Opladen accu's

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

mad-0
Matgroentje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 aug 2018 20:23
Locatie: Utrecht

Opladen accu's

Berichtdoor mad-0 » di 09 jul 2019 16:46

Beste forum leden,
Even een vraagje over het opladen van accu's mbv een druppellader. Ik heb twee 12V acculaders elk gekoppeld aan een accu.
Als de hoofdschakelaar uit staat, moet ik dan de accupolen loskoppelen of kan ik zo met krokodiltangen elke accu aan een lader hangen?
Of moet ik ze dan toch telkens weer elke accu loskoppelen als ik wil opladen?
--
Daf YA 126 WEP (benzine en gas)

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Opladen accu's

Berichtdoor Dikkie » di 09 jul 2019 21:04

Als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is kan je beide accu's afzonderlijk van elkaar aan de lader hangen. Geen probleem.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Opladen accu's

Berichtdoor ruben » di 09 jul 2019 22:44

Maar het is beter om de accu's parallel te laden met 1 lader. Als de ene accu met een hogere stroom geladen wordt vinden ze dat minder leuk als ze daarna samen geladen worden met 1 spanning. Weet even niet uit mijn hoofd of dat via de varkensneus kan en hoe de massa schakelaar dan moet staan maar dat wel.dat dat moet kunnen.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Opladen accu's

Berichtdoor Hoppa69 » di 09 jul 2019 22:54

Ik heb victron 24 volt 12 amp blue smart laders via de natostekker en de massaschakelaar hoeft er niet voor aan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

mad-0
Matgroentje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 aug 2018 20:23
Locatie: Utrecht

Re: Opladen accu's

Berichtdoor mad-0 » wo 10 jul 2019 15:55

Als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is kan je beide accu's afzonderlijk van elkaar aan de lader hangen. Geen probleem.
Ok, thnx. Ik was even in de war omdat ik in het elektrisch schema zag dat de + pool van de ene met de - pool van de andere is verbonden. De hoofdschakelaar koppelt alleen de massa los van de in serie geschakelde accu's. Als je de accu's oplaadt met elk een aparte 12V lader vroeg ik me af wat die vaste verbinding die er dan nog steeds zit doet met het geheel. Ik heb nog gebeld met de leverancier van mijn laders (CTEK) en die zei dat het ook geen probleem is. Mijn ladertjes gaven vanochtend ook netjes aan dat beide accu's vol waren. De boel ff gestart en hij draait prima :D (weliswaar alleen op gas maar dat is een ander verhaal... :? )
--
Daf YA 126 WEP (benzine en gas)

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Opladen accu's

Berichtdoor Dikkie » do 11 jul 2019 22:34

ruben, de zgn. varkensneus staat direct op de accu's dus parallel aan de rest van het hele stroomschema. En dus heeft de massapik geen zeggenschap over de varkensneus ;)

2 accu's parallel laden gaat je via die wijze zeker niet lukken omdat ze in serie geschakeld staan. Enne vind maar eens een lader met de juiste capaciteit, als je net als ik 2x 140 Ah in de daf hebt liggen heb je dus in een parallel opstelling 280 Ah. En ik heb echt geen lader die dat op fatsoenlijke wijze kan volblaffen. :mrgreen: Want veel mensen vergeten ook (of weten gewoon niet) dat je laadcapaciteit groot genoeg moet zijn om de accu op juiste wijze te laden.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Opladen accu's

Berichtdoor Hoppa69 » do 11 jul 2019 23:26

Want veel mensen vergeten ook (of weten gewoon niet) dat je laadcapaciteit groot genoeg moet zijn om de accu op juiste wijze te laden.
Ik hou altijd de 10 % regel aan.

In de daf's liggen dus 2 12 volt accu's van 120 amp stuk in serie, dus 24 volt 120 amp

Heb er dus een lader van 24 volt op staan met 12 amp.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 12 gasten