24V acculader

Over allerhande techniek, niet persé de 126

Moderator: ruben

RonnieB
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 jan 2019 20:52
Locatie: Den Haag

24V acculader

Berichtdoor RonnieB » vr 04 jan 2019 21:11

Hallo, ik heb een eenvoudige vraag, kan ik met een standaard 24V acculader beide accu’s tegelijk laden..? Kan dat rechtstreeks op de accu’s of moet dat via die ronde stekken (varkensneus las ik ergens). Ik heb een 30A 24V lader, maar ik kan natuurlijk ook beide accu’s loskoppelen en separaat laden... Wel wil ik de accu’s in de wagen laten (staat in een garage die nooit kouder wordt dan 15 graden).

Dank en m.v.g. Ronald

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 24V acculader

Berichtdoor Dikkie » vr 04 jan 2019 22:43

Hallo Ronald,

Ik zal de vraag opsplitsen voor het gemak..
1) Laden via varkensneus
Kan met een 24V lader! Staat altijd in verbinding, massapik hoeft niet geplaatst te zijn.

2) Laden direct op accu's
Kan, let er wel even HEEL goed op bij welke accu je de massa aansluit en bij welke de plus.. Anders trek je vonken

3) Individueel laden, eigen laders
Dit is de laadmethode die ik het liefst gebruik. Ik heb gedurende de winterperiode mijn accubakplaten eruit en op allebei de accu's een eigen lader. Zo zorg ik dat ze beide optimaal geladen zijn, en mocht er iets met een van beide gebeuren (losse cel op vakantie ofzo) dan zie ik dat heel snel.
Het laden van 2 accu's tegelijk met een 24V lader is mogelijk maar minder wenselijk in mijn ogen.
Dus als je de kans ziet.. investeer ff in 2 losse laders. De LIDL webshop bijvoorbeeld heeft ze al erg goedkoop en die werken hier tot nu toe prima. Je accu's hoeven er ook niet uit.

En last but not least: zorg dat je een slimme lader gebruikt. Ik heb ook een 24V acculader liggen, maar dat is een dom ding - niet meer dan een trafo, gelijkrichter, en noodstop.. Die pompt namelijk ten alle tijde lekker door, ongeacht de staat van de accu's.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

RonnieB
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 jan 2019 20:52
Locatie: Den Haag

Re: 24V acculader

Berichtdoor RonnieB » vr 04 jan 2019 23:15

Hallo Dikkie, dank je. Dit is duidelijk, wordt waarschijnlijk 1 keer in de paar maanden separaat de 2 accu’s laden, ik meet het voltage regelmatig. Ik heb ook een kleine multilader die ik voor mijn auto en motor gebruik, echter die heeft nogal moeite met de originele 120 AMP accu’s. De auto staat hier bij mijn huis in de garage, zie ook bijgevoegde foto, dus lader aansluiten kost weinig moeite. Als ik met mijn multimeter de plus van de accu aan de bestuurderskant en de min van de accu bij de bijrijder meet, zou ik toch zo’n 24 volt moeten meten..?
PNG-afbeelding.png
PNG-afbeelding.png (193.36 KiB) 8101 keer bekeken

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 24V acculader

Berichtdoor ruben » vr 04 jan 2019 23:21

op marktplaats komen af en toe varkensneusstekkers langs met volgens mij een soort sigareten aansteker achtige plug. Als je daar je oplader in kan aansluiten ben je klaar lijkt mij.
Ik zou ze bij voorkeur tegelijk opladen maar voor beide manieren valt wat te zeggen.

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: 24V acculader

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » zo 27 jan 2019 12:17

Beide accu's tegelijkertijd laden is geen enkel probleem, dit gebeurt namelijk onder het rijden ook. Wel is het van belang dat de accu's gelijk zijn dwz hetzelfde aantal ampere's, en de accu's in dezelfde toestand (gelijke leeftijd).

Ik gebruik al jaren een gelijkrichter uit een YA-4440 Toolset voor mijn YA-328 en mij YA-126, dit werkt prima.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: 24V acculader

Berichtdoor Mar2 » do 31 jan 2019 15:46

Als ik met mijn multimeter de plus van de accu aan de bestuurderskant en de min van de accu bij de bijrijder meet, zou ik toch zo’n 24 volt moeten meten..?
Bij een 100% volle, nieuwe accu (zonder dat je laadt) meet je 25 Volt of meer als de accu onbelast is. Dat is de zogenaamde open-klem spanning. Zie het ontladingstabelletje hieronder voor een 12V accu, wat je dus met 2 moet vermenigvuldigen:
Afbeelding

Belangrijker voor de werkelijke conditie van je accu's is echter de klemspanning. Dat is de spanning bij belasting (lees: starten). Je kunt een beetje een indicatie krijgen door het geluid dat de startmotor maakt, maar daar wen je gauw aan. De startmotoren van militaire voertuigen zijn echter sowieso al geen snelle jongens. En meten is weten.

Die klemspanning kun je meten met een analoge multimeter (minder handig) of een digitale meter met een min-functie. Bij die meting mag de klemspanning (spanning onder belasting) tijdens starten niet onder de pakweg 18 Volt zakken.

Je kunt voor de conditie van je accu's ook even naar een accuhandel gaan. Daar (althans hier in Utrecht) meten ze je accu met plezier even door, want een YA126 is niet iets wat ze elke dag binnen krijgen. Van mijn Nekaf werden ze al vrolijk. Je krijgt dan meteen te horen wat je accu's nog aan stroom kunnen leveren en wat ze zouden moeten leveren als ze 100% waren.


Terug naar “Techniek algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten