DAF YA126 Loopt niet.

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » di 20 aug 2019 12:53

Daar heb je gelijk in Ronald, en gezien volgens mij het geval is dat een aantal cilinders niet mee doen zal dan de bobine waarschijnlijk niet kapot zijn.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 aug 2019 12:58

Vandaag komt een nieuwe rotor
Haal dan ff je onsteking er uit zet de hele boel met nieuwe rotor in elkaar en draai hem zachtjes met de hand rond.
Of meet hem ff goed op, er zijn er 2 in de handel en die verschillen een heel klein beetje qua grote.
Op het oog niet te zien maar heb het zelf een keer aan de hand gehad.
Dan raakt de rotor de pennen van de kap en beide kunnen daar niet tegen.
hier heb je wat gegevens misschien heb je er wat aan ...technische specificaties daf 126.jpg
Die ik er niet op zie staan en zal ook niet te maken hebben met de storing is de condensator of weet ik veel hoe dat ding heet.
Die in de behuizing zit waar je stekker opgaat.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » di 20 aug 2019 13:05

Hallo Hoppa, bedankt.

Ik ga de rotors even meten en testen voor de tijd.
Is er een manier om het weerstandjes / condensator door te meten, en of te overbruggen?
Of zijn ze nog te koop, ik kan me niet heugen dat ik ze voorbij heb zien komen op de websites van de gebruikelijke onderdelen handelaren.

gr. Tim

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 aug 2019 13:23

Die dingen zitten er alleen maar op om de boel te ontstoren, kan je naar mijn weten ook gewoon overbruggen of wat anders maken.
Heb ik ook wel is gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » di 20 aug 2019 13:49

Ohja, oook deze komt op het lijstje van na te lopen items. :roll: zo maar eens allerlei dingen uitsluiten.
Zou het verstandig zijn om de kleppen ook na te kijken? of zou dit er niks mee te maken hebben?

Gr Tim

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Hoppa69 » di 20 aug 2019 16:27

Als er iets is wat op die motoren verloopt is het wel de klepspelling.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » di 20 aug 2019 16:50

Ook maar controleren dan, nu we toch bezig zijn.
Iemand hier een trucje om de motor op exact 15mm te zetten?
Het inspectie luikje voor het BPD teken op het vliegwiel zit, zoals jullie allemaal denk ik wel weten lekker verstopt achter een steun.
Ik neem aan dat het DC teken / streepje op het vliegwiel "Dead Center" betekend en dus BDP van cilinder 1 is, en NIET 15mm ervoor.
Is dit correct?

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » wo 21 aug 2019 15:10

Weet iemand om en nabij de diameter van het vliegwiel?

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor ruben » wo 21 aug 2019 16:49

Even wat gekopieerd uit Ruud's VTH, met een spiegeltje kijken, of voor de die hards, gat in de gondel boren met een gatenzaag en daarna weer dichtmaken met een plug of een stukje pijp erin lassen.

diameter over de rand waar de markeringen in staan is 39cm, dus niet over de tanden.
Om de ontsteking te plaatsen moet cilinder 1 op compressie staan en dan 15 mm voor bovenste dode punt.
15 mm is altijd de onderkant van de 2e tand van de startkrans.
Wel altijd even controleren, als de krans vervangen is en hij is niet op dezelfde plek terug gelegd, het is n.l. een krimppassing, dan kom je niet goed uit.

Afbeelding

Magneet haaks op het streepje op het vliegwielhuis en daar weer een voelermaatje op en op de onderkant van de 2e tand draaien.

Afbeelding
en als je hem dan op tijd hebt kun je dit trucje ook proberen, lekker makkelijk voor een volgende keer
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » wo 21 aug 2019 20:43

Kijk ruben, hier kan ik wat mee! Hartstikke bedankt! Ga nu aan het kleppen stellen! Kwam nog het plaatje tegen van de revisies.

Zuigerovermaat ST. B.: STD
Drijfstang: + of -: niet ingevuld
Drijstanfhals: STD
Hoofdlagers: 010 of 01Q

Datum 1967

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor ruben » wo 21 aug 2019 21:22

zal 0,010 inch overmaat zijn voor de hoofdlagers, geen zorgen, uit mijn hoofd kunnen die in stapjes van 10 tot 0,080 inch overmaat worden.
drijfstanghals zit geen lager in bij de JXC motor dus dar zou je je geen zorgen om moeten hoeven maken, cilinder kunnen ok in stapjes van 10 duizenste 4 keer overmaats, daarna is de enige mogelijkheid bussen plaatsen. Geloof dat Ruud 1 motor heeft met bussen maar heb nog van niemand gehord dat ze ze hebben laten plaatsen dus ook geen idee wat zoiets zou gaan kosten.

Maar zou de kleppen eens stellen, als dar geen werk zit dan compressie meten.

Zolang je niet zo'n klep erbij hebt zitten zoals ik bij mijn revisie tegenkwam dan zouden de kleppen niet echt spontane problemen moeten opleveren

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » do 22 aug 2019 08:51

Hoi Ruben, ik maakte me ook geen zorgen over.. was meer nieuwsgierigheid.
Onderstaand het plaatjes, kon gister de afbeelding niet plaatsen.
IMG_2932 (small).jpg
Plaatje op het blok
IMG_2932 (small).jpg (93.18 KiB) 8174 keer bekeken
Gister de fotos van Ruben uit Ruud's VTH erbij gepakt, om toch nog maar eens te controleren of de onsteking wel goed stond. Ook volgens deze methode staat hij mooi optijd. Ik had al eens een merk teken op de krukaspoelie en de gondel gezet, en door hem toen daar mee op tijd te zetten heeft hij altijd gelopen dus dat moest goed zijn. Verder nieuwe contactpuntjes en nieuwe rotor erin.

Gister heb ik ook de kleppen gesteld, nu heb ik voor de uitlaat 0,30mm gebruikt en voor de inlaat 0,25mm bij koude motor.
Ik las echter op het forum dat je voor lopen op LPG de klepspeling iets groter mag nemen?
Is dat 0,35mm voor uitlaat en 0,30mm voor inlaat?

De kleppen stonden veel te strak, bij alle cilinders in BDP (einde compressie slag), 0,00mm klepspeling, wellicht dat hij de klep zelfs iets omhoog duwde.
Helaas heeft deze motor wel de versie zonder de contramoeren, en wanneer je de motor tornt kun je zien dat de klepstoters gaan draaien.
Gelukkig is het geen heel veel werk om het wiel en het schutbord te verwijderen, dus de kleppen maar een beetje in de gaten houden.

Hierna gestart en hij loopt gelijk een stuk beter :lol: :lol: maar nog niet optimaal, dus ik denk dat ik Rubens tip ga volgen over het afstellen met de vacuum meter volgens de instructie boekjes.

wordt vervolgd

Bedankt voor alle hulp tot zover, wordt zeer gewaardeerd :wink: :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Hoppa69 » do 22 aug 2019 12:48

Die klepstellers met moertje werden alleen gewisseld voor die zonder tijdens een gehele revisie.
Wel ben ik van mening dat ondanks het een stuk lastiger stellen is met de motor in de daf dat ze minder snel verlopen als die zonder moertje.
Want je zegt het zelf al, als ze gaan lichten beginnen ze te draaien.
Zeker nu ik geharde klepzittingen er in heb zitten verloopt het zo goed als niet meer.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » do 22 aug 2019 12:55

Inderdaad. Naja in deze zitten de dus zonder contramoertje, dus eens in de zoveel tijd maar eens de deksels er af om het een en andere te controleren.

Ik heb voor zaterdag nog een compressie meter weten te bemachtigen.
Wat is de compressie druk bij deze motoren?

Gebruikersavatar
Lenny91
Matgroentje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 17 aug 2019 23:55
Locatie: Losser (Twente)

Re: DAF YA126 Loopt niet.

Berichtdoor Lenny91 » zo 25 aug 2019 10:04

Goedemorgen! Gister weer bezig geweest met de daf.
Geprobeerd af te stellen met de vacuum meter. Stationair loopt hij best lekker. Alleen hij komt heel slecht op toeren, dan begint hij te stotteren en te haperen. Heb hem afgesteld met de vacuum meter.

Iemand tips?

Gr. Tim


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast