Bomen in het bandenbos

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

mad-0
Matgroentje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 aug 2018 20:23
Locatie: Utrecht

Bomen in het bandenbos

Berichtdoor mad-0 » ma 06 mei 2019 20:38

Beste forumleden, even een hulpvraagje. Ik heb aardig wat oude berichten gelezen op het forum over, u raadt het al, banden.

Ik zie even de bomen in het (banden) bos niet meer.

Ik wil dus nieuwe banden onder mijn 126 leggen. Ik heb er nu Nato banden onderliggen in de maat 9.00R16 en ik zoek wat comfortabelere voor op de weg, maar dat ik me nog wel kan redden als het terrein wat ruiger wordt. Ik wil met de Daf vaker naar de Ardennen rijden en met die Nato's wordt dat een hele hobbelreis. Ondertussen heb ik me ook ingelezen in het fenomeen diagonaal vs. radiaalbanden.

Ik lees goede recensies over de Michelin XZL banden, dus daar ben ik naar op zoek geweest. Echter in de 9.00R16 maat is dat nogal prijzig (€500-600/stuk) :shock:

Na nogmaals de oude berichten te lezen begrijp ik nu pas dat hier forumleden met XZL banden rondrijden, maar dan wel in de 10.5R20 maat. Ik begrijp dat dit de Unimog maat is. De XZL banden in die maat zijn al een stuk goedkoper :) En sowieso is er meer keus in die maat.

Ik ben dus van plan om een dergelijke combinatie aan te schaffen. Ik ben dus op zoek naar unimog velgen met XZL banden (6x).

Vraagjes van mijn kant:
- hoe kom ik daaraan?
- ik begrijp dat deze band/velg combi hoger is, passen deze dan nog wel onder de reservewiel kap?

Maar goed, voor zover mijn zoektocht. Verdere tips zijn welkom.
--
Daf YA 126 WEP (benzine en gas)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Bomen in het bandenbos

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 06 mei 2019 22:38

reserve wielen kunnen niet met unimog velgen , idd te grote diameter
10.5x20 is idd de maat die er zonder aanpassingen onder past. Je hebt dus 4 wielen nodig en als je dan een lekke band hebt moet je twee wielen verwisselen.
XZL is erg prettig, uniroyal T9 gaat ook heel goed, laatst kwam ik 4x continental mpt 80 tegen voor een heel schappelijke prijs: https://www.generaaltjes.nl/Advertentie ... den-unimog

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Bomen in het bandenbos

Berichtdoor Hoppa69 » di 07 mei 2019 01:14

Over het algemeen moet je ff je torsiestaven er uit halen en de daf wat hoger zetten.
Anders heb je kans dat bij volledig uit sturen je banden in je spatbord happen.
Zoals hier boven al gezegd, met een lekke band langs b.v. de snelweg ff 1 wiel wisselen om weg te kunnen en dan op een wat veiligere plek de andere wisselen en beide unimog wielen moeten dan in de bak.
Nadeel is ook dat ze niet zo makkelijk uit elkaar te halen zijn zoals de originele velgen bij een bandwissel of binnenband plakken.
Je snelheidsmeter gaat 10 km p.h. minder aangeven i.v.m. de grotere omtrek van je banden.
Je toeren gaan daardoor wel naar beneden.
Ik heb ook van die unimog wielen, zou niet anders meer willen.
Makkelijkste manier om er aan te komen is bij kicken banden en anders marktplaats in de gaten houden of unimog.nl
En dan moet je ze hebben van een unimog 404S
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Bomen in het bandenbos

Berichtdoor ruben » di 07 mei 2019 22:30

Die link hierboven op generaaltjes zou ik even serieus bekijken, goeie ply rating, 14 zelfs, je moet minstens 8 hebben voor de Unimog banden en bij voorkeur 10, zeker aan de voorkant.
De prijs die daar gevraagd wordt vind ik erg schappelijk, velgen kosten snel tussen de 50 en 75 per stuk en de banden die erop liggen heb je niet voor 200 per stuk nieuw


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten