Bonken aandrijflijn

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Smeerkees
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 aug 2019 16:29

Bonken aandrijflijn

Berichtdoor Smeerkees » za 10 aug 2019 18:36

Goedemiddag Allen,

De YA126 van een bekende heeft ondertussen 10 jaar binnen gestaan, om 2x per jaar ongeveer 30 km te rijden op de weg en voor de rest te luieren op een warme droge plek zonder verder onderhoud.

Nu heb ik hem eens tevoorschijn getoverd als winterproject om hem weer een beetje leven in te blazen. Alle smeernippels wat vet geven, olieen verversen, gangbaar maken etc. Om uiteindelijk wat meer gebruik ervan te maken :wink:

Echter, een probleem.
Tijd geleden eens een heuvel gepakt (reden altijd in hoog 2WD), toen stopte de aandrijving en hoorde je de bak knarsen/ratelen :shock: . Dat is 2 jaar geleden, daarna gewoon nog prima gereden. Toen ik hem vandaag uit de opslag reed hoorde je de aandrijflijn bonken om ca twee meter. Bij sturen werd dit harder en meer...... Uit de H-bak de plugs gedraaid, een heel klein beetje hele dikke olie.

Wat kan het bonken zijn? Hij is toch niet zomaar in 4WD geschoten (of kan dat wel?)? De schakelhendel van 2/4WD en H/L zit vol speling etc, ben ook nog niet bekend met het schakelen van dit sytsteem :lol: :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Bonken aandrijflijn

Berichtdoor ruben » za 10 aug 2019 22:59

Moeilijk te zeggen zonder het te horen, de 4 wiel aandrijving hoor je vooral voorin bij de wielen is mijn idee bij ver insturen. Weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel.olie er in totaal in zit maar dacht iets van een liter of 4 inclusief de verdeelkasten.
Misschien is het ook een vast lager in een aandrijfas?

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bonken aandrijflijn

Berichtdoor Oberland » zo 11 aug 2019 20:22

Zijn je banden nog wel rond? Of ondertussen door het lange staan ingezakt?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bonken aandrijflijn

Berichtdoor Dikkie » zo 11 aug 2019 20:25

Waar bevind jouw daf zich eigenlijk? Wellicht zit er iemand van dit forum bij jou in de buurt om even mee te kijken/luisteren/uitleggen..
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Smeerkees
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 aug 2019 16:29

Re: Bonken aandrijflijn

Berichtdoor Smeerkees » zo 11 aug 2019 22:11

Goedenavond Allen,

Ten eerste bedankt voor de snelle reacties😃
De DAF (welke van een bekende is) staat in de buurt van Amsterdam.

Komende week ga ik alle aandrijfkasten en verdeelkasten legen, spoelen en vullen met nieuwe olie en de aandrijfassen smeren. Kijken of het bonken dan minder is/weg gaat.
De banden zijn niet ingezakt zo op het oog, stonden ook nog prima op druk.
Ook eens de speling uit het systeem voor de 2WD/4WD halen en dat een beetje gangbaar maken.

Hij loopt inmiddels weer op gas en benzine ipv alleen op gas💪

Zal laten weten of het lukt, alvast bedankt voor de hulp😃

Smeerkees
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 aug 2019 16:29

Re: Bonken aandrijflijn

Berichtdoor Smeerkees » do 15 aug 2019 21:34

Het is gelukt, hij stond inderdaad in de 4WD....
De grendel werkte niet en zat vastgekoekt, net als de bedieningas van het 2WD/4WD.
Ook de kogelkoppen hadden veel speling.

De grendel en bedieningas er onderuit, gangbaar en schoon gemaakt en vetnippels in de draaipunten geboord om alles te kunnen smeren.

Voorwielen de lucht in gedrukt, stonden flink onder spanning. Schuift nu zo in en uit de voorwielaandrijving en vergrendeld zich weer. Super dus.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 15 gasten