motor daf ya 126

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Joko
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 16 mar 2019 20:26

motor daf ya 126

Berichtdoor Joko » vr 05 jul 2019 22:47

ik heb bij mijn daf de onstekeking bougies enz nagekeken omdat hij niet lekker liep maarvooral dat hij na een minuut of twintig uitviel als de motor warm was de bougie kabels en de bobine vervangen omdat die er niet te best uitzagen die motor liep er beter door maar viel na een minut of twintig weer uit en daarna deed hij het helemaal niet meer dus ik dacht nu het brandstof systeem controleren 1 tank is nog redelijk schoon de ander heb ik al schoon moet nog een keer eronder worden gezet leidingen tot filter oke filter zelf ook nog in orde de leiding naar de pomp vervangen voor een nieuwe slang pomp zelf ook een nieuw reviesie set erin werkt buiten de motor doet de pomp het goed daarover zo meer
de cabareteur ook revisieset erin alles weer gemonteerd
toen proberen te starten maar deed het nog steeds niet
we kwamen bij de pomp uit dat je met je hand wel druk opbouwt maar met de motor als je start doet ie niks zou het de aandrijving in de motor kunnen zijn

heeft iemand een afbeelding ofzo van hoe de pomp word aangedreven door de motor

een heel verhaal maarja hoopelijk met een happy ending :lol: :lol: :lol:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Dikkie » vr 05 jul 2019 23:08

Uitgaande van een originele brandstofpomp: deze word indirect door de nokkenas aangedreven met een tussenliggend stoterstangetje.

Als hij op het handje wel op pompt maar op de motor zelf niet, ga ik uit van verkeerde montage. Als je de pomp eruit haalt heb je die grote hevel die in het blok steekt toch? Steek nu je vingers door het gat en voel waar de hevel komt, daar voel je het stangetje. Laat iemand de motor op de slinger rustig tornen tot je voelt dat het stangetje zich zo diep mogelijk in het blok bevind. Dit is het moment om je pomp te plaatsen, met dien verstande dat de hevel van de pomp dus voor de stang moet eindigen en niet eronder ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 jul 2019 23:46

En ff een tyrip om de handhevel, gaat het allemaal wat lichter met monteren.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 jul 2019 23:48

heeft iemand een afbeelding ofzo van hoe de pomp word aangedreven door de motor
Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Joko
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 16 mar 2019 20:26

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Joko » za 06 jul 2019 21:24

top hier kan ik verder mee

Joko
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 16 mar 2019 20:26

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Joko » wo 17 jul 2019 20:20

ik heb gedaan zoals hier boven beschreven gaat inderdaad een stuk makkelijker maar als de motor loopt doet hij het een paar seconden en scheid er dan mee uit pomp er weer vanaf gehaald en weer het zelfde probleem dat ie er naast zat nu zag ik het duidelijk want in de hevel van de pomp zit een pit die er eerst niet zat net onder de bovenkant van de hevel pomp werkt goed als ik hem uit de motor heb de hevel heeft iets van 2 cm vrije slag voordat hij pas pompt weet niet of diet zo hoort en heb het asje eruit gehaald om te kijken of ik daar wat aan zag maar kan niks zien


dus ikzelf denk dat het asje mischien te kort is de aslengte is 13.26 cm wie heeft er een maat waarmee ik kan vergelijken

of een ander idee van hoe of wat

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Hoppa69 » do 18 jul 2019 11:03

As van een lopende motor opgemeten, is het zelfde als die van jouw.
Vrije slag pomp klopt ook.
Maar kan zo de hevel niet zien van de pomp, als die begint staat de achterzijde waar het asje tegen aan komt haaks op de pomp.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Joko
Matgroentje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 16 mar 2019 20:26

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Joko » wo 14 aug 2019 15:50

ik heb gekeken naar de pomp dat ziet er het zelfde uit staat het zelfde als de pomp in de foto hierboven

ik heb hem er weer afgehaald om te controleren of ik toch niet iets verkeerd had gemonteerd maar zo zag het er niet naar uit

als ik de pomp los test doet hij het met de twee hevels maar op de motor alleen die die je met de hand bediend

kan het mischien iets wezen wat verder in het blok zit het asje of de aandrijving van de as

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Hoppa69 » wo 14 aug 2019 18:06

Asje wordt aangedreven door de nokkenas, zal wel heel gek moeten zijn wil dat stuk zijn.

Neem is een stukje rond ijzer, klein beetje opboren, dat de stift er in valt.
Druk er op houden en iemand de motor ff slingeren, kan je zien of je as goed in en uit gaat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 02 nov 2019 22:36

Ik heb begrepen dat er hevels in omloop zijn die niet ver genoeg de motor ingaan (dus krapper bochtje)
https://vandamonderdelen.nl/daf/ya-126/ ... epomp.html

Heb hier nog een pomp liggen de afstand gat-vlak van de hefboom is 5 cm.
IMG_2153.jpg
IMG_2153.jpg (114.48 KiB) 8400 keer bekeken

jacovaneldik
Knipperlichtje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 06 jan 2018 23:25

Re: motor daf ya 126

Berichtdoor jacovaneldik » ma 04 nov 2019 18:01

Heb zelf ook een tijd liggen stoeien met het brandstof systeem ,de pomp er meerdere maken af gehaald en de carborateur ook meerdere malen schoon gemaakt en uit eindelijk was het de drieweg benzine kraan die lucht aan zoog.

groet

Jaco


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast