Is een discussie opstarten hier.
Viel mij al een poos op dat bij mijn 126 met unimog banden de banden wat scheurtjes beginnen te vertonen.
Nou heb ik wel is een 314 gezien met droogte scheuren er in waar je zo'n beetje je vinger in kon steken.
En die hobbelde nog gerust over de snelweg.
Maar ik heb dat toch liever niet.
Heb is een klapper achter gehad, waren dan wel 6 ply rating banden.
Affijn dit is er nu begonnen met mijn banden en die zijn 8 ply.
Dus ik wil andere, zo gezegd, zo gedaan en die van het gaf gekocht.
Was al helemaal gecharmeerd van de 14 ply rating.
Gast had ze liggen voor een project waar die gewoon geen tijd voor heeft, dus banden en assen gingen weer weg.
Heeft er zelf dus nooit mee gereden.
Continental mpt 80
Ze zijn vuil maar daar is dan ook alles mee gezegd, kan er geen enkele beschadiging in vinden.
En na een was beurtje en controle van de bandendruk, die alle 4 nog op 2.5 bar stonden.
Zien ze er weer top uit.
Daar kan ik nog een poos mee voorruit.
Maar nou komt ie, had in mijn enthousiasme niet op de DOT code gelet.
Zijn alle 4 het zelfde met het nummer 465<
Door dat driehoekje op het eind weet ik nu dus dat ze van week 46 zijn uit 1995
Dus kleine 24 jaar oud.
Rubber voelt ook niet hard aan.
Dus het eerste wat ik dacht was, die gaan er mooi niet onder, frot ze wel onder mijn 1 tons aanhanger, die banden zijn gewoon over en uit.
Tot ik is ging kijken naar de banden die nu scheurtjes beginnen te krijgen, ook deze voelen niet hard aan.
Gekocht bij kicken in 2012.
Het was heel goed zoeken en tot nu toe vindt ik op 1 michelin xzl band 054< er staat zelfs geen DOT voor
Die zijn dus al dik 25 jaar oud.
Nog ouder dan wat ik nu gekocht heb.
Toen die er op kwamen waren ze al 18 jaar oud dus.
Nooit last mee gehad, rijden nog steeds goed.
Dus ga ik nou voor geheel nieuw, om is zeker voor 10 jaar van dat gezeik af te zijn.
Praat je over tussen de 1200 en 2000 euro voor nog geen 100 km per jaar.
Of neem ik die ik nu gekocht heb, want die zijn eigenlijk nieuwer dan wat er nu op zit en 6 ply meer.
Oude Banden.
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Oude Banden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Oude Banden.
Heejj Ruud,
Als jij het al niet weet... wie moet het dan wel weten...
Ik zou met een gerust hard je "nieuwe" durven te gebruiken.
Mede omdat er geen topsnelheden gehaald worden met de DAF en zoals je zelf al aangeeft niet zoveel kilometers doet per jaar.
suc6 met je keuze.
Kees
Als jij het al niet weet... wie moet het dan wel weten...
Ik zou met een gerust hard je "nieuwe" durven te gebruiken.
Mede omdat er geen topsnelheden gehaald worden met de DAF en zoals je zelf al aangeeft niet zoveel kilometers doet per jaar.
suc6 met je keuze.
Kees
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Oude Banden.
Ik ben niet zo bang voor de leeftijd van de buitenbanden. Denk dat verse binnenlbanden veel belangrijker zijn. Droogtescheuren kunnen opzich natuurlijk geen kwaad.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Oude Banden.
Laat dat toevallig nou dezelfde gedachte zijn als ik had vandaag.
Dus ik maak er 1 open en tot volle vreugde.
Tubeless.
En ik maar denken dat die unimog velgen altijd met binnenbanden moesten.
Heb dus een 314 met originele velgen en tubeless banden waarop staat dat ze met binnenbanden gemonteerd mogen worden.
Op mijn 126 zitten unimog banden en staat niks op qua tubeless dus die zijn uitgevoerd met een binnenband.
Op die ik nu gekocht heb staat ook niet dat ze met binnenband mogen worden gemonteerd en ze zitten er dus ook niet in, vindt ik alweer een dik pluspunt.
Denk dat het toch monteren wordt.
Dus ik maak er 1 open en tot volle vreugde.
Tubeless.
En ik maar denken dat die unimog velgen altijd met binnenbanden moesten.
Heb dus een 314 met originele velgen en tubeless banden waarop staat dat ze met binnenbanden gemonteerd mogen worden.
Op mijn 126 zitten unimog banden en staat niks op qua tubeless dus die zijn uitgevoerd met een binnenband.
Op die ik nu gekocht heb staat ook niet dat ze met binnenband mogen worden gemonteerd en ze zitten er dus ook niet in, vindt ik alweer een dik pluspunt.
Denk dat het toch monteren wordt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Oude Banden.
Begrijp van het internet dat die unimog velgen dan ook met deze band dienen te worden uitgevoerd om tubeless te kunnen rijden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Oude Banden.
Ik zou die mooie nieuwe tubeless continentals er zo onder leggen.
De huidige bandjes van mijn wep beginnen ook al wat ouder te worden en droogtescheurtjes te vertonen, maar dat vind ik nog geen reden om ze meteen weg te doen. Ook de voortschrijdende leeftijd niet.
Hard zijn ze niet, hun druk houden ze mooi vast, profiel is nog prima, de scheurtjes kan nog geen tandenstoker tussen.. en tja, controleren doe ik stiekem toch regelmatig dus als het ineens hard gaat valt dat snel genoeg op. En ik denk dat dat bij jou niet anders is gezien de zorg die je aan de auto's besteed
De huidige bandjes van mijn wep beginnen ook al wat ouder te worden en droogtescheurtjes te vertonen, maar dat vind ik nog geen reden om ze meteen weg te doen. Ook de voortschrijdende leeftijd niet.
Hard zijn ze niet, hun druk houden ze mooi vast, profiel is nog prima, de scheurtjes kan nog geen tandenstoker tussen.. en tja, controleren doe ik stiekem toch regelmatig dus als het ineens hard gaat valt dat snel genoeg op. En ik denk dat dat bij jou niet anders is gezien de zorg die je aan de auto's besteed
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: Oude Banden.
Ik zou mij ook niet druk maken over de leeftijd van de banden. Zolang het rubber nog zacht is en het profiel goed, dan zouden ze bij mij er gewoon onder gaan En wat Dik zegt, banden in de gaten op droogtescheurtjes, maar dat doe je waarschijnlijk toch al.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Oude Banden.
Alles tegen elkaar weg gestreept, ga ze gebruiken.
Ben nog is naarstig op zoek geweest naar de dot code's van mijn huidige banden.
En die zijn
1 maal 1993, 2 maal 1994 en 1 maal 1995.
Dus het wordt er niet slechter van.
Ben nog is naarstig op zoek geweest naar de dot code's van mijn huidige banden.
En die zijn
1 maal 1993, 2 maal 1994 en 1 maal 1995.
Dus het wordt er niet slechter van.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Terug naar “Techniek algemeen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten