Even voorstellen > DL-10-90

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Erik » ma 12 aug 2019 22:18

Beste Forumleden,

Mijn naam is Erik Last (31) uit Rijssen (Overijssel), en sinds kort lid van de club en het forum.

Sinds mei van dit jaar ben ik het in bezit van een Daf Ya 126 met kenteken DL-10-90. bouwjaar 1955. Gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk.
Bij aankoop bleken de remmen niet te werken en de carburateur was toe aan revisie. Verder waren de zijspatborden en motorgondels verrot, echter lagen er bij aankoop al nieuwe in de achterbak ter vervanging. De Daf zal vast enige jaren hebben stilgestaan ergens in Nederland, maar mag nu weer onder handen worden genomen, om op de 65e verjaardag weer mooi te zijn. :D

Na eerst een grondige reiniging is de carburateur en het remsysteem inmiddels gereviseerd en weer in werking, zodat er inmiddels wat testritten gereden kunnen worden. De planning is dat ik na de zomer de Daf verder ga ontleden en volledig wil voorzien van een nieuwe primer en laklaag. qua laswerk valt het allemaal erg mee, wat plekjes op de neus van de motorkap en wat plaatwerk ter hoogte van de steunwielen. dus moet te doen zijn.

Voorlopig zullen jullie mij dus nog niet met Daf zien op de evenementen, aangezien de Daf nog even wat tijd van mij vraagt, maar dat mag geen probleem zijn.

Verder ben ik geïnteresseerd in het verleden van deze Daf. Voor de aankoop zat er nog een radiobak op maar deze heb ik eraf laten halen, serienummer is 710-53-78, bouwjaar 1955. wie kan mij hier meer over vertellen.

Hopelijk zien we elkaar op een van de mooie bijeenkomsten van de club.

Met vriendelijke groet,

Erik
Bijlagen
IMG_2230.JPG
IMG_2230.JPG (158.48 KiB) 10777 keer bekeken
IMG_1017_forum.jpg
IMG_1017_forum.jpg (105.29 KiB) 10777 keer bekeken
DDBM10471.gif
DDBM10471.gif (95.13 KiB) 10777 keer bekeken

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Dikkie » ma 12 aug 2019 22:36

Hallo Erik,

welkom op het forum en alvast veel sleutel- en hopelijk ook rijplezier met je daf!

Volgens dit plaatje in jouw cabine zou het militair kenteken KL-53-78 moeten zijn, oorspronkelijk geboren als wapendrager zonder lier maar later radiowagen geworden (wel bij defensie gezien jouw dynamo/bafkast).

Alleen, is dit jouw originele cabine plaatje?? Om dat te verifiëren ga je goed schuren, en wel aan de rechterkant van de wagen, op het chassis, nét voor de bevestiging van de achterbumper. Als daar dan het getal 0378 tevoorschijn komt klopt het tot zover we nu weten
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor peter80 » ma 12 aug 2019 23:05

Welkom en veel sleutel- en rijplezier!
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Erik » di 13 aug 2019 19:20

Beste Dik,

Bedankt voor de reactie, ik zal deze week eens kijken of het er ook daadwerkelijk staat.

Zou de kilometerstand ook correct zijn? deze staat maar op 6067.

Met vriendelijke groet,

Erik
Bijlagen
IMG_1633.JPG
IMG_1633.JPG (47.51 KiB) 10683 keer bekeken

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Dikkie » di 13 aug 2019 22:02

De kilometerstand kan heel goed correct zijn maar zegt helemaal niets. Want in diensttijd (en daarna) is het nodige uitgewisseld in geval van gebreken. Immers bij een kapotte teller gaat er een nieuwe in, doorgaans met 0 als beginstand. Maar met een motorwissel word de teller vaak niet gewisseld. Om nog maar te zwijgen over assen, h-bak of tandwielkasten.. dus helaas, niet relevant in mijn ogen ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor ruben » di 13 aug 2019 22:29

Hallo Erik,
Welkom bij de club, wel leuk dat je redelijk in de buurt zit.
Veel sleutel plezier gewenst en wellicht tot snel een keer.

Gebruikersavatar
Andymc
Knipperlichtje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 aug 2019 00:49
Locatie: Weert

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Andymc » wo 14 aug 2019 08:24

Hallo Erik, veel sleutel en later rij plezier.
Ik ben ook pas eigenaar van een WEP, dus ga ik ook hier een beetje opletten voor info en tips.
Grtz uit Limburg
Andy
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Erik » wo 14 aug 2019 16:27

Beste Ruben, Andy,

Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.

Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.

Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?

Alvast bedankt,

Mvg Erik

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor albertvrijborg » wo 14 aug 2019 17:13

heel veel plezier sleutel plezier met je daf ....... op deze forum kun je heel veel informatie halen ....
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor ruben » wo 14 aug 2019 21:07

Denk je dat je ermee naar Teuge zou kunnen halen? Anders wil wel een keer proberen wat tijd vrij te plannen en een keer te komen kijken

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Erik » wo 14 aug 2019 23:22

Zonder dieplader denk ik niet dat ik Teuge haal. 🙈
Zou mooi zijn als je een keer wat tijd zou hebben voor mij Daf, stuur maar even een PB als je gelegenheid hebt.

Gebruikersavatar
Andymc
Knipperlichtje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 aug 2019 00:49
Locatie: Weert

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Andymc » wo 14 aug 2019 23:37

Beste Ruben, Andy,

Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.

Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.

Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?

Alvast bedankt,

Mvg Erik
Hallo Erik, ik heb nog niets gedaan met carb of ontsteking gedaan met een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.

Grootjes Andy...

PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
Laatst gewijzigd door Andymc op do 15 aug 2019 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Andymc
Knipperlichtje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 aug 2019 00:49
Locatie: Weert

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Andymc » do 15 aug 2019 07:39

Grootjes
Beste Ruben, Andy,

Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.

Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.

Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?

Alvast bedankt,

Mvg Erik
Hallo Erik, ik heb nog niets gedaan met carb of ontsteking gedaan met een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.

Grtz Andy...

PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Andymc
Knipperlichtje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 aug 2019 00:49
Locatie: Weert

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Andymc » do 15 aug 2019 07:40

Grootjes
Beste Ruben, Andy,

Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.

Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.

Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?

Alvast bedankt,

Mvg Erik
Hallo Erik, ik heb nog geen ervaringen met een carb of ontsteking van een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.

Grtz Andy...

PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Andymc
Knipperlichtje
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 aug 2019 00:49
Locatie: Weert

Re: Even voorstellen > DL-10-90

Berichtdoor Andymc » do 15 aug 2019 07:41

Grootjes


Hallo Erik, ik heb nog geen ervaringen met een carb of ontsteking van een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp, bijv Teuge..
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.

Grtz Andy...

PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten