126 loopt op 5 potten

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » zo 10 mar 2019 18:56

Als hij loopt, al is het stationair, dan komt er dus benzine. Gezien hij op gas mooi loopt zal de ontsteking goed zijn en goed werken, Dan moet je het dus in het benzine verhaal zoeken,
Komt er voldoende brandstof om meer dan stationair te draaien? Filter wellicht deels verstopt of een leiding dicht gedrukt.
Hoe oud is de benzine, zwaar verouderd kan het niet meer goed verbranden.
Te weinig of teveel benzine geeft ook klappen, werkt je acceleratie systeem wel goed?
Hoe staat je "choke" knop in dit hele verhaal en hoe warm was de motor?

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 10 mar 2019 19:32

Mee eens over die ontsteking.
Goede vragen Ruben, dat zullen we gaan onderzoeken. Het filter mogelijk verstopt of de leiding half dicht vind ik goede opmerkingen. De benzine is van een aantal maanden geleden; die zal nog wel goed zijn. De choke stond niet uit.
Overigens kan ook de carburateur, met al zijn sproeiers en nauwe doorgangetjes natuurlijk gedeeltelijk verstopt zijn.
Wat bedoel je met het acceleratiesysteem?
Lou

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » zo 10 mar 2019 19:44

Hallo Lou, je mag mij ruud noemen.

Wat ruben bedoeld met de A.C. pomp is dat ovale deksel op de zijkant, hier zit een membraam in, als je nou ineens gas geeft, dan zorgt dit ding ervoor dat je ff een schot extra benzine krijgt.
Als je in de carb kijk zie je een gebogen pijpje zitten, hier komt dan die extra benzine uit.
Daarvoor wel goed gelopen met het huidige gasmengstuk ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » ma 11 mar 2019 21:34

Ruud,
Bedoel jij met het acceleratiesysteem het ovale deksel aan de zijkant van de carburateur?
Nee, hij heeft op benzine altijd slecht gelopen.
Lou

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » ma 11 mar 2019 23:11

Lou, in dat deksel zit inderdaad het A.C. pomp verhaal.
Die van mij liep vroeger ook helemaal ruk op benzine en goed op LPG.
Sinds ik dat mengstuk heb (wat ze helaas niet meer maken) wat tussen mijn carb delen zit en niet meer zoals voorheen tussen carb en luchtinlaat, loopt ie op beide brandstoffen prima.
Dus meer als op dit moment kan ik niet verzinnen dat hij last heeft van het mengstuk, via internet verder diagnose stellen wordt wat lastig.
Je zou een keer je luchtslang kunnen verwijderen met mengstuk en dan is kijken wat ie doet op benzine.
Ik ben er van uit gegaan dat je zo'n mengstuk in je lucht inlaatslang heb zitten.
Mocht je er zo 1 hebben zoals ik, dan wordt het toch carb geheel opereren.
Denk b.v. aan een kromme carbvoet of een uitgelubberd gat van de gasklepstang.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 12 mei 2019 20:28

De benzinepomp doet het weer, hij loopt redelijk op benzine nu. Alleen nog wat beter afstellen. Ik heb vol goede moed beide tanks gevuld. Ruig. Nu blijkt dat de rechter benzinemeter kaduuk is. Ik heb nagemeten; het is niet het display en ook niet de schakelaar, die wisselt tussen de twee tanks, maar echt de benzinemeter. Hoe kan ik die reviseren? Lou.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » zo 12 mei 2019 21:11

het is niet het display, maar echt de benzinemeter.
Het display is toch het zelfde als de benzinemeter ?
Je bedoeld zeker de tankvlotter ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 12 mei 2019 21:22

Ja, de vlotter. Maar die geeft een signaal af toch. Ik vermoed dat er een variabele weerstand in die kop zit, die aangestuurd wordt door het draaien van het stangetje. Maar kan ik die kop open maken en reviseren?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » zo 12 mei 2019 23:12

Niet van een 126 maar die zien er ook zo uit.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er bij jouw wat anders in zit maar met deze wordt hij normaal uitgevoerd.
De vlotterstang glijdt in het vierkante stuk over een weerstand draad heen.
Ik denk dat er niks anders op zit dan op zoek naar een nieuwe.
En zelfs met een nieuwe is het nog maar de vraag of deze het juist aangeeft, ze zijn niet zo betrouwbaar.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » ma 13 mei 2019 19:00

Ruud, bedankt, ik ga het ding eens uit elkaar sleutelen. Als ik het niet kan maken, kan ik altijd nog een nieuwe kopen. Lou.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » di 14 mei 2019 13:45

Denk dat Lou nog de zelfde oude vlotters erin heeft zitten als ik met de drijver die via een stang een tandwieltje bedient. Boven in de kop zal een vergelijkbare glijweerstand zitten als op de foto van Ruud. Of de kop uit elkaar kan durf ik niet te zeggen, bij mij geeft 1 meter redelijk aan en de andere is leeg als hij op een kwart aanwijzing zit. Zit dus ergens in de vlotter een fikse rest weerstand bij mij. Als de weerstand ergens onderbroken is dan klopt de aanwijzing ook niet meer.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » di 14 mei 2019 19:03

Klopt Ruben, we kunnen jullie feed back dus aan elkaar leggen. Ik ga proberen of ik de kop open kan krijgen. Lou

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Dikkie » do 16 mei 2019 21:40

Als ik het goed heb onthouden loopt de weerstand tussen de 0 en 40 ohm tussen vol en leeg. Je kan het ff nameten op het voedingspunt ten opzichte van massa.

En de oude vlotters zijn bijzonder gevoelig voor slechte of geen massa naar de rest van het voertuig. Extra draadje leggen kan helpen.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » ma 20 mei 2019 20:17

Met jullie opmerkingen begint e.e.a. duidelijk te worden. Ik heb, by the way, links de meter, waarvan Ruud de foto toont en rechts het andere type meter, met de dichte kop en de kurken vlotter. Funny enough geven ze allebei precies dezelfde weerstand, namelijk Leeg = 17 Ohm en Vol = 50 Ohm. Maar de batterijen van mijn multimeter waren op, dus dat kan het verschil met de waarden van Dik verklaren. Ik ga weer meten als mijn multimeter het weer goed doet.

Bedoel je met die extra massakabel van de kop van de vlotter naar de tank? Deze massa wordt nu natuurlijk gemaakt door de 6 schroeven waarmee de kop vast zit op de tank. Of bedoel je in het dashbord van de massa naar de VDO meter?

Ik heb nog een vraag: heeft iemand een elektrisch schema van dit circuit? IK zie de tanks en de vlotters namelijk niet op het bekende elektrisch schema. Op de links-rechts-schakelaar komen de signalen van de vlotters binnen. Deze schakelt dan het signaal van links of van rechts door naar de VDO meter. Klopt het dat de VDO meter verder alleen nog een massa signaal krijgt of zit er nog meer tussen?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Dikkie » di 21 mei 2019 21:37

Op de tekening van het elektrisch schema zijn je vlotters draadje 71 en 72, getekend onder de richtingaanwijzers van de zijkant laadbak.

Met goede massa bedoel ik 2 afzonderlijke problemen:
- De meter moet een goede massa hebben. Dat is geen signaal maar de zgn. "aarde". Dus het chassis van het voertuig, dat leid naar de minpool op de accu. Als je meter op 1 van de 2 tanks ongeveer de juiste waarde aangeeft is hier geen probleem.
- Daarnaast de massa, de aardverbinding, van de vlotter naar de tank en de tank naar het chassis. Dit gebeurt inderdaad door de 6 boutjes en eigenlijk origineel ook door een papieren pakking met daaromheen een stalen ring. Die vind je niet.. dus zelf ff draadje met goede verbinding maken onder 1 van de boutjes waar je natuurlijk de vlotter eerst goed schoonmaakt.

Het schema dien je (volgens mij!) als volgt te lezen:
Ontstekingsschakelaar aan is voeding op de benzinemeter. Dit is feitelijk een weerstandsmeter. Die gaat door via de tankkeuzeschakelaar (scrabble woord!) naar de gekozen vlotter. Die heeft een bepaalde weerstand waardoor er een spanningsval plaats vind ten opzichte van massa. Die weerstand laat de meter zien als de hoeveelheid brandstof in de tank.
En omdat we het over een waarde tussen 0 en 40 ohm hebben, wat bijzonder laag is, kan een overgangsweerstand (door slecht contact ergens in de lijn) van zeg 2 a 3 ohm op elke verbinding al behoorlijke nadelig zijn voor je uitlezing.
Controleer trouwens dus ook alle draadverbindingen, die oude draadjes kunnen ook nog wel eens geoxideerd zijn.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten