Goedemiddag,
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een DAF YA126, waarbij ik wisselende zaken lees over het gebruik van LPG.
Mijn dagelijkse auto rijdt ook op LPG en dat vind ik top, maar in het buitenland is het toch altijd zoeken. Zeker voor de DAF met een verbruik van 1 op 2 en een klein LPG tankje lijkt me dit niet de beste oplossing.
Een diesel swap blijkt mogelijk te zijn en wordt nog wel eens aangeboden, en daar zijn dan vooral veel DAF 575's voor gebruikt.
Zijn er bij jullie toepassingen van Mercedes-blokken bekend? En dan ben ik met name in de OM606 geïnteresseerd vanwege het koppel bij lage toeren en de mogelijkheid om wat meer toeren te draaien. Dit blok kan eenvoudig met een mechanische pomp lopen, is relatief licht en is ontzettend sterk.
En zou de originele versnellingsbak meer toeren en iets meer vermogen/koppel aankunnen?
Met vriendelijke groet,
Rens den Otter
DAF YA126 met Mercedes blok
Moderator: ruben
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Moet je wel een 606 met turbo nemen, die andere gaat het sowieso niet redden.
Originele bak ligt ook in de vrachtwagens van Daf, die met benzinemotoren draaien ruim 3000 rpm. 5000 rpm is misschien wat fanatiek maar dat heb je toch niet nodig.
Vraag me wel af hoe je de originele bak wil bevestigen, dat kan weleens een uitdaging worden.
Maar er rijden diverse Dafjes rond met allerlei verschillende diesels, ook hier op het forum is wel wat te vinden.
Originele bak ligt ook in de vrachtwagens van Daf, die met benzinemotoren draaien ruim 3000 rpm. 5000 rpm is misschien wat fanatiek maar dat heb je toch niet nodig.
Vraag me wel af hoe je de originele bak wil bevestigen, dat kan weleens een uitdaging worden.
Maar er rijden diverse Dafjes rond met allerlei verschillende diesels, ook hier op het forum is wel wat te vinden.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Ik dacht dat Philip Beekman met een mercedes diesel reed of heeft gereden, wat voor een ben ik vergeten.
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Klopt ruben, sowieso een 6 cilinder, type weet ik niet.
Maatje van Philip (Jaap) heeft zelfs een mercedes 4 cilinder
Maatje van Philip (Jaap) heeft zelfs een mercedes 4 cilinder
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Op het forum en internet kwam ik helaas niet heel veel verder met de zoekwoorden "Mercedes" en "diesel" voor een YA 126/314.
Worden bij de andere swaps ook vaak de bijbehorende versnellingsbakken gebruikt?
Het nadeel van de donorauto's met een OM606 is dat hier standaard een automaat op geleverd werd (de turbo's dan).
Ik zou inderdaad wel een OM606 met turbo willen gebruiken, liefst met rond de 150 pk en 300-350 Nm. Daarmee zou het blok erg betrouwbaar lopen, ook onder zware belasting.
Het idee zou zijn om de DAF met een Mercedes-diesel voor de Mongol Rally te gaan gebruiken in 2019, dus dan is een wat efficientere diesel beter dan een LPG/benzine auto die met moeite 1 op 3 zal rijden
Worden bij de andere swaps ook vaak de bijbehorende versnellingsbakken gebruikt?
Het nadeel van de donorauto's met een OM606 is dat hier standaard een automaat op geleverd werd (de turbo's dan).
Ik zou inderdaad wel een OM606 met turbo willen gebruiken, liefst met rond de 150 pk en 300-350 Nm. Daarmee zou het blok erg betrouwbaar lopen, ook onder zware belasting.
Het idee zou zijn om de DAF met een Mercedes-diesel voor de Mongol Rally te gaan gebruiken in 2019, dus dan is een wat efficientere diesel beter dan een LPG/benzine auto die met moeite 1 op 3 zal rijden
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
peter fokker heeft er ook een met een Mercedes blok.
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
of het dan weer verstandig is om met een 150 pk motor op de 126 aandrijflijn 10.000 km door onherbergzaam terrein te rijden is een andere vraag..... Zou dan tenminste kijken of er wel versterkte steekassen in zitten, maar hoe de rest dat gaat houden is wel een beetje de vraag.
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Zouden jullie zoiets niet aandurven met een YA126?
Ik zou er vooral een wat minder "bewerkelijk" blok in willen leggen, niet perse met heel veel meer vermogen.
Er staan er helaas geen bij mij in de buurt te koop op het moment (Den Bosch) om eens een kijkje te gaan nemen.
Ik zou er vooral een wat minder "bewerkelijk" blok in willen leggen, niet perse met heel veel meer vermogen.
Er staan er helaas geen bij mij in de buurt te koop op het moment (Den Bosch) om eens een kijkje te gaan nemen.
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
zou het zeker niet overdrijven laat ik het zo zeggen. De pk/koppelverhouding is bij een diesel natuurlijk ook altijd anders dan bij een benzine motor.
Nou ben ik verre van een specialist op het gebied van mercedes motoren maar wellicht dat een unimog blok van zo'n 90 pk wel mooi bij de wep past.
Moet ook zeggen dat ik de bewerkelijkheid wel mee vind vallen maar werk dan ook bijna dagelijks met ouderwetse benzine motoren.
Er bestaan ook, zoals al eerder gezegd, versterkte steekassen voor achter, die zou ik dan denk ik wel plaatsen, zijn herkenbaar aan het bollere buiten deksel met 2 halve maan vormige uitstulpsels erop
Nou ben ik verre van een specialist op het gebied van mercedes motoren maar wellicht dat een unimog blok van zo'n 90 pk wel mooi bij de wep past.
Moet ook zeggen dat ik de bewerkelijkheid wel mee vind vallen maar werk dan ook bijna dagelijks met ouderwetse benzine motoren.
Er bestaan ook, zoals al eerder gezegd, versterkte steekassen voor achter, die zou ik dan denk ik wel plaatsen, zijn herkenbaar aan het bollere buiten deksel met 2 halve maan vormige uitstulpsels erop
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: DAF YA126 met Mercedes blok
Klopt, maar het koppel van de herculessen is vergelijkbaar met een dieselmotor uit die tijd met vergelijkbare pk's.De pk/koppelverhouding is bij een diesel natuurlijk ook altijd anders dan bij een benzine motor.
Tegenwoordige benzinemotoren zijn snellopers en zijn totaal niet te vergelijken met een ouwe zijklepper
Is alvast een mooi onderwerp voor volgende week
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten