Elektrische systeem waterwagen

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

wim
Knipperlichtje
Berichten: 40
Lid geworden op: di 15 mar 2011 22:39

Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor wim » za 16 mei 2020 17:53

Hallo heren,

Ik ben bezig met het opknappen van een waterwagen voor achter de 126/314/328, het frame is helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Nu wil ik gaan beginnen aan het elektrische systeem van de waterwagen, alleen hierbij ontbreekt het mij aan voldoende kennis/documentatie.

IMG_6224-1.jpg
IMG_6224-1.jpg (139.63 KiB) 8350 keer bekeken
Ik heb onderstaand elektrische schema tot mijn beschikkingen, alleen komt dit niet helemaal overeen met wat er op zat. Er zat namelijk geen verduisteringsschakelaar, maar de draden gingen rechtstreeks naar de stekker.
IMG_6384-1.jpg
IMG_6384-1.jpg (54.73 KiB) 8351 keer bekeken
Daarom heb ik een aantal vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.

Heeft iemand de beschikking over het elektrische schema zonder de verduisteringsschakelaar?
Hoe zorg ik ervoor dat er goede massa bij de verschillende aansluitpunten (Lampjes)?

Met vriendelijke groeten,

Wim

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor Hoppa69 » za 16 mei 2020 18:56

Hier zou het mee moeten lukken, de aansluiting op je daf je ziet dat er 2 massa aansluitingen op zitten op je stopcontact, dus die moeten erbij in je lamphouders en anders aan je chassis vast maken.
Dit is de 24 volt aansluiting, als je die andere wil gaan gebruiken dan wordt het een ander verhaal, deze is 6 volt en de meeste van ons hebben niet meer de originele accu;s er in zitten waar een blokje op kon in je accubak, dan pakte je 6 volt.
Zou dus voor de 24 volts aansluiting gaan, zit je altijd goed anders moet je elk voertuig voor de 6 volt aansluiting aan gaan passen naar 24 volt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor peter80 » za 16 mei 2020 22:37

Even een foto van het beeldscherm, maar dit is een overzichtje
Afbeelding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

wim
Knipperlichtje
Berichten: 40
Lid geworden op: di 15 mar 2011 22:39

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor wim » zo 17 mei 2020 10:34

Bedankt voor de reacties. Duidelijk verhaal over de voltages, dan wordt het de 24V versie. Hoe kan ik er voor zorgen dat de lampjes aan de massa liggen via het chassis? Dit lijkt mij gemakkelijker dan massadraden trekken. Kan ik dat schema ook ergens downloaden, lijkt me wel gemakkelijk om het te printen.

Wim

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 17 mei 2020 14:44

Hallo Wim.

Als je de lamphouders vast zet met boutjes en tandveerringen dan denk ik wel dat het goed komt.
Eigenlijk overal waar een geboute overgang zit, bv tussen het chassi en een wielkast een getande veerring er tussen.
Je moet gewoon zorgen dat de massa in orde is.
Of je hangt de massa van je stekker aan het chassi.
Boort in de lamphouder een gaatje en trek dan een draadje naar het chassi, dan heb je nergens een overgang.
Je kan er alle kanten mee op.
Dat schema wat ik heb is zo groot dat past onder geen enkele scanner, misschien dat er iemand er nog 1 heeft, ik heb hem toen d'r tijd van gerard gekocht, die helaas niet meer onder ons is.
Ik heb ook de schema's voor de 328 en de 314 en zie dat de nummering allemaal voor wat betreft dezelfde onderdelen dezelfde nummers hebben.
Dus met 1 schema kom je op alle auto's al een heel eind.
Op de 126 site staan div downloads en ook het schema.

http://www.ya126.nl/index.php/downloads ... y/2-de-126
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

wim
Knipperlichtje
Berichten: 40
Lid geworden op: di 15 mar 2011 22:39

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor wim » zo 17 mei 2020 19:14

Dan ga ik setje tandveerringen halen, en die overval tussen plaatsen waar nodig. Bedankt voor de tip van de schema's

wim
Knipperlichtje
Berichten: 40
Lid geworden op: di 15 mar 2011 22:39

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor wim » zo 17 mei 2020 19:23

Vandaag bezig geweest om de waterpomp uit elkaar te halen, om te kijken hoe het in elkaar zit en uiteraard de rubberen dingen vervangen.
IMG_6386.jpg
IMG_6386.jpg (120.04 KiB) 8272 keer bekeken
Deze dingen zitten onderaan de twee cilinders, en werken als een soort van terugslagklep neem ik aan. Zoals te zien is valt het rubber geheel uit elkaar.
IMG_6387.jpg
IMG_6387.jpg (107.83 KiB) 8272 keer bekeken
De onderkant van cilinders zat nog ingesmeerd met soort van vet, en ga er vanuit dat de pomp (bijna) niet gebruikt is.
IMG_6390.jpg
IMG_6390.jpg (122.4 KiB) 8272 keer bekeken

wim
Knipperlichtje
Berichten: 40
Lid geworden op: di 15 mar 2011 22:39

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor wim » zo 17 mei 2020 19:34

Daarna verder de cilinders gedemonteerd, de rubbers van de zuigers zijn nog in redelijke staat.
IMG_6400.jpg
IMG_6400.jpg (110.99 KiB) 8270 keer bekeken
Daarna het huis verder uitklaar gehaald, bij het verwijderen van de deksel is helaas een van de stiften afgebroken. Om de deksel volledig los te krijgen is het nodig om de cilinders los te koppelen. Zoals te zien is zitten ze vast met een simpele splitpen.
IMG_6405.jpg
IMG_6405.jpg (126.69 KiB) 8270 keer bekeken
Met uiteindelijk dit als resultaat.
IMG_6410.jpg
IMG_6410.jpg (133.53 KiB) 8270 keer bekeken
Uiteraard eerst de afgebroken stift verwijderen en een nieuwe plaatsen. Daarna alles schuren, schilderen en de schroefdraden tappen. Nu zijn de meeste rubbers wel te verkrijgen bij een zaak hierin de buurt, maar zoals het rubber voor terugslagkleppen lijkt mij een speciale. Hierbij de vraag, mocht iemand weten waar een revisie setje (of andere oplossing) te verkrijgen is voor de waterpomp hou ik me aanbevolen. Als er interesse is zal ik doorgaan met updates plaatsen.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 17 mei 2020 22:34

Uiteraard eerst de afgebroken stift verwijderen en een nieuwe plaatsen, maar zoals het rubber voor terugslagkleppen lijkt mij een speciale. Als er interesse is zal ik doorgaan met updates plaatsen.
Overmaatmoer over de afgebroken tapeind, vast lassen, hitte ff door laten trekken, spul er uit draaien.
Kan je dat rubber niet gewoon maken van een plaatje rubber ?
En euh, over het doorgaan met foto's maken hoef je nooit te vragen of er interesse in is.
Dat is er namelijk altijd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor B. van der Veer » ma 18 mei 2020 14:34

Wim
je bent afgelopen zaterdag 16 mei begonnen met de topic over de waterwagen en nu vraag je je af of het nuttig is om foto's te plaatsen van je werk aan de waterwagen. Op dit moment, 18 mei om 14:28 zijn er al meer dan 170 lezers dus wat dat betreft heb je niet te klagen. Ennuh onder die lezers zullen er ongetwijfeld zijn die ook een waterwagen hebben en er zal er ook best eentje tussen zitten die hetzelfde heeft gedaan als waar jij nu mee bezig bent.
Ik hoop voor je dat die of meerderen ook zullen reageren.
Ruud -Hoppa en Peter80 zijn een paar van de sleutelaars die je met een paar mooie topics tegen komt op de site en zij hebben vaak wel oplossingen.
Succes met de waterwagen en zet je woonplaats even bij de inschrijfgegevens, misschien zit er iemand die meer weet wel vlakbij.
Groet
Bert.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor albertvrijborg » ma 18 mei 2020 22:13

leuk om te lezen en te volgen goed bezig !!
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor peter80 » ma 18 mei 2020 22:33

Gewoon blijven posten, hoe meer informatie hoe leuker!
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Elektrische systeem waterwagen

Berichtdoor Dikkie » di 19 mei 2020 00:17

Tijd om weer eens van me te laten horen..

Goed bezig, en ga vooral door met foto's plaatsen, daar genieten we van en dat maakt het een mooi verhaal waar anderen ook van kunnen leren of waar jouw vragen mee verduidelijkt worden
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast