Project DL-10-90
Moderator: ruben
Re: Project DL-10-90
Vraagje: kan je de holle bussen er ook uit krijgen (uit de draagarmen)zonder dat de wiellagers en alles aan de buitenzijde gedemonteerd moet worden? De steekas is al verwijderd.
Ben nu begonnen met de achterzijde, maar dat werkt allemaal net even weer anders als de voorkant. Het handboek is daar ook niet echt duidelijk over.
Ben nu begonnen met de achterzijde, maar dat werkt allemaal net even weer anders als de voorkant. Het handboek is daar ook niet echt duidelijk over.
- Bijlagen
-
- E66E710E-5950-404A-98D7-10AD163FBAC1.jpeg (115.67 KiB) 6433 keer bekeken
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Denk niet dat je er onder vandaan komt om alles er vanaf te halen.
Je kan even meten of je genoeg ruimte heb richting de flens van de tandwielkast.
Maar dan kan je vanaf de andere zijde niet slaan en als je een holle pers wilt gebruiken dan blijft aan de binnenkant die lange bout in de weg zitten.
Eerlijk gezegd ben je al zover dat die naaf en die paar bouten voor de remankerplaat ook geen wereldklus meer is.
Je kan even meten of je genoeg ruimte heb richting de flens van de tandwielkast.
Maar dan kan je vanaf de andere zijde niet slaan en als je een holle pers wilt gebruiken dan blijft aan de binnenkant die lange bout in de weg zitten.
Eerlijk gezegd ben je al zover dat die naaf en die paar bouten voor de remankerplaat ook geen wereldklus meer is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Clublid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: Project DL-10-90
Toen ik het samen met Gerard allemaal heb gedaan lukte het ook niet als je de lagers en de remankerplaat wilde laten zitten.
De as gaat ook niet richting tandwielkast er uit daar is hij net te lang voor. dus je moet hem wel richting buiten er uit slaan. Vergeet niet de klembouten van de draagarm los te maken en de stiften die de nylon bussen op zijn plaats houden los te maken. Wij staken een ijzeren staaf door een boutgat van de plaat waar de tandwielkast aan vast zit, deze zit recht tegenover de kleine as, dan een oude dop die net iets kleiner is dan de diameter van de kleine as en dan maar "zachtjes" tikken met een moker tegen de staaf. Als je geluk hebt zweet je niet als je ze er allebei (boven en onder) uit hebt.
Ennuh de VTH die we normaal bij de Daf hebben liggen gaat alleen over het eerste echelons werk oftewel dit mag de chauffeur doen, waar jij nu mee bezig bent staat in de boeken voor 2e en 3e echelons werkplaatsen.
succes.
De as gaat ook niet richting tandwielkast er uit daar is hij net te lang voor. dus je moet hem wel richting buiten er uit slaan. Vergeet niet de klembouten van de draagarm los te maken en de stiften die de nylon bussen op zijn plaats houden los te maken. Wij staken een ijzeren staaf door een boutgat van de plaat waar de tandwielkast aan vast zit, deze zit recht tegenover de kleine as, dan een oude dop die net iets kleiner is dan de diameter van de kleine as en dan maar "zachtjes" tikken met een moker tegen de staaf. Als je geluk hebt zweet je niet als je ze er allebei (boven en onder) uit hebt.
Ennuh de VTH die we normaal bij de Daf hebben liggen gaat alleen over het eerste echelons werk oftewel dit mag de chauffeur doen, waar jij nu mee bezig bent staat in de boeken voor 2e en 3e echelons werkplaatsen.
succes.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: Project DL-10-90
Bedankt voor jullie reactie!! Het zijn inderdaad nog maar een paar bouten. Moet lukken.
Re: Project DL-10-90
De waslijn weer vol met nieuwe onderdelen! Binnenkort eens starten met bedrading aansluiten. Door het chassis zit er alles al in!
- Bijlagen
-
- 49F4311C-3C15-4246-AAC2-D5C601CA5CA4.jpeg (100.95 KiB) 6199 keer bekeken
Re: Project DL-10-90
Dit ventiel/overdruk van de bandenpomp drupt wat olie, vermoedelijk sinds ik de versnellingsbakolie heb vernieuwd. Hoe kan dit? En hoe los ik dat lekken op?
Re: Project DL-10-90
Rechtsachter zit de ophanging er ook weer onder. En bedig met de bekabeling.
- Bijlagen
-
- 24771BB3-03C0-49A3-AB32-4C283C197274.jpeg (119.85 KiB) 6022 keer bekeken
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
In de as waar je zuigerstang aan vast zit van de pomp zit een gat met iets van katoen of iets dergelijks.Dit ventiel/overdruk van de bandenpomp drupt wat olie, vermoedelijk sinds ik de versnellingsbakolie heb vernieuwd. Hoe kan dit? En hoe los ik dat lekken op? 9B7BD9A1-8875-48AB-8145-ED3E845F3EE4.jpeg
Hier sijpelt heel langzaam olie doorheen van uit je bak i.v.m. het smeren van de as.
Als die olie er doorheen is komt het in de ruimte onder de zuiger.
Zou je nu niet zo'n klepje hebben aan de onderkant en je gebuikt een keer je pomp met die ruimte vol met olie die niet weg kan, dan weet je zeker wel wat er gebeurt als de zuiger naar beneden komt.
Je kan er een slang of iets anders aan fabrieken om de olie op te vangen.
Wat je nog kan proberen is de zuiger in de bovenste stand te zetten, hoewel ik zo snel ff niet weet hoe je dat zo snel kan zien.
Dan zit n.l. dat gat in die as wat hoger en loopt de olie waarschijnlijk minder snel er doorheen.
Heb je toevallig de pomp geprobeerd, want als die eerst in de bovenste stand stond en nu in de laagste kan dat de oorzaak zijn van het lekken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Project DL-10-90
Pomp is niet gebruikt, maar mogelijk is de hendel verschoven bij het schuren en spuiten.
Maar een keer zal het lekken dan wel ophouden!?
Maar een keer zal het lekken dan wel ophouden!?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Ik denk dat het lekken stopt pas als het peil in je bak gelijk is met het gat in je as.
Dus dat ken ff duren.
Dus dat ken ff duren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Project DL-10-90
Daalt daarmee het peil in de versnellingsbak niet te ver? Had deze precies gevuld tot de vulplug! Theoretisch zou het dus goed moeten zijn.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Een druppel olie lijkt al heel gauw veel.
En net als met je gewone auto, je heb een max en een min op de peilstok en iedereen wilt hem altijd op het max hebben.
Ze hebben niet voor niks het min er op gezet.
Nu heb je dat niet op je bak maar het moet wel heel erg hard lekken wil hij onder peil komen te staan.
Het is meer hinderlijk steeds wat olie op de grond vanuit die pomp.
Zou er is een maatbeker onder zetten en is kijken hoeveel dagen het duurt voordat je b.v. 5 ml heb, kan je de rest zo uitrekenen.
En net als met je gewone auto, je heb een max en een min op de peilstok en iedereen wilt hem altijd op het max hebben.
Ze hebben niet voor niks het min er op gezet.
Nu heb je dat niet op je bak maar het moet wel heel erg hard lekken wil hij onder peil komen te staan.
Het is meer hinderlijk steeds wat olie op de grond vanuit die pomp.
Zou er is een maatbeker onder zetten en is kijken hoeveel dagen het duurt voordat je b.v. 5 ml heb, kan je de rest zo uitrekenen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Project DL-10-90
Klopt wat Ruud zegt, zeker deze oudere techniek is soms vrij lastig lekvrij te krijgen, ook omdat bepaalde overloop punten gewoon naar buiten zijn en niet ergens opgevangen of weggewerkt worden zoals in modernere auto's.
Met een half borrelglaasje op goeie hoge temperatuur kan je de hele motor volsmeren.
Je kan het ook zien zoals de Engelsen dat doen, als hij stopt met druppelen dan moet je toch eens gaan kijken
Met een half borrelglaasje op goeie hoge temperatuur kan je de hele motor volsmeren.
Je kan het ook zien zoals de Engelsen dat doen, als hij stopt met druppelen dan moet je toch eens gaan kijken
Re: Project DL-10-90
Begint te lijken op italiaanse brommers, als die niet lekken zijn ze stuk
Re: Project DL-10-90
Maar is begonnen aan de achterbak. Op de bodem ( staalplaat) lag ook nog een 18mm plaat. Mogelijk om de warmte wat binnen te houden, aangezien het voorheen een radiowagen was.
De staalplaten bodem, bestaande uit 2 delen is in principe toch voldoende?
Verder qua roest biel het erg mee, alleen bij het kopschot een klein plekje doorgeroest. Misschien vullen met wat kneedbaar metaal moet denk ik wel genoeg zijn.
De staalplaten bodem, bestaande uit 2 delen is in principe toch voldoende?
Verder qua roest biel het erg mee, alleen bij het kopschot een klein plekje doorgeroest. Misschien vullen met wat kneedbaar metaal moet denk ik wel genoeg zijn.
- Bijlagen
-
- 197E1A71-C807-4B18-9F5E-F60297B946D5.jpeg (104.8 KiB) 5765 keer bekeken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast