Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » do 09 aug 2018 14:29

Nu heb ik een achterrem welke niet geheel meer naar behoren zijn functie uitoefent. Ik heb de trommeldeksel reeds verwijderd en de 2 boutjes van de wielremcilinder al wat kunnen lossen. Ik heb het forum al doorgespit naar informatie maar heb toch nog even een vraag voor de zekerheid.
Wat is een manier om de handremkabel los te krijgen van de wielremcilinder. Bij mij gaat deze door een soort rubber kapje de remcilinder is en dat kapje is geborgd met een metalen ringetje lijkt het.
-1 Hoe krijg ik dat ringetje van het rubber kapje zonder het kapje zelf te beschadigen?
-2 Zijn er nog tips om daarna de handremkabel los te krijgen uit de cilinder en waar moet ik op letten?
-3 Waar moet ik op letten om de expansiecilinder uit elkaar te halen en in welke volgorde dien ik dat te doen?

Ik heb al wat aanwijzingen gevonden op het forum maar zit voornamelijk met de handremkabel waar ik over twijfel.

Alle tips zijn welkom natuurlijk, bedankt vast!

Groet,

Remco

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Dikkie » do 09 aug 2018 15:27

Die handremkabel heb ik nooit verwijderd, de enige manier om dat te doen lijkt mij om die kapot te knippen en dat gaan me te ver. Hij zit namelijk in de expansiecylinder door het bovenste busje heen.

Afbeelding
Als je je cylinder van de ankerplaat verwijderd ziet ie er zo uit. Makkelijkste vind ik om de handremkabel voor waar hij aan de evenaar zit los te maken (zo creëer je wat ruimte). Dan de messing pen tussen de uitstekende armen van de wielremcylinder eruit en de middelste dikkere arm verwijderen. Dan de 4 boutjes van het deksel eraf en een beetje wurmen, de 2 overgebleven armpjes kunnen precies in lengterichting boven het bovenste busje geklemd worden en dan kan je het deksel eraf pakken.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is, anders maak ik binnenkort wel ff wat meer foto's, ben nu toch met de reserve remmen set bezig
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor ruben » do 09 aug 2018 15:55

dacht dat als je het dekseltje met de 4 boutjes eraf haalt, dat je dan een splitpennetje tegenkomt, die haalde ik eruit en dan kon hij er geloof ik ook uit als je de schaar uit elkaar had.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor peter80 » do 09 aug 2018 16:06

Klopt Ruben, 4 boutjes van het deksel los, de boel uit elkaar wurmen met een punttang en dan heb je de remcylinder in je handen. Handremkabel met deksel kan aan de auto blijven zitten
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor ruben » do 09 aug 2018 21:32

Afbeelding

Yep, als je de split pen eruit hebt en de 2 buiten platen van de schaar eraf hebt kan de kabel er met het 2de deel van de stalen bus uit, dekseltje blijft dus aan de kabel hangen

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor ruben » do 09 aug 2018 21:43

En welke bedoel je precies met de expansie cilinder, hij wordt namelijk nogal.eens qua naam verwisseld met de stel cilinder. Expansie cilinder is die waar je remcilinder in valt, kwestie van de moer aan de ankerplaat los halen als de rem cilinder eraf is, pennen en blokjes eruit en dan kun je de 2 stiften eruit halen dacht ik. Pennen zijn eventueel nog nieuw te krijgen, de rubbertimes voor de stiften heeft iemand van de club al eens laten namaken maar geen idee meer wie. Heb ook wel eens gehoord dat ze vervangen werden met O-ringen. Oppassen als je de bouten van de remcilinder weer aandraaien want die 2 lange bouten die in de expansie cilinder vallen draai je vrij makkelijk dol met die grove draad in het aluminium.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor ruben » do 09 aug 2018 21:48

https://vandamonderdelen.nl/daf/ya-126/ ... kabel.html

Hier kun je zien wat er aan de kabel achterblijft

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » vr 10 aug 2018 08:04

En welke bedoel je precies met de expansie cilinder, hij wordt namelijk nogal.eens qua naam verwisseld met de stel cilinder. Expansie cilinder is die waar je remcilinder in valt, kwestie van de moer aan de ankerplaat los halen als de rem cilinder eraf is, pennen en blokjes eruit en dan kun je de 2 stiften eruit halen dacht ik. Pennen zijn eventueel nog nieuw te krijgen, de rubbertimes voor de stiften heeft iemand van de club al eens laten namaken maar geen idee meer wie. Heb ook wel eens gehoord dat ze vervangen werden met O-ringen. Oppassen als je de bouten van de remcilinder weer aandraaien want die 2 lange bouten die in de expansie cilinder vallen draai je vrij makkelijk dol met die grove draad in het aluminium.
Hoi Ruben,

Dank voor de gedetailleerde uitleg, dit gaat mij enorm helpen in ieder geval! Heb al een hoop gedaan op en rond de Daf maar nog nooit de remcilinders hoeven aan te pakken (gelukkig).
De stelcilinder werkt gewoon optimaal, die laat ik lekker op zijn plek zitten. Het gaat mij inderdaad echt om de expansiecilinder. Dus die uitleg is ook welkom!

Nog wel even een vraag over de splitpen, op de foto is zit die dan onder dat "grijze pennetje" welke door de scharen heen gaat?

En die cilinder op de foto ziet er aardig aangekoekt uit, hoe krijg je dat schoon?

Ik hoor het graag, bedankt vast weer!

Gr Remco

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » vr 10 aug 2018 10:04

Remtrommel is er af en de eerste test leert dat alleen de onderste remschoen beweegt, de bovenste weigert dienst. Is dat een kwestie dan van schoonmaken en weer in elkaar zetten?

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor ruben » vr 10 aug 2018 12:45

nee op deze foto is het splitpennetje eruit, gaat door dat blokje waar de 2 delen van de schaar aan vast zitten, gaatje zie je wel op de foto en 2 gaatjes in de 2 uitsteeksels van het deksel, nog net te zien op de foto helemaal bovenin. De troep is oud remmenvet, stelt weinig voor, bakje met brandstof en een kwastje en wat perslucht en je bent al een eind op weg.

Als nu zonder je trommel alleen de onderste beweegt zegt dat nog niet zo heel veel, als je onderste bij normaal gebruik tegen je trommel aan komt met remmen (en dus niet verder wil) zal hij dan vrijwel meteen de bovenste aandrukken. Ik zou even de remschoenen met de brukstukken uit je stel cilinder en expansie cilinder wippen, de veren los maken en dan kijken of de 2 stiften van de expansie cilinder soepel bewegen. Als dat niet zo is, expansie cilinder uitbouwen en alles goed schoonmaken. en als je dan toch bezig bent, misschien even de stel cilinder schoonmaken en de schroefdraad nieuw in het vet zetten.

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » vr 10 aug 2018 13:44

Ok, vandaar dat ik de splitpen niet zag zitten!
Bedankt voor de tip om t oude remmenvet met in een bakje brandstof er af te borstelen. Ga vanmiddag de boel ar af halen en thuis eens even lekker in bad stoppen!

Enorm bedankt zover!

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Maikel » za 11 aug 2018 17:37

Hoi Remco, jij bent ook lekker bezig dus :wink:
Ga vanmiddag de boel ar af halen en thuis eens even lekker in bad stoppen!
Is het gelukt met eraf halen ??

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » zo 12 aug 2018 10:33

Hoi Remco, jij bent ook lekker bezig dus :wink:
Ga vanmiddag de boel ar af halen en thuis eens even lekker in bad stoppen!
Is het gelukt met eraf halen ??
Hoi Maikel,

Er was 1 schroef van een remtrommel dolgedraaid, die heb ik uit moeten boren en de overigen kwamen met behulp van wat WD40 lekker los. Alle expansiecilinders heb ik er af net als de voorste wielremcilinders. Van de achterwielen al wel de weilremcilinders van de ankerplaat los maar was te laat en te weinig licht om nog aan de handremkabel te gaan knutselen. Maar heb nu de splitpennetjes gezien en weet waar ik moet op letten. Vraag mij alleen af hoe die 3 vorken er in zitten en hoe de middelste vork los moet.

De VHT heeft het over uitnemen maar zo makkelijk zal het niet zijn....

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Maikel » zo 12 aug 2018 18:08

Hoi Remco,

Lekker bezig geweest dus, het is inderdaad wel lekker als je kan ziet wat je doet ja
Ik heb het zelf nog nooit uit elkaar gehad, dus ik heb geen idee hoe simpel het gaat..
De VHT heeft het over uitnemen maar zo makkelijk zal het niet zijn....
Soms kan het zo makkelijk zijn, dus wie weet :wink:

Remco K.
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 feb 2014 22:44
Locatie: IJmuiden

Re: Loshalen handremkabel van wielremcilinder

Berichtdoor Remco K. » zo 12 aug 2018 19:17

Ik hou je wel op de hoogte van de vorderingen ;-)


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten