Project DL-10-90
Geplaatst: do 15 aug 2019 20:38
Beste geïnteresseerden,
Zoals beloofd onder het hoofdstuk voorstellen, wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn Daf YA 126.
In mei heb ik de Daf gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk. De motor liep, maar de remmen bleken niet te werken en de carburateur deed zijn werk ook niet naar behoren. Verder was het voertuig wel compleet met alle zeilen, klokken en nog extra banden. Ook waren de spatborden en motorgondels in verre staat van ontbinding, gelukkig lagen de nieuwe hiervoor al in de achterbak. Voor de rest was de Daf in goede staat, weinig roest aanwezig, en nog redelijk in de verf.
Dus al met en een compleet voertuig wat voor mij de reden om daarom juist deze aan te schaffen, en voor mij een nieuwe uitdaging. Hiervoor heb meer met trekkers gesleuteld, en 1 compleet gerestaureerd, dus even zien wat de Daf ons brengt.
Nadat de Daf in mijn werkplaats gearriveerd was (uiteraard vervoerd op een oplegger), ben ik begonnen met het verwijderen van alle kappen rondom de motor, deze waren toch rot, dus eerst maar eens werkruimte maken. hierna ben ik begonnen met het reviseren van de carburateur. Even een revisieset opgehaald bij Van Dam in Bennekom, en het e.e.a. besteld bij ons clubmagazijn. Na de revisie hiervan heb ik de wielen van de Daf gehaald en de wielremcilinders opengehaald, deze waren aardig vastgeroest maar met wat WD40 en een kleine gasbrander goed los te krijgen. Nieuwe cups erin en met ATE remcilindervet goed ingevet, en daarna weer in elkaar gezet.
Remvoering zit er nog bijna als nieuw op, dus dat laat ik nog even zitten. Mogelijk dat ik dat in een later stadium alsnog vervang. Eerst maar eens zien hoe hij remt. Vervolgens de remmen zo goed mogelijk ontlucht, hierna bleken de remmen goed te werken, dus de eerste stap in de goede richting is gezet.
In de maand juli vervolgens de banden weer gemonteerd waardoor er weer gereden kan worden.
In de afgelopen week ook alles rondom de achterbak gedemonteerd en vandaag de achterbak verwijderd, de Daf begint al aardig op een project te lijken, wordt steeds kaler.
Mijn insteek is om de gehele Daf opnieuw in de verf te zetten, en alle onderdelen die aandacht nodig hebben mee te nemen. Het lijkt mij niet persé nodig om de hele ophanging en aandrijving open te halen als dat nog prima is. Hetzelfde geldt min of meer voor de motor. Of zijn jullie van mening dat dit wel beter is? ik hoor graag jullie suggesties!
Wordt vervolgd.
MVG Erik
Zoals beloofd onder het hoofdstuk voorstellen, wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn Daf YA 126.
In mei heb ik de Daf gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk. De motor liep, maar de remmen bleken niet te werken en de carburateur deed zijn werk ook niet naar behoren. Verder was het voertuig wel compleet met alle zeilen, klokken en nog extra banden. Ook waren de spatborden en motorgondels in verre staat van ontbinding, gelukkig lagen de nieuwe hiervoor al in de achterbak. Voor de rest was de Daf in goede staat, weinig roest aanwezig, en nog redelijk in de verf.
Dus al met en een compleet voertuig wat voor mij de reden om daarom juist deze aan te schaffen, en voor mij een nieuwe uitdaging. Hiervoor heb meer met trekkers gesleuteld, en 1 compleet gerestaureerd, dus even zien wat de Daf ons brengt.
Nadat de Daf in mijn werkplaats gearriveerd was (uiteraard vervoerd op een oplegger), ben ik begonnen met het verwijderen van alle kappen rondom de motor, deze waren toch rot, dus eerst maar eens werkruimte maken. hierna ben ik begonnen met het reviseren van de carburateur. Even een revisieset opgehaald bij Van Dam in Bennekom, en het e.e.a. besteld bij ons clubmagazijn. Na de revisie hiervan heb ik de wielen van de Daf gehaald en de wielremcilinders opengehaald, deze waren aardig vastgeroest maar met wat WD40 en een kleine gasbrander goed los te krijgen. Nieuwe cups erin en met ATE remcilindervet goed ingevet, en daarna weer in elkaar gezet.
Remvoering zit er nog bijna als nieuw op, dus dat laat ik nog even zitten. Mogelijk dat ik dat in een later stadium alsnog vervang. Eerst maar eens zien hoe hij remt. Vervolgens de remmen zo goed mogelijk ontlucht, hierna bleken de remmen goed te werken, dus de eerste stap in de goede richting is gezet.
In de maand juli vervolgens de banden weer gemonteerd waardoor er weer gereden kan worden.
In de afgelopen week ook alles rondom de achterbak gedemonteerd en vandaag de achterbak verwijderd, de Daf begint al aardig op een project te lijken, wordt steeds kaler.
Mijn insteek is om de gehele Daf opnieuw in de verf te zetten, en alle onderdelen die aandacht nodig hebben mee te nemen. Het lijkt mij niet persé nodig om de hele ophanging en aandrijving open te halen als dat nog prima is. Hetzelfde geldt min of meer voor de motor. Of zijn jullie van mening dat dit wel beter is? ik hoor graag jullie suggesties!
Wordt vervolgd.
MVG Erik