Project DL-10-90
Moderator: ruben
Re: Project DL-10-90
Oliedruk is van meerdere zaken afhankelijk maar er van uit gaande dat je er SAE30 monograde olie in hebt zitten dan houdt de druk niet echt over.
Volgens het handboek moet de warme oliedruk bij stationair (450 toeren) tussen de 0,5 on 0,75 liggen uit mijn hoofd en boven de 2 bar boven de 1600 toeren. Met dikkere olie heb je snel een hogere druk waarde maar dat wil niet zeggen dat de smering weer beter is en uitgelopen lagers repareer je er niet mee.
Volgens het handboek moet de warme oliedruk bij stationair (450 toeren) tussen de 0,5 on 0,75 liggen uit mijn hoofd en boven de 2 bar boven de 1600 toeren. Met dikkere olie heb je snel een hogere druk waarde maar dat wil niet zeggen dat de smering weer beter is en uitgelopen lagers repareer je er niet mee.
Re: Project DL-10-90
Beste volgers,
Deze week weer een testrit gemaakt met de Daf, en aangezien de achterbak eraf ligt gelijk maar even de plaatselijke zelfwasbox opgezocht en oud vet en stof eraf gespoten met hogedruk. Hij bleek meer groen dan gedacht. De motor blijkt een grijze kleur te hebben.
Wat tijdens het rijden opvalt is dat hij met open choke prima rijdt en veel power/toeren heeft, maar met dichte choke nauwelijks vooruit komt en erg stottert. Je komt dan niet verder als de 2e versnelling, maar met choke is ook de 4e versnelling geen probleem. Ik denk dat dit probleem in de carburateur moet zitten. Mogelijk iets in relatie met het gaspedaal/gasbediening. Iemand een idee waar dit probleem zou kunnen zitten in de carburateur?
Tot zover, wordt vervolgd.
Deze week weer een testrit gemaakt met de Daf, en aangezien de achterbak eraf ligt gelijk maar even de plaatselijke zelfwasbox opgezocht en oud vet en stof eraf gespoten met hogedruk. Hij bleek meer groen dan gedacht. De motor blijkt een grijze kleur te hebben.
Wat tijdens het rijden opvalt is dat hij met open choke prima rijdt en veel power/toeren heeft, maar met dichte choke nauwelijks vooruit komt en erg stottert. Je komt dan niet verder als de 2e versnelling, maar met choke is ook de 4e versnelling geen probleem. Ik denk dat dit probleem in de carburateur moet zitten. Mogelijk iets in relatie met het gaspedaal/gasbediening. Iemand een idee waar dit probleem zou kunnen zitten in de carburateur?
Tot zover, wordt vervolgd.
Re: Project DL-10-90
Zoals ik ook al bij Nick zei, klinkt als te weinig brandstof. Kan mengsel instelling zijn maar ook een fors luchtlek na de Venturi. Kan een spruitstuk pakking zijn maar ook, iets wat vaak voorkomt bij onze dafjes, een kromme carburateur voet omdat de moeren veel te strak.aangedraaid zijn of zijn geweest. Ook de flens tussen de gasklephuis en het Venturi huis wil wel eens krom trekken. Sommige carburateurs hebben er een pakking tussen om zoiets op te lossen maar er zijn er net zoveel waar de helften koud op elkaar zitten
Re: Project DL-10-90
Gisterenavond eens de carburateur onder handen genomen, ondanks dat ik deze al eerder heb gereviseerd bleek er veel losse velletjes en troep in de vlotterkamer te zitten. waarschijnlijk heeft dat nog ergens in de carburateur rondgezworven en in de vlotterkamer beland. Nadat dit is schoongemaakt en de leidingen even door heb geblazen kon ik verder geen rare dingen ontdekken. Dus de hele handel maar weer gemonteerd en aangesloten. het probleem lag dus in te weinig brandstof doordat de carburateur (vlotterkamer) vol lag met rommel.
Na het starten liep hij boven wonderlijk als nooit tevoren. vervolgens nog even in het schemerlicht een proefrit gemaakt, waarbij de 4e versnelling geen probleem meer was. Hij loopt motorisch nu dus goed.
Na het starten liep hij boven wonderlijk als nooit tevoren. vervolgens nog even in het schemerlicht een proefrit gemaakt, waarbij de 4e versnelling geen probleem meer was. Hij loopt motorisch nu dus goed.
Re: Project DL-10-90
Mooi dat je het gevonden m'n hebt
Re: Project DL-10-90
Na gisteren eens lekker weer een km of 30 gereden te hebben, heb ik besloten om de Daf nu verder te demonteren voor het overspuiten. Motorisch lijkt hij in orde, dus de tijd is gekomen voor een nieuwe laklaag. Ondertussen reviseer ik dan de nodige punten die ik onderweg tegen kom.
Wat mij opviel is dat het rechter voorwiel schuiner staat dan de andere voor- en achterwielen. Hieronder even een foto hiervan. Mogelijk dat dit in het verleden een klap heeft gehad, maar wie kan mij vertellen waar de oorzaak kan liggen? zit dat meer in de draagarm of meer in en rondom de fusee?
Verder nog even een foto halverwege de demontage, in de bedradingsruimte achter alle meters en tellers ontdekte ik nog een oud, verlaten muizennest o.i.d.. veel blad en papier, gelukkig is al die tijd de bedrading niet aangevreten.
Wat mij opviel is dat het rechter voorwiel schuiner staat dan de andere voor- en achterwielen. Hieronder even een foto hiervan. Mogelijk dat dit in het verleden een klap heeft gehad, maar wie kan mij vertellen waar de oorzaak kan liggen? zit dat meer in de draagarm of meer in en rondom de fusee?
Verder nog even een foto halverwege de demontage, in de bedradingsruimte achter alle meters en tellers ontdekte ik nog een oud, verlaten muizennest o.i.d.. veel blad en papier, gelukkig is al die tijd de bedrading niet aangevreten.
- Bijlagen
-
- IMG_2621.jpg (101.76 KiB) 9230 keer bekeken
-
- IMG_2603.jpg (108.44 KiB) 9230 keer bekeken
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Meest waarschijnlijke, als je geen overmatige speling op de fusees hebt, is versleten draagarmbussen
Re: Project DL-10-90
De hele ophanging, voor en achter, heeft volgens mij 0 stelmogelijkheden afgezien van de hoogte van de draagarm en de afstelling van je stuurinrichting, maar dat is eigenlijk een separaat systeem.
Als er wat scheef lijkt te zitten zal je het hoogst waarschijnlijk in de montage punten moeten zoeken, zoals Dik eigenlijk ook zegt
Als er wat scheef lijkt te zitten zal je het hoogst waarschijnlijk in de montage punten moeten zoeken, zoals Dik eigenlijk ook zegt
Re: Project DL-10-90
Nog even bij Van Dam geweest om verf te halen, kunststof bussen hebben zij (deels) op voorraad voor de YA 126. Wat niet op voorraad is kunnen zij bestellen/laten draaien. prijs onbekend.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Draagarmbussen, kijk maar naar de dwarsbalk ten opzichte van de onderste draagarm
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Clublid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: Project DL-10-90
Voor de nylon bussen kan je ook vragen bij het magazijn van de club.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: Project DL-10-90
Bedankt voor de tip. Magazijn is benaderd en komt er bij kij op terug qua prijs en levering.
Lijkt mij wel een intensieve klus om alle bussen te vervangen. Of valt dat mee?
Lijkt mij wel een intensieve klus om alle bussen te vervangen. Of valt dat mee?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Je haalt alles van je draagarmen af.
Daarbij valt het meestal tegen om de assen uit de uiteindes te krijgen van je tandwielkasten, zijn meestal verroest.
Daarbij zitten daar ook bussen in.
Dan torsiestaaf er uit.
Dan de het buitenste scharnierstuk er af slaan, de armen er uit.
En het volgende scharnierstuk er af halen.
Heb enkele foto's voor je, heb je een idee.
Dit is al het kunststof wat er in 4 draagarmen zit.
De plaatsen waar het zit in 1 setje armen.
Er behoort ook nog een keerring in te zitten.
Er af slaan van het eerste draaipunt.
Bij deze sloper zat de torsiestaaf zo vast, dat ik die heb laten zitten tot het laatst, dus zo kan het ook er af.
En dan hopen dat je uiteindes van je armen waar je bussen dus omheen zitten niet versleten zijn.
Want dit werkt prima als schuurpapier.
Daarbij valt het meestal tegen om de assen uit de uiteindes te krijgen van je tandwielkasten, zijn meestal verroest.
Daarbij zitten daar ook bussen in.
Dan torsiestaaf er uit.
Dan de het buitenste scharnierstuk er af slaan, de armen er uit.
En het volgende scharnierstuk er af halen.
Heb enkele foto's voor je, heb je een idee.
Dit is al het kunststof wat er in 4 draagarmen zit.
De plaatsen waar het zit in 1 setje armen.
Er behoort ook nog een keerring in te zitten.
Er af slaan van het eerste draaipunt.
Bij deze sloper zat de torsiestaaf zo vast, dat ik die heb laten zitten tot het laatst, dus zo kan het ook er af.
En dan hopen dat je uiteindes van je armen waar je bussen dus omheen zitten niet versleten zijn.
Want dit werkt prima als schuurpapier.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Project DL-10-90
Mooi om te zien Ruud, want de meeste van zulke klussen zijn geloof ik niet meer terug te vinden op het forum
Re: Project DL-10-90
Hoi Ruud, En nieuwe kunststof bussen zet je goed in het kopervet? Of wat gebruik je daarvoor?
Bedankt voor de waardevolle foto’s en uitleg!
Mvg Erik
Bedankt voor de waardevolle foto’s en uitleg!
Mvg Erik
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten