2 maal JXLD
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
2 hadden er wat roest en 4 waren nog netjes.
Sljipen en passen enzovoorts enzovoorts, tot de 010 ook een spelling had zoals opgegeven voor de STD.
Heb het weer compleet.
Veren er weer op, olieveren zijn het zelfde maar in de bovenste en 2e veer zit dikte verschil en een randje in de veer.
Bij de bovenste veer moet dat naar boven wijzen en bij de 2e naar beneden.
Wil toch is kijken wat ik koud aan compressie heb.
Heb er nog is goed over nagedacht maar met 2 goede motoren in de auto's en de kilometers die ik maak en nog een goede motor die ik heb staan is het eigenlijk dom om er veel geld in te steken en dan in een hoekje te zetten, kan de centen wel beter gebruiken maar ben toch weer ff lekker bezig geweest.
Dus het plan is om het draaiende gedeelte op te bouwen en is een compressietest te doen, kan die geparkeerd worden bij die andere en wachten tot ik het misschien wel is nodig heb, kan dan altijd nog laten boren en doen.
Sljipen en passen enzovoorts enzovoorts, tot de 010 ook een spelling had zoals opgegeven voor de STD.
Heb het weer compleet.
Veren er weer op, olieveren zijn het zelfde maar in de bovenste en 2e veer zit dikte verschil en een randje in de veer.
Bij de bovenste veer moet dat naar boven wijzen en bij de 2e naar beneden.
Wil toch is kijken wat ik koud aan compressie heb.
Heb er nog is goed over nagedacht maar met 2 goede motoren in de auto's en de kilometers die ik maak en nog een goede motor die ik heb staan is het eigenlijk dom om er veel geld in te steken en dan in een hoekje te zetten, kan de centen wel beter gebruiken maar ben toch weer ff lekker bezig geweest.
Dus het plan is om het draaiende gedeelte op te bouwen en is een compressietest te doen, kan die geparkeerd worden bij die andere en wachten tot ik het misschien wel is nodig heb, kan dan altijd nog laten boren en doen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 2 maal JXLD
Weer lekker bezig hoor
Re: 2 maal JXLD
ziet er uit als weer een mooi klusje en puzzel stukje tegelijk.
Is dat de diameter bij de JXLD nogal groter is anders had ik wel wat gehad.
Maar zat me net tijdens jou verhaal iets te bedenken. Stel nou dat je bij een van deze motoren de maximale overmaat had gehad en je wou ermee door, dan moet je bussen persen. Nou lijkt het mij dat ze dan bussen persen die de zelfde maat hadden als waar de motor mee geleverd werd, dus "0".
Lijkt mij dat er dan ook zuigerveren moeten komen?
Andere vraag, de "0" Zohlner zuigers uit het blok dat nu in mijn daf zit hadden ook hun originele zuigerveren nog. Die zagen er duidelijk anders uit dan die van de overmaats Mahle zuigers. Ze leken uit 3 of 5 laagjes te bestaan, kun je die qua model dan uitwisselen met de Mahle zuigers en andersom of heb jij Zohlner overmaat zuigers??
Toevallig ook de zuigerveer speling in de zuigerveergroef opgemeten? Dat is waarop ik mijn oude 0.010" zuigers op afkeurde uit mijn oude blok en waarom ik dus uiteindelijk een nieuwe set geplaatst heb.
Is dat de diameter bij de JXLD nogal groter is anders had ik wel wat gehad.
Maar zat me net tijdens jou verhaal iets te bedenken. Stel nou dat je bij een van deze motoren de maximale overmaat had gehad en je wou ermee door, dan moet je bussen persen. Nou lijkt het mij dat ze dan bussen persen die de zelfde maat hadden als waar de motor mee geleverd werd, dus "0".
Lijkt mij dat er dan ook zuigerveren moeten komen?
Andere vraag, de "0" Zohlner zuigers uit het blok dat nu in mijn daf zit hadden ook hun originele zuigerveren nog. Die zagen er duidelijk anders uit dan die van de overmaats Mahle zuigers. Ze leken uit 3 of 5 laagjes te bestaan, kun je die qua model dan uitwisselen met de Mahle zuigers en andersom of heb jij Zohlner overmaat zuigers??
Toevallig ook de zuigerveer speling in de zuigerveergroef opgemeten? Dat is waarop ik mijn oude 0.010" zuigers op afkeurde uit mijn oude blok en waarom ik dus uiteindelijk een nieuwe set geplaatst heb.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Altijd leuk om een beetje te puzzelen en is kijken of er nog wat bruikbaars uit kan komen, zonder dat het een kruiwagen geld kost.
En bussen persen daar hebben ze het ook over in de th maar zou niet weten waar die te vinden zijn en om er nou naar op zoek te gaan voor wat zuigerveren, nha.
Ik moet nog even kijken op de 010 zuigers of dat mahle is, want de veren van de STD als van de 010 bestaan uit 3 laagjes.
Zagen er voor mij het zelfde uit.
En qua speling in de groef waren ze het zelfde, dus std gemeten, daarna 010 er in, precies het zelfde.
Het wordt op dit moment geen blok om mee te rijden, meer om te kijken wat er gebeurt met het samen voegen vanuit 2 motoren.
Nu heb ik aan beide niks, De STD niet i.v.m. zuigerveren en de 010 niet i.v.m. het scheurtje.
Kan ze beide in de hoek zetten en niks mee doen en zal er dan waarschijnlijk ook nooit wat mee gaan doen, daar met 2 goede en 1 reserve motor ik het ook niet nodig heb.
Dus ik kijk niet te nauw, kan altijd nog het STD blok op laten boren en dan nieuw spulletje er in mocht ik onverhoopt zonder komen te zitten.
En ik heb ook nog is een STD blok in de genset zitten en die loopt goed, moet t.z.t. er is over gaan nadenken om er of nog geld in te pompen om het tot leven te krijgen of motor er uit en de rest oud ijzer.
Kan er nu geen aa batterij mee opladen.
En bussen persen daar hebben ze het ook over in de th maar zou niet weten waar die te vinden zijn en om er nou naar op zoek te gaan voor wat zuigerveren, nha.
Ik moet nog even kijken op de 010 zuigers of dat mahle is, want de veren van de STD als van de 010 bestaan uit 3 laagjes.
Zagen er voor mij het zelfde uit.
En qua speling in de groef waren ze het zelfde, dus std gemeten, daarna 010 er in, precies het zelfde.
Het wordt op dit moment geen blok om mee te rijden, meer om te kijken wat er gebeurt met het samen voegen vanuit 2 motoren.
Nu heb ik aan beide niks, De STD niet i.v.m. zuigerveren en de 010 niet i.v.m. het scheurtje.
Kan ze beide in de hoek zetten en niks mee doen en zal er dan waarschijnlijk ook nooit wat mee gaan doen, daar met 2 goede en 1 reserve motor ik het ook niet nodig heb.
Dus ik kijk niet te nauw, kan altijd nog het STD blok op laten boren en dan nieuw spulletje er in mocht ik onverhoopt zonder komen te zitten.
En ik heb ook nog is een STD blok in de genset zitten en die loopt goed, moet t.z.t. er is over gaan nadenken om er of nog geld in te pompen om het tot leven te krijgen of motor er uit en de rest oud ijzer.
Kan er nu geen aa batterij mee opladen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: 2 maal JXLD
Ach, belangrijk is dat je leuk wat te doen hebt toch?
Nou heb al meerdere malen de opmerking horen vallen dat bij een scheur in de cilinder, die niet naar de koelmantel gescheurd is, maar dus tussen de poort en de cilinder dat dat ook een reden kan zijn om bussen te plaatsen.
Maar inderdaad, geen idee hoe je daar aan kan komen. Ik dacht bij mijn motor in eerste instantie die 0.010 zuigers te hergebruiken en alleen nieuwe veren nodig te hebben. Heb toen contact gezocht met de Mahle Importeur en die hebben mij naar de dichtstbijzijnde dealer gestuurd. Toen ik die gemaild had kan er als antwoord dat ik maar met de zuigers langs moest komen en dat er ongetwijfeld een oplossing te vinden zou zijn. Dus denk dat je bij zo'n bedrijf best een goeie kans maakt. Mahle ist uiteindelijk de grootste zuiger en zuigerveren maker van de wereld als ik het goed heb.
Nou heb al meerdere malen de opmerking horen vallen dat bij een scheur in de cilinder, die niet naar de koelmantel gescheurd is, maar dus tussen de poort en de cilinder dat dat ook een reden kan zijn om bussen te plaatsen.
Maar inderdaad, geen idee hoe je daar aan kan komen. Ik dacht bij mijn motor in eerste instantie die 0.010 zuigers te hergebruiken en alleen nieuwe veren nodig te hebben. Heb toen contact gezocht met de Mahle Importeur en die hebben mij naar de dichtstbijzijnde dealer gestuurd. Toen ik die gemaild had kan er als antwoord dat ik maar met de zuigers langs moest komen en dat er ongetwijfeld een oplossing te vinden zou zijn. Dus denk dat je bij zo'n bedrijf best een goeie kans maakt. Mahle ist uiteindelijk de grootste zuiger en zuigerveren maker van de wereld als ik het goed heb.
Re: 2 maal JXLD
Trouwens, je kan natuurlijk ook dat goeie 0 blok uit je genset halen, lekker in de conserveer gooien en je probeersel in je genset leggen, als er toch geen stroom uit komt maakt het ook niet uit of hij het wel of niet doet
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Versleten klepgeleiders.
Buitenkantjes er af.
Draad tappen in het midden stuk.
Boutje er in met locktite
Buitenkantjes er af.
Draad tappen in het midden stuk.
Boutje er in met locktite
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Nog wat zagen en een zoekertje er aan maken.
In het gat tikken voor de geleiders.
Spuitbusdop aan het zandstraalpistool gemaakt.
Stofzuiger er aan, de trok mooi de dop op het gat.
In het gat tikken voor de geleiders.
Spuitbusdop aan het zandstraalpistool gemaakt.
Stofzuiger er aan, de trok mooi de dop op het gat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Weg met die zooi.
Vanaf onderen de dopjes er weer uit slaan.
Allemaal gehad.
Aangepaste spul er weer bij gepakt om de klepgeleiders er in te slaan.
Vanaf onderen de dopjes er weer uit slaan.
Allemaal gehad.
Aangepaste spul er weer bij gepakt om de klepgeleiders er in te slaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
De geleiders zitten er weer in.
Kon zo gauw niet aan een goedkope klepzittingfrees komen.
Dus afgeschreven klep voorzien van een stukje rond.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Rondje zelf klevend schuurpapier er op.
En in de boorkolom de rand weer netjes maken, de rechter op deze foto.
Dan nog even de kleppenslijper in de boormachine.
Is wel duidelijk welke er nu gedaan is.
En in de boorkolom de rand weer netjes maken, de rechter op deze foto.
Dan nog even de kleppenslijper in de boormachine.
Is wel duidelijk welke er nu gedaan is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
En de klep zelf.
Krukasklemmen gestraald, kon ze echt niet meer lezen.
En hier en daar weer een nummer gevonden.
3 in dit geval.
En 4.
Krukasklemmen gestraald, kon ze echt niet meer lezen.
En hier en daar weer een nummer gevonden.
3 in dit geval.
En 4.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Zou 1 moeten zijn en waar niks op staat 5.
Nu is 1 3mm breeder als de rest, dus was niet moeilijk meer nu.
Binnenkant ook maar verven, is nu toch vet vrij.
Nu is 1 3mm breeder als de rest, dus was niet moeilijk meer nu.
Binnenkant ook maar verven, is nu toch vet vrij.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Kleplichters erbij gezocht.
Er in en toen nokkenas er in.
Het spreekt voor zich dat alles wat gemonteerd wordt ingesmeerd is met olie of vet.
Pistonpen er in en iets door laten steken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 2 maal JXLD
Drijfstang over het randje schuiven en pen en verder in slaan.
FF smeren.
Zuigerklem er op.
Ze zitten er in.
Op nummer met het zelfde nummer drijfstang, waarvan het nummer net zoals alles van binnen naar de nokkenas wijst.
FF smeren.
Zuigerklem er op.
Ze zitten er in.
Op nummer met het zelfde nummer drijfstang, waarvan het nummer net zoals alles van binnen naar de nokkenas wijst.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Terug naar “Techniek algemeen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten