bougie afgebroken

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

daffyduck
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 feb 2019 22:53

bougie afgebroken

Berichtdoor daffyduck » di 12 feb 2019 23:14

Hallo,

mij is zondag een bougie afgebroken in de kop. alleen de schroefdraad van de bougie zit er nog in. heb al flink wd40 erin gespoten, warm gestookt, met een linkse tap geprobeerd, maar dit wil niet lukken is er iemand die hier ervaring mee heeft? of word het toch de kop demonteren?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: bougie afgebroken

Berichtdoor Dikkie » di 12 feb 2019 23:33

WD40 is GEEN kruipolie, ik adviseer een echte kruipolie.

Maar daarvan afgezien.. denk dat je beste zet toch de kop demonteren is. Dat scheelt met boren, linkse tap en alle andere stukken gereedschap dat er in ieder geval geen troep achterblijft in het blok zelf. 1 geluk heb je, met deze zijkleppers is dat geen rocket science. Niet vergeten eerst de koelvloeistof af te tappen ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: bougie afgebroken

Berichtdoor Hoppa69 » wo 13 feb 2019 06:57

Heb het nog nooit aan de hand gehad maar ik zou proberen met de kop er nog op de betreffende cilinder in compressie zetten, dan zijn kleppen dicht en zuiger in de hoogste stand.
Boren met de stofzuiger erbij en dan zoveel mogelijk weg boren en dan met een platte schroevendraaier en een hamer proberen het draad wat er nog in zit er uit tikken/breken.
Daarna nog even een stukje slang aan de stofzuiger die door het gat past.

Nadeel van een linkse tap is, dat als deze zich vast zet, je materiaal ook uitzet.
Je kan nog proberen om een borstbout te nemen, de draad er af te zagen en dan het gat op te boren naar het gladde stuk van die borstbout, moet wel lekker strak zitten en dan er in lijmen met loctite, dan dagje laten staan en dan proberen met heen en weer draaien kijken of die los komt.

Met afgebroken tapeindjes las ik meestal een moer er op, of dat in dit geval ook kan, weet ik niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: bougie afgebroken

Berichtdoor ruben » wo 13 feb 2019 08:29

Vaak lukt het nog wel om er een dikke torx of inbus in te slaan en die er dan met een ratel uit te draaien. Lassen zoals Ruud hier boven zegt zou ik bij de kop als allerlaatste redmiddel gebruiken, zo'n lokale verhitting van de kop wordt vaak niet echt leuk gevonden door het materiaal met alle eventuele gevolgen van dien. Een grote platte schroevendraaier erin slaan wil ook nog wel eens helpen.
Anders, als je er zover in kan met een blad van een klein ijzerzaagje zo ver als je durft een zaagsnede van boven naar beneden erin zagen zonder de draad van de kop te raken, daarmee zou je een deel van de spanning kunnen opheffen

daffyduck
Matgroentje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 feb 2019 22:53

Re: bougie afgebroken

Berichtdoor daffyduck » do 14 feb 2019 21:16

Bedankt voor jullie reacties, heb toch maar de kop gedemonteerd en weggebracht voor te vlakken. Afgebroken deel is er inmiddels ook uit.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: bougie afgebroken

Berichtdoor ruben » do 14 feb 2019 21:41

En ehm, hoe is het er dan uiteindelijk uit gekomen?


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten