Stand expansiecilinder

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Stand expansiecilinder

Berichtdoor Remco K. » wo 12 sep 2018 09:46

Ik heb de expansiecilinder weer netjes schoon en prompt kwamen er 2 "ontluchtings"gaatjes te voorschijn. Deze niet gezien bij het loshalen want ze zaten vol met prut. Ik weet nu ook niet of deze aan de boven- of aan de onderkant gemonteerd moeten worden? Ze zitten maar aan 1 kant van de cilinder namelijk. Ik kan daar ook niets over terugvinden in de diverse handleidingen.
Gaatjes boven lijkt mij niet logisch, dan kun er van alles inlopen namelijk. Maar weet het niet zeker.

Iemand een idee?

Gr Remco
Bijlagen
expansie.jpg
expansie.jpg (75.07 KiB) 6897 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Stand expansiecilinder

Berichtdoor Hoppa69 » wo 12 sep 2018 13:36

Niet dat ik het zeker weet maar kan mij zo voorstellen dat als je cilinder lekt en het kan nergens heen, want alles is dicht gemaakt met een pakking.
Dat je rem het dan op den duur ineens niet meer kan doen.
Als die vol zou zijn, dan komt je remcilinder niet meer omhoog, want de gelekte vloeistof kan nergens heen.
Daar er ook 3 zuigers, 2 van je expansie en 1 van je remcilinder op en neer gaan, denk ik dat het in eerste instantie bedoeld is voor ont en beluchten.
Ik zou ze zeker onderop houden, bij lekkage komt het gelijk er uit.
Hou je ze boven, dan kan die eerst vol gaan lopen, wil je niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Stand expansiecilinder

Berichtdoor Remco K. » wo 12 sep 2018 14:42

Dat was inderdaad ook mijn gedachte maar kan er niets over vinden in de handleidingen. Maar bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Stand expansiecilinder

Berichtdoor peter80 » do 13 sep 2018 10:47

Zit het gaatje schuin geboord? Dan altijd zo monteren dat het water met eventueel vuil er uit loopt en niet er in.
Volgens mij hoort hij aan de bovenkant. Waarom? Water loopt er onder toch wel uit en aan de bovenkant drukt dan de rubberen afdichting het water omhoog en kan dan door het gaatje eruit lopen.
Is er niks over in de VTH te vinden?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Stand expansiecilinder

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » wo 06 feb 2019 10:22

De gaatjes moeten aan de onderkant om het water dat bij doorwaden er in komt weer af te voeren. Kijk vooral naar de zuigertjes, daar zit vaak samengeperst zand op de zijkanten van het stukje dat door het huis heen naar buiten komt. Dit samengeperst zand is nauwelijks te onderscheiden van het aluminium. Als je er met een mes of schroevendraaier op krast zie je pas dat het zand is. Als dit niet goed schoon is komt de zuiger niet vergenoeg naar buiten waardoor je wel druk op het rempedaal hebt maar geen rem.

In het verre verleden zijn wij (te) vaak met onze Daf's door het water gegaan en keer op keer hadden wij problemen met onze remmen. Uiteindelijk kwamen wij erachter dat dit de oorzaak was.

Succes en groet.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Stand expansiecilinder

Berichtdoor Remco K. » wo 06 feb 2019 13:09

Hoi Philip,

Bedankt voor je reactie, had dat ondertussen ook al uitgevogeld ;-)
Alles zit al weer een tijdje op z'n plek en hij remde als een malle

Groet Remco


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten