink:

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 02 jun 2020 08:56
door Rubber Duck
Zo even de voortgang van meerdere bezoeken bij elkaar, omdat het leuker is om grotere stappen te laten zien :mrgreen:

Op advies van bovenstaande heren als eerste verder gegaan met de bumper te demonteren. Dit viel mij allemaal reuze mee hoe makkelijk dat gaat en hoe relatief eenvoudig de bouten loskwamen.
Afbeelding

Vervolgens na heel wat geklooi kregen we het linker spatbord ook los, op de ene grote bout vooraan na. Ik kreeg er wel een steeksleutel op aan de onderkant maar die schoot er steeds af als we kracht zette. Gelukkig had ik al een set steekringsleutels besteld met een dusdanige knik dat deze er waarschijnlijk wel op pasten. Het was alleen even wachten tot die binnen kwamen

Tussendoor nog even een helpende hand uitgestoken bij het terugplaatsen van een versnellingsbak van een Nekaf. Het is toch net wat makkelijker met 2 man om hem omhoog te krikken en tegelijk op zijn plek te houden.
Afbeelding

Daarnaast zorgde dat ervoor dat het mij weinig extra moeite kostte om de inmiddels bezorgde steeksleutels thuis op te halen en vervolgens de grote bout relatief eenvoudig los te kunnen draaien. Ik was blij dat ik de sleutels toch niet voor niets besteld had :D .
Afbeelding

Nu was het enkel nog de torpedo die los moest. Dit was een kwestie van de benodigde lampjes, draden en beugels demonteren. Niet te vergeten de minder prettige woorden over de buizen die aan de binnenzijde zitten waar de beugels dusdanig gebogen zijn dat je amper een steeksleutel op de ene kant kan krijgen... Ik moet ook toegeven dat ik nu dus van de 4 beugeltjes er nog maar 2 heb :twisted: , maar wellicht zitten ze op de donor torpedo nog wel.
Afbeelding

De linker kant los. Ik heb er wel voor gekozen niet de bedrading met buis en al los te halen maar de buis van de torpedo los te halen. Het leek mij handiger om tijdens deze fase niet heel diep in de elektra te moeten duiken. Dat bewaar ik voor een andere keer.
Afbeelding

Na beide torpedos verwijderd te hebben was het tijd om de koek van modder, zand en vet zoveel mogelijk eraf te spuiten. Hiervoor de wielen teruggezet. Om geen kabels mee te trekken in de wielen met een camostok en een aantal ty wraps een tijdelijke constructie gemaakt om de benodigde zaken zoals kabels en de gasklok om hoog te houden.
Afbeelding

Vervolgens de Daf buitengezet in het zonnetje.
Afbeelding

Om zaken zoals het zand in deze balk,
Afbeelding

en de algehele koek zoals hier is te zien weg te spuiten. Het viel nog best tegen om met een standaard huis, tuin en keuken hogedrukreiniger het vet te verwijderen. Maar met wat ontvetter en een vaatwasborstel ben ik toch een heel eind gekomen. Ik weet inmiddels wel als ik het echt goed schoon wil hebben dat ik toch iets met een stoomcleaner of flink warm water moet gaan werken :shock: .
Afbeelding

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: do 04 jun 2020 19:07
door ruben
gaat toch mooi vooruit, en ja, er zitten een hoop rare hoekjes en gootjes aan waar erg veel troep in gaat zitten :mrgreen:

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: do 04 jun 2020 22:12
door Erik
Je hebt de vaart er mooi in, nu kan je makkelijk bij het Motorblok. Ervaring leert dat dat het beste moment is om eventueel keringen slangen filters, etc te wisselen. 😉
Achteraf is dat altijd een hele partij werk.

Ga je de hele ophanging ook vernieuwen? Bij mijn Daf zat ook veel roest in het cabineframe. Ga je die er ook af halen?

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 09 jun 2020 09:18
door Rubber Duck
Je hebt de vaart er mooi in, nu kan je makkelijk bij het Motorblok. Ervaring leert dat dat het beste moment is om eventueel keringen slangen filters, etc te wisselen. 😉
Achteraf is dat altijd een hele partij werk.

Ga je de hele ophanging ook vernieuwen? Bij mijn Daf zat ook veel roest in het cabineframe. Ga je die er ook af halen?
Je slaat precies de spijker op z'n kop! Het was mijn idee om de slechte neus eraf te halen, zo lekker aan het blok het een en ander te kunnen doen. :mrgreen:

De ophanging en de cabine bewaar ik voor een later moment, ik ben bang dat ik anders het overzicht kwijt ben en.... dan kan ik denk ik niet meer rijden van het jaar :P

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 09 jun 2020 09:29
door Rubber Duck
Nog even een korte update.

De laatste paar dagen iets minder gedaan dan voorheen, en niet veel fotos gemaakt. Ik denk dat ik toch daar wat op moet gaan letten om het "verslag" goed te kunnen omschrijven. :D


De foto's zijn wat wazig geworden helaas, maar ik heb 3 van de 4 naven open gemaakt om te kijken wat de status is van de lagers. Waarom 3 hoor ik jullie denken... nou vorige keer heb ik onderweg een zeer hete naaf gehad. Gelukkig merkte ik dat toen ik bij een mede-hobbyist stond die nog lagers had liggen. Dus 1 van de 4 heb ik onlangs onderweg uit noodzaak vervangen, vandaar dat het mij handig leek om de rest ook eens te checken.
Afbeelding
Gelukkig zagen de andere 3 er beter uit. Het lager dat ik onderweg vervangen heb zat vol met roest/moddervet en was flink aangetast. De andere lagers hadden hoogstens wat zwart vet. Ik vraag mij alleen nog steeds wel af hoe het komt dat ondanks dat ik flink heb gebaggerd met de 126 er maar 1 lager serieus naar de kl*te was en de rest er nog wel ok uit ziet EN hoe het komt dat van die rest sommige zwart vet hebben en andere gewoon netjes geel/wit vet. Hieronder een mooie wazige foto van een naaf waarbij het vet donker is geworden.
Afbeelding

Nog een klein beetje offtopic: vorige keer een flinke rit gemaakt met de 328 na het vervangen van de remcilinders. Hij reed prima, voor zover ik al kan schakelen dan tenminste, alleen bij een flinke bocht naar links hoorde ik wat in het rechter voorwiel. Voor de zekerheid dus maar open gehaald van het weekend. Een van de lagerschalen had lichte schade... dus ook daar maar lagers vervangen. Wel kwam ik de opmerkelijke manier tegen van het borgen van de lagermoeren wat ik persoonlijk een stuk mooier en handiger vind dan wat er bij de 126 zit.

Op de moer die het lager vastzet zit een pinnetje, te zien op onderstaande foto:
Afbeelding

Dat pinnetje valt in een van de gaten van de ring die op deze foto te zien is. Deze ring zit tevens met een "flapje" vast in de spiebaan zodat deze niet kan gaan draaien.
Afbeelding

Vervolgs komt daar de contra moer achteraan waarmee je dus die ring met gaten vastdraait.
Maar het mooiste van allemaal? De Daf stempel in de moer met het palletje erin:
Afbeelding

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 09 jun 2020 20:41
door peter80
328 zit hetzelfde geborgd als de 314, moer met palletje en een ring met gaatjes.
Verder lekker bezig! 8)

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: di 09 jun 2020 22:00
door B. van der Veer
Duckie
Ik zie alleen maar foto's van het lager aan de voorkant van de naaf maar achter de naaf zit ook nog een lager.
heb je daar ook naar gekeken?

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 10 jun 2020 09:22
door Rubber Duck
Duckie
Ik zie alleen maar foto's van het lager aan de voorkant van de naaf maar achter de naaf zit ook nog een lager.
heb je daar ook naar gekeken?
Jazeker! Bij de 328 was dat juist de reden om te vervangen. Ook vorige keer bij dat onderweg stukgelopen lager bleek dat de achterzijde er slechter aan toe was dan de voorzijde.

Maar ik zie wel dat het dus handig is om toch meer foto's te maken :mrgreen:

p.s. als ik eraan denk zal ik foto's maken van de naven die nu nog losliggen van de 126.

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 10 jun 2020 19:23
door Hoppa69
Ik zie altijd wel dat de lagers gesmeerd in div topics worden maar ik zie nergens dat de ruimte tussen de lagers ook gevuld moeten worden met vet.
De naafruimte bv van een 314 moet voor 1/3 gevuld worden met vet, de rond vliegende kracht tijdens het rijden doet de rest.

Re: Onderhoud BE-46-10

Geplaatst: wo 10 jun 2020 20:28
door ruben
Ja klopt, bij de 126 moet je ook de naaf vullen. En als de moeren erop zitten vul in de ruimte tot net onder de rand van de naaf met vet op. Uiteindelijk heb je niks aan vet dat nog netjes in je vetspuit zit als je lager kapot loopt door te weinig smering.