314 Toolset
Moderator: ruben
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Er zit wel wat vuil maar valt reuze mee, dit is het ergste
Zien er weer netjes uit
Beetje vloeibare pakking in de zitting
En op het vriesplaatje
De meeste zitten er weer in, de oude zijn nog goed qua dikte
Zien er weer netjes uit
Beetje vloeibare pakking in de zitting
En op het vriesplaatje
De meeste zitten er weer in, de oude zijn nog goed qua dikte
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Ik kon het toch niet uitstaan met de poelie, dus daar weer verder mee.
De poelietrekker een aantal keren verplaatst, met dit als resultaat.
Ben er toen maar mee gestopt, volgende week nog een poging wagen de poelie eraf te krijgen en de overige vriesplaatjes erin zetten.
De poelietrekker een aantal keren verplaatst, met dit als resultaat.
Ben er toen maar mee gestopt, volgende week nog een poging wagen de poelie eraf te krijgen en de overige vriesplaatjes erin zetten.
Re: 314 Toolset
Heb wel eens iemand een trekker zien maken die op de 6 bout gaten komt voor de trillingsdemper, en daar een centrale druk bout in. Dat scheelt dat je niet zo aan de rand hoeft te trekken.
Ik heb het net gered met een mes trekker achter de pulley en een paar keer opwarmen en af laten koelen en ondertussen de spanning erop, en natuurlijk de krukas er al uit.
Van de andere kant, die hap is er nu al uitgebroken, gewoon doorslijpen tot net voor de bus en dan nog eens proberen, of 2 kanten inslijpen en een beitel er tussen.
Ik heb het net gered met een mes trekker achter de pulley en een paar keer opwarmen en af laten koelen en ondertussen de spanning erop, en natuurlijk de krukas er al uit.
Van de andere kant, die hap is er nu al uitgebroken, gewoon doorslijpen tot net voor de bus en dan nog eens proberen, of 2 kanten inslijpen en een beitel er tussen.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 314 Toolset
De poulie zit dubbel conisch vast. Dus stukje trekken, terug tikken, trekken, terug tikken totdat er beweging in komt.
Met alleen trekken is inderdaad de kans groot dat er een stuk uit breekt.
Wat ook helpt als er dan nog geen beweging in komt is met een grote jongens hamer een klap op de boutkop van de poulietrekker geven.
Met alleen trekken is inderdaad de kans groot dat er een stuk uit breekt.
Wat ook helpt als er dan nog geen beweging in komt is met een grote jongens hamer een klap op de boutkop van de poulietrekker geven.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 314 Toolset
Die ken ik, die dat gemaakt heeft.Heb wel eens iemand een trekker zien maken die op de 6 bout gaten komt voor de trillingsdemper, en daar een centrale druk bout in. Dat scheelt dat je niet zo aan de rand hoeft te trekken.
Ik heb het net gered met een mes trekker achter de pulley en een paar keer opwarmen en af laten koelen en ondertussen de spanning erop, en natuurlijk de krukas er al uit.
Van de andere kant, die hap is er nu al uitgebroken, gewoon doorslijpen tot net voor de bus en dan nog eens proberen, of 2 kanten inslijpen en een beitel er tussen.
Het is nou eenmaal een butt systeem, plaats dat ze dat nou andersom maken, dus poelie aandrukken met de moer, dan wordt er af halen makkelijker.
Nu is het zo,hoe meer je aan de poellie trekt hoe vaster hij gaat zitten.
Met de krukas er uit, druk je de as er onder een pers zo uit, geen enkel probleem.
En vriesplaatjes er uit halen kan ook goed door in de midden ervan een gat te slaan met een centerpoint.
Bolling gaat dan naar binnen en hij komt er zo uit.
Niet dat dat met die schroef fout is meer om te laten weten dat er meerdere manieren zijn voor hen die hier info zoeken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Heb wel eens iemand een trekker zien maken die op de 6 bout gaten komt voor de trillingsdemper, en daar een centrale druk bout in. Dat scheelt dat je niet zo aan de rand hoeft te trekken.
Ik heb het net gered met een mes trekker achter de pulley en een paar keer opwarmen en af laten koelen en ondertussen de spanning erop, en natuurlijk de krukas er al uit.
Van de andere kant, die hap is er nu al uitgebroken, gewoon doorslijpen tot net voor de bus en dan nog eens proberen, of 2 kanten inslijpen en een beitel er tussen.
Ruben, daar had ik ook aan zitten denken, maar ik had niets om dat te maken. Dus toch maar met de poelie trekken geprobeerd.
Ik ben niet van plan om de krukas eruit te gaan halen.. En nu is ie toch al stuk, dus maakt het niet meer uit wat ervan over blijft.
De poulie zit dubbel conisch vast. Dus stukje trekken, terug tikken, trekken, terug tikken totdat er beweging in komt.
Met alleen trekken is inderdaad de kans groot dat er een stuk uit breekt.
Wat ook helpt als er dan nog geen beweging in komt is met een grote jongens hamer een klap op de boutkop van de poulietrekker geven.
Peter, ik heb van te voren in het boek gekeken hoe het zou moeten.Inderdaad eerst paar mm naar voren en dan teug tikken en de bus met pen eruit halen en dan pas de poelie verwijderen .Ik kreeg er geen beweging in, ik heb het ook geprobeerd om er op spanning te zetten en dan een flink klap met een grote jongens hamer, ook dat hielp niet helaas.
Die ken ik, die dat gemaakt heeft.
Het is nou eenmaal een butt systeem, plaats dat ze dat nou andersom maken, dus poelie aandrukken met de moer, dan wordt er af halen makkelijker.
Nu is het zo,hoe meer je aan de poellie trekt hoe vaster hij gaat zitten.
Met de krukas er uit, druk je de as er onder een pers zo uit, geen enkel probleem.
En vriesplaatjes er uit halen kan ook goed door in de midden ervan een gat te slaan met een centerpoint.
Bolling gaat dan naar binnen en hij komt er zo uit.
Niet dat dat met die schroef fout is meer om te laten weten dat er meerdere manieren zijn voor hen die hier info zoeken.
Hoppa, Het kan er eigenlijk ook maar één zijn die zoiets maakt he
Het blijft inderdaad een rot systeem, maar we moeten het ermee doen
Dat van de vriesplaatjes had ik in jouw topic ook gezien, zo zijn er inderdaad meerdere manieren
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Vandaag weer wat gedaan, niet zoveel als gehoopt, maar goed.
Uiteindelijk toch de poelie eraf gekregen, een hoop gedoe maar toch gelukt.
Hierna kon de deksel er ook af, gelijk maar schoongemaakt. Ziet er toch weer een stuk beter uit.
Nu ik toch lekker aan boenen was gelijk de carterpan schoongemaakt. Het verschil is goed te zien
De zeef in de carterpan was ook wat vuil, ook gelijk schoongemaakt.
En dat was het eigenlijk wel weer voor vandaag
Uiteindelijk toch de poelie eraf gekregen, een hoop gedoe maar toch gelukt.
Hierna kon de deksel er ook af, gelijk maar schoongemaakt. Ziet er toch weer een stuk beter uit.
Nu ik toch lekker aan boenen was gelijk de carterpan schoongemaakt. Het verschil is goed te zien
De zeef in de carterpan was ook wat vuil, ook gelijk schoongemaakt.
En dat was het eigenlijk wel weer voor vandaag
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Dit weekend weer wat gedaan,
Blok een kwartslag gedraaid en alle oude pakkingen verwijderd.
Nieuwe keerring geplaatst aan de voorzijde.
Nieuwe splitpen geplaatst.
Ik was van plan het spruitstuk te laten vlakken maar het revisie bedrijf gaf aan dat zij het spruitstuk niet goed kunnen inspannen. Het advies meegekregen om met een schuurblok kris-kras te schuren en dan zou het ook goed moeten komen, dus dat maar gedaan. Die kan er straks weer op.
Verder nog wat spulletjes schoongemaakt en de kleppen gesteld. Volgende week weer verder,
Blok een kwartslag gedraaid en alle oude pakkingen verwijderd.
Nieuwe keerring geplaatst aan de voorzijde.
Nieuwe splitpen geplaatst.
Ik was van plan het spruitstuk te laten vlakken maar het revisie bedrijf gaf aan dat zij het spruitstuk niet goed kunnen inspannen. Het advies meegekregen om met een schuurblok kris-kras te schuren en dan zou het ook goed moeten komen, dus dat maar gedaan. Die kan er straks weer op.
Verder nog wat spulletjes schoongemaakt en de kleppen gesteld. Volgende week weer verder,
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 314 Toolset
Goed bezig maikel.
Kleine tip, beter de splitpennen een kwart slag draaien, zodat het oogje in het sleufje terecht komt.
Zoals ik doe, zo kom ik het ook altijd tegen als ik een motor open maak.
Die van mij kunnen nu absoluut niet meer bewegen, die van jouw wel op met de op en neer gaande slag.
En als iets maar lang genoeg heen en weer wiebelt, breekt het een keer af.
Kleine tip, beter de splitpennen een kwart slag draaien, zodat het oogje in het sleufje terecht komt.
Zoals ik doe, zo kom ik het ook altijd tegen als ik een motor open maak.
Die van mij kunnen nu absoluut niet meer bewegen, die van jouw wel op met de op en neer gaande slag.
En als iets maar lang genoeg heen en weer wiebelt, breekt het een keer af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Dank U
Ik ga ze aanpassen, dank voor de tip
Dat zou wel verklaren waarom er eentje een stukje kleiner geworden wasKleine tip, beter de splitpennen een kwart slag draaien, zodat het oogje in het sleufje terecht komt.
Ik ga ze aanpassen, dank voor de tip
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Op advies van Ruud de splitpennen vervangen en opnieuw geplaatst.
Nieuwe pakking gemaakt voor de zeef in de carterpan, deze zijn zover ik weet niet leverbaar bij de bekende handelaren
Nu het blok nog in de bok zit zoveel mogelijk spullen erop
Daarna uit de bok in takel om het vliegwiel erop te zetten
Ik dacht daarna even de carterpan terug te plaatsen, had ik nog maar gewacht met zoveel mogelijk spullen erop te zetten.
Omdat het blok in de takel hangt, hangt het blok iets scheef. Bij het aanzetten van de pan kwam de peilstok tegen de aansluiting van de koelslang onder de waterpomp. Na een hoop geklooi er uiteindelijk toch onder gekregen
Gelijk op een pallet zodat het blok niet alleen maar in de takel hangt.
Vliegwiel erop en op moment en nog wat overige spulletjes erop
Van het weekend moet het blok weer terug in de Daf, dus nog een paar dingen te doen...
Nieuwe pakking gemaakt voor de zeef in de carterpan, deze zijn zover ik weet niet leverbaar bij de bekende handelaren
Nu het blok nog in de bok zit zoveel mogelijk spullen erop
Daarna uit de bok in takel om het vliegwiel erop te zetten
Ik dacht daarna even de carterpan terug te plaatsen, had ik nog maar gewacht met zoveel mogelijk spullen erop te zetten.
Omdat het blok in de takel hangt, hangt het blok iets scheef. Bij het aanzetten van de pan kwam de peilstok tegen de aansluiting van de koelslang onder de waterpomp. Na een hoop geklooi er uiteindelijk toch onder gekregen
Gelijk op een pallet zodat het blok niet alleen maar in de takel hangt.
Vliegwiel erop en op moment en nog wat overige spulletjes erop
Van het weekend moet het blok weer terug in de Daf, dus nog een paar dingen te doen...
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Weer wat gedaan de laatste paar dagen.
Koppeling met nieuwe platen klaar voor montage.
Centreren en geplaatst.
Vliegwiel op 15 mm gezet en ontsteking er weer in.
Linkerkant klaar.
Koppeling met nieuwe platen klaar voor montage.
Centreren en geplaatst.
Vliegwiel op 15 mm gezet en ontsteking er weer in.
Linkerkant klaar.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Rechterkant ook klaar.
Versnellingsbak er weer aan.
Alles zit er weer op voor zover. Klaar om terug te plaatsen.
Van het terug plaatsen heb ik geen foto`s... Het eruit halen met de takel ging net, het terug plaatsen met de takel eigenlijk net niet..
Na veel klooien en rommelen uiteindelijk toch gelukt.
Motor ligt weer op zijn plek.
Vandaag nog het een en ander aangesloten, morgen weer verder
Versnellingsbak er weer aan.
Alles zit er weer op voor zover. Klaar om terug te plaatsen.
Van het terug plaatsen heb ik geen foto`s... Het eruit halen met de takel ging net, het terug plaatsen met de takel eigenlijk net niet..
Na veel klooien en rommelen uiteindelijk toch gelukt.
Motor ligt weer op zijn plek.
Vandaag nog het een en ander aangesloten, morgen weer verder
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 314 Toolset
Zorg wel dat cylinder 1 ook werkelijk in compressiestand staat en niet op "kantelen".
Vliegwiel op 15 mm gezet en ontsteking er weer in.
Als die verkeerd staat kost je dat een demper
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Zorg wel dat cylinder 1 ook werkelijk in compressiestand staat en niet op "kantelen".
Als die verkeerd staat kost je dat een demper
Daar ik de demper er toch niet onder heb zie ik het wel met starten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten