126 loopt op 5 potten

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » ma 10 dec 2018 23:08

Het plaatsen van die klepgeleiders word ook nog een leuk kunstje. Ik heb mensen al een krik, met daarop een lange balk, tegen het (zeer sterke) plafond zien gebruiken :)
Ik zou een plaat fabrieken op de boutgaten van het blok en dan een pers er tussen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » di 11 dec 2018 12:27

volgens het VTH moeten ze er toch wel van boven naar beneden uit. Ook is er een speciale pers stempel om ervoor te zorgen dat de geleiders niet te diep gaan. Uitlaat is ongeveer gelijk met het stuk waar je hem in perst maar de inlaat steekt toch wel een beetje uit dus wel even goed de maat nemen voor je de oude eruit pers. Ook moet je ze na het persen op maat ruimen voor de klep schrijven ze.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » di 11 dec 2018 12:53

Nadat ik de mijne had vernieuwd heb ik geen ruimer er doorheen gehaald, had niet het gevoel dat het stroef liep of wat dan ook, de tijd zal het leren.
Nog is over het plaatsen na gedacht, daar niet iedereen een pers heeft en al helemaal niet als het blok in de auto blijft.

Ik heb een oude klep op draaibank aan de onderzijde recht gemaakt.
Een oude klepgeleider gepakt en een gat geboord in een ijzerplaat met de maat van de geleider.

Afbeelding

Geleider op een geleider laten rusten die er nog in zit en met een zaag afgetekend.

Afbeelding

Op de draaibank op maat gemaakt, recht blijven is n.l ook belangrijk.

Afbeelding

De klepsteel is nu de pen om de boel recht op elkaar te houden..

Afbeelding

Dus heb weer even een oude er terug in getikt met een blommige hamer.
Schade aan de bovenkant is niet van het slaan maar is gewoon weg gevreten door roest.
Is niet volgens de TH maar het gaat zo ook.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » di 11 dec 2018 14:58

goed bedacht, dat zou moeten lukken lijkt mij

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » ma 17 dec 2018 21:06

Top, ik laat dit eens zien aan de monteur. Thanks.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » za 19 jan 2019 18:09

Guys, er moeten nog twee klepgeleiders geplaatst worden en dan wordt de kop weer op de motor gezet. Ondertussen heb ik de carburateur en luchtfilters schoon gemaakt. Nog een vraag aan jullie. De rechter tank is al jaren niet meer gebruikt. Kan ik die het beste schoon maken en hoe kan ik dat het beste doen? Lou.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » za 19 jan 2019 20:21

Ik zou hem eraf bouwen en eerst eens kijken of hij nog vloeistof dicht is. Waarschijnlijk is de vlotterpakking al lang overleden maar er kan ook een hele hoop andere zooi los in liggen en roesten. Als hij vloeistof dicht is een schep scherp grind erin en schudden, of zoals ik ook al gezien heb, op een draaibank of betonmolen fabrieken en een tijdje laten meedraaien zodat het grind alle hoeken kan raken en daarmee de binnenkant schoon schuurt.

Als hij niet vloeistof dicht is eerst kijken of een reparatie nog zin heeft en vanaf daar verder beslissen

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » za 23 feb 2019 18:39

Mannen, welke soort koelvloeistof moet in de YA126? Ik vraag dit omdat er natuurlijk ook waterpomp vet bij komt en het natuurlijk een oldtimer betreft. Lou

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » za 23 feb 2019 20:38

Bij voorkeur een koelvloeistof die ook goed geschikt is voor de gietijzeren blokken, dat vet maakt niet zo heel veel uit dacht ik.
Maar geloof dat de meeste koelvloeistoffen van tegenwoordig wel goed zijn. Ik gebruik altijd een soort voor tractoren, en dat is alleen omdat ik die makkelijk kan krijgen

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 24 feb 2019 19:36

OK Ruben, bedankt. De truck is weer bijna klaar. Nieuwe klepgeleiders, enkele nieuwe kleppen, carburateur schoon, luchtfilter schoon, bougies schoon, ik ben benieuwd hoe die het doet. Lou.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor ruben » ma 25 feb 2019 12:38

ik ben benieuwd hoe die het doet.
Ik anders ook wel :D

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 10 mar 2019 11:10

Gisteren liep hij weer. Heel goed zelfs. Althans op gas. Op benzine loopt hij niet. Dat moet dus aan de carburateur liggen. Die is een dag in een ultrasoonbad geweest. Zij het met de sproeiers erin. Die hadden eruit gemoeten. Ik heb wel de sproeiers eruit gehad en schoon geblazen. Ik begrijp het niet. Wat kan er met de carburateur nog aan de hand zijn? Wat kan ik nog proberen? Lou.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Hoppa69 » zo 10 mar 2019 11:38

Als je op benzine staat, kan je dan met de hand benzine oppompen ?
Heb je dus ook de carb eerst gevuld met de hand?
De carb is het laatste in het verhaal.
Dus bij het begin beginnen.
Zit er benzine in je tank ?
Werkt de benzinekraan ?
Is het filter niet verstopt ?
Doet de benzinepomp het ?
Werkt de elektrische afsluiter ?
Is het filter op de carb schoon ?
Zit je vlotter of vlotternaald niet vast ?

Ik rij alleen op benzine bij terreinrijden, altijd gezeur om het op de hand opgevoerd te krijgen.
Wat ik dan doe is wat hoog toeren houden en overschakelen van lpg naar 0 motor valt uit en dan door naar benzine.
Na een keer of 3 blijft die lopen, de boel is weer geheel gevuld.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Ronald » zo 10 mar 2019 14:37

Mijn dafje heeft een extra elektrische benzinepomp. Deze kan ik via extra schakelaar op dashboard inschakelen. De vorige eigenaar had deze erop gezet ipv de mechanische pomp. Ik heb dit in het verleden hersteld maar heb de extra pomp er tussen laten zitten. Mechanische pomp trekt benzine er normaal door. Echter bij lange stilstand (of kapotte pomp) kan ik de elektrische pomp inschakelen en gelijk starten, erg handig.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: 126 loopt op 5 potten

Berichtdoor Lou58 » zo 10 mar 2019 16:15

Dag Hoppa, hoe heet je eigenlijk?

De tank zit (half) vol, de filter is niet verstopt en de benzinepomp werkt, want er komt benzine naar de carburateur. De luchtfilter is schoon en we hebben ook geprobeerd met de luchtfilter los gemaakt.

Ik heb wel jouw truuk geprobeerd. Bij hoog toerental van gas naar benzine over geschakeld. Frappant is dat hij dan stationair wel op benzine blijft lopen. Als ik gas geef, dat wil zeggen benzine in dit geval, dat gaat hij hard knallen en hij komt niet goed op toeren.

Terug op gas loopt hij weer normaal.

Wat kan er met de carburateur aan de hand zijn?

Lou


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten