Als ik met mijn multimeter de plus van de accu aan de bestuurderskant en de min van de accu bij de bijrijder meet, zou ik toch zo’n 24 volt moeten meten..?
Bij een 100% volle, nieuwe accu (zonder dat je laadt) meet je 25 Volt of meer als de accu onbelast is. Dat is de zogenaamde open-klem spanning. Zie het ontladingstabelletje hieronder voor een 12V accu, wat je dus met 2 moet vermenigvuldigen:
Belangrijker voor de werkelijke
conditie van je accu's is echter de klemspanning. Dat is de spanning bij belasting (lees: starten). Je kunt een beetje een indicatie krijgen door het geluid dat de startmotor maakt, maar daar wen je gauw aan. De startmotoren van militaire voertuigen zijn echter sowieso al geen snelle jongens. En meten is weten.
Die klemspanning kun je meten met een analoge multimeter (minder handig) of een digitale meter met een min-functie. Bij die meting mag de klemspanning (spanning onder belasting) tijdens starten niet onder de pakweg 18 Volt zakken.
Je kunt voor de conditie van je accu's ook even naar een accuhandel gaan. Daar (althans hier in Utrecht) meten ze je accu met plezier even door, want een YA126 is niet iets wat ze elke dag binnen krijgen. Van mijn Nekaf werden ze al vrolijk. Je krijgt dan meteen te horen wat je accu's nog aan stroom kunnen leveren en wat ze zouden moeten leveren als ze 100% waren.