Mijn DAFje

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » wo 27 feb 2019 19:46

Sinds vorig jaar zomer ben ik in het bezit van een 126. Voor mij een geheel nieuwe ervaring, gekocht zonder dat ik sleutelervaring en oldtimer-ervaring heb. Beetje uit de hand gelopen daar ik voornamelijk in het groen fotografeer en juist met anderen meereed.
Maar goed. Vorig jaar wat gereden. Wat geklust. En wat problemen gehad met ontsteking en de ingaande as tussenbak. Laten we het op aanloopproblemen houden. De voorkant zit opnieuw in de verf. Dit seizoen hopelijk de rest onderhanden nemen.

Vandaag superweer. Ik wilde afgelopen weekend al aan de vlaggenstokken gaan. Lukte niet. Vandaag kroop het groene bloed waar het niet gaan kon. Direct na het werk maar eens aan de slag. DAFje staat nog in de loods. Voor de winter het achtertrapje thuis achtergehouden. Is beetje roestig en mag ook wat TLC hebben.

Demonteren dan maar.

2019-02-27 15.58.38_resize.jpg
2019-02-27 15.58.38_resize.jpg (225.64 KiB) 12394 keer bekeken

Mooi Nederlands product, metrische boutjes waar alles mee vast zit.
Die eerste in M10. Die ging wel heel soepel los. Of toch niet???
Kop in de ratel en bout in het gat. Nou moe. Goed begin.

2019-02-27 16.38.16_resize.jpg
2019-02-27 16.38.16_resize.jpg (109.65 KiB) 12394 keer bekeken

Gelukkig ging zijn broertje wel soepel. En de onderste boutjes in M13 ook. Ingenieus voorzien van een vastgelaste ring.
Beugeltjes eraf en dan? Haal ik de traanplaat er af? Roest op de buizen. Hmmm. Ja, moet maar.

2019-02-27 16.48.49_resize.jpg
2019-02-27 16.48.49_resize.jpg (213.26 KiB) 12394 keer bekeken

Minimi en Minigun (bijnamen van de kids) roepen dat het voedertijd is. Eerste uur klussen dit jaar zit er op. Weer een beetje onwennig. Kop is er af.
Vanavond nadenken over het stompje. En eens kijken waar ik een nieuwe accu van de schroefboormachine kan scoren.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » wo 27 feb 2019 21:07

leuk jou bijdrage hier ook te zien Martin, stompje zou ik het deel wat er nog in zit lekker in de kruipolie laten weken, dan eens lekker warm maken met een fohn of brander en dan een grote griptang erop en gaan, en daarna misschien weer wat anders verzinnen maar dat zie je dan wel weer :lol:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 feb 2019 22:17

Moer er op en vol lassen, ff de warmte door laten trekken en met een sleutel het stuk draad er uit draaien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » do 28 feb 2019 19:54

Ukkie is een halve millimeter boven het frame afgebroken. Griptang wordt het niet. Lassen al helemaal niet (heb geen lasapparaat :D ). Maar eruit zal hij. Hij staat lekker te soppen in de kruipolie. Ga er gleufje in dremelen. En dan verder.
Jammer dat het nog steeds zo vroeg donker is. Komend weekend even verder prutsen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » do 28 feb 2019 21:09

Ah, die bus blijft dus achter? Of kan die er nog af? Anders een ergens een linkse tap ritselen. Maar gezien het uiterlijk van je trapje zal het Nederlandse huisvlijt zijn en geen defensie product :wink:

Als het echt niet lukt, uitboren en met 1 maat grotere bouten vastzetten als dat lukt met de rest van de onderdelen, een bus rond de bout op die plek is wel prettig, en een M6 bout(denk ik dat je bedoelt, kop is dan 10 mm en dus sleutel 10, dikte van de bout dan 6 mm) lijkt mij op die plek niks te dik.

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » za 02 mar 2019 20:54

Gleuf gedremeld, nog geen krimp geeft het kreng met de schroevendraaier. Klopt, M6 boutje met een 10mm kop. Ik moet nog even wennen aan de juiste technische termen. :?
Linkse tap geritseld. Kom ik er niet in met mijn boor. Hier breekt het op dat goed gereedschap halve werk is. Voor mij dus het hele werk. Ben begonnen met uitboren. Geen idee hoe dus bus is vastgezet. Bomvast.

Vandaag iets gedaan waar ik nooit bij had stilgestaan rond de aankoop van DAFje.
Ongelooflijke hoeveelheid zooi dat ik van zolder naar de oprit sleep. Nog meer spullen die ondertussen in de schuur liggen. Pffff. Wat een spullen. Ik kijk verlekkerd naar de Facebook-pagina's van al die mensen die een volledige werkplaats of hangar hebben.
Ik doe het met de schuur en stukje van de oprit. Volgens Mrs Obi puilen de schuurplanken uit. Of het niet anders kan???? Vanmiddag dus maar mijn eigen stellingkast geritseld. Helemaal voor mij alleen wel 2,4 vierkante meter stellingkast. Past nog net.

De kast staat. Morgen verder met inrichten. Ik doe toch niet aan carnaval.
En bij tijd over ook nog even verder met dat uitboren. Heb nieuw setje metaalboren gekocht. Ook zoiets wat ik nooit bij had stilgestaan rond de aankoop van DAFje: je blijft spullen kopen.

In de pica de stellingkast in aanbouw.

Stellingkast.jpg
Stellingkast.jpg (135.58 KiB) 11858 keer bekeken

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » za 02 mar 2019 22:51

Eigenlijk alles wat je ervoor koopt is groot en of lomp.
Geloof dat mij voorraadje nog redelijk beperkt is maar het past al lang niet meer in die ene kant en dat ene zoldertje zeg maar........

Dus succes met de komende aanvraag van de 2de hypotheek, of je moet zelf in de DAF gaan slapen, dan kun je je slaapkamer ombouwen tot magazijn :mrgreen:

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » zo 03 mar 2019 15:36

Ik mag voorlopig nog in mijn eigen bedje slapen. Stellingkast is ingepakt. Ben nu al blij dat ik die van 120cm breed genomen heb ipv 90. Bedankt voor je bemoedigende woorden. Meer, meer, meer (spullen).

gaatje.jpg
gaatje.jpg (114.89 KiB) 11712 keer bekeken

Gaatje in het trapjesframe is gemaakt. Probeerde nog met de center hem in het midden te laten boren. Helaas. Net buiten het midden is ook mooi. Beetje draad in getapt. En nieuw boutje gepast. Check. Functioneel.

Schuren en verven kan starten. Niet vandaag. De dikke motregen komt ook onder mijn afdakje. Balen dit weer voor hen die carnaval vieren.
Trouwens ook niet deze week aan de klus. Morgen de ALV van de Green Sparks. Moet nog een stukje schrijven over commandovoering. En over de niveaus van militair optreden. Donderdag mag ik weer fotograferen voor https://defensiefotografie.nl/. Druk man.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » zo 03 mar 2019 21:09

Goed bezig :wink:

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » za 09 mar 2019 16:52

Vandaag tussen de buien en rukwinden aan het trapje gewerkt.
Het was weer een behoorlijk groene week. De ALV was kort en krachtig. Zelfs iemand die me herkende van dit draadje. :oops:

Deflab was erg leuk. Wat een verschil met de techniek van DAFje. In 60 jaar is er veel veranderd. De reportage over Deflab kan je trouwens terugvinden op https://defensiefotografie.nl/reportage ... en-werken/.
En een toelichting. :arrow: Laatst bak koffie gedronken met een andere groene liefhebber. Hij dacht dat DefensieFotografie een baan was. :shock: Nope, wij worden er niet voor betaald, we hebben een 'gewone' baan om de kost te verdienen.

Terug naar het trapje. Onder het afdakje vandaag een beetje staan schuren en een eerste likje verf.
Was best fris ook. Heb er maar één foto van:

Nat.jpg
Nat.jpg (79.19 KiB) 11437 keer bekeken

Dit weekend ook puzzelen naar welke evenementen en ritten we komende maanden gaan. En verzinnen wanneer DAFje uit de loods mag.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » za 09 mar 2019 20:38

Toch dapper dat je met dit weer nog buiten aan de slag was, respect. Gelukkig hangt het DAF gebruik niet af van het trapje :lol:

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » zo 10 mar 2019 17:41

Daarom vandaag ook niks gedaan. Regen kwam ook dik onder het afdakje.
Binnen in de huiskamer schilderen zag ik ook tegenop.

Wat ik wel weet: OSB 2019 wordt de eerste rit van dit jaar!
DYC-weekend (al is het alleen de zaterdag)? We zijn nog aan het denken.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor ruben » zo 10 mar 2019 18:59

Daarom vandaag ook niks gedaan. Regen kwam ook dik onder het afdakje.
Binnen in de huiskamer schilderen zag ik ook tegenop.

Wat ik wel weet: OSB 2019 wordt de eerste rit van dit jaar!
DYC-weekend (al is het alleen de zaterdag)? We zijn nog aan het denken.
DYC paasweekend bedoel je denk ik? Als ik het goed in gedacht heb dan mocht je vrijdag al aankomen en maandag zou de laatste dag zijn. Er zijn meerdere mensen die een deel komen geloof ik, ik kan ook helaas alleen maar de zaterdag.
Maar let wel op, voor de 17de moet je opgegeven zijn omdat de kentekens en persoonsgegevens doorgegeven moeten worden aan de eigenaar van het terrein.

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » zo 10 mar 2019 20:51

Nog een volle week om op te geven dus!
Bedankt dat je de termijn nog even noemt. Ik wist het wel maar had het niet scherp meer op het netvlies

Oberland
Hercules Held
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 15 jun 2018 19:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn DAFje

Berichtdoor Oberland » zo 24 mar 2019 21:29

Afgelopen vrijdag DAFje uit de loods gehaald.
Starten (iets langer dan anders) en lopen. Lekker naar huis in het zonnetje. En in de avond nog even een rondje gemaakt.

Vandaag brak pas laat de zon door. Best fris. Ietsje choke.
Ffffff. De knop wilde niet in. In het vooronder gedoken.

bowden.jpg
bowden.jpg (105.31 KiB) 10421 keer bekeken

Laat de verfklusjes en andere activiteiten zitten. Rijden. Veel te lekker weer en morgen weer op de zaak. Even het moment pakken.
Bij MOB Complex Hoogland werd vandaag geklust. Even buurten. Blijken de mannen van MOB Hoogland West er ook al te staan. :D
Een spontaan bezoek werd nog spontaner met een fotoshootje in het nabije weiland.

Uitje.jpg
Uitje.jpg (84.26 KiB) 10421 keer bekeken


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten