In mei een evenement gehad van Wheels. Voor vertrek nog even alles vloeistoffen gecontroleerd, bleek koelvloeistof wat aan de lage kant. Dus deze bijgevuld maar met mijn stomme kop vergeten de radiatordop terug te zetten (kwam ik pas achter bij thuis komst

Koelwatertemperatuur bleef goed dus geen aandacht meer aan geschonken.. Daarna in juni nog naar Den Helder geweest waar het me opviel dat er na aankomst wel een redelijk plasje onder de Daf lag. Thuis maar eens het blok een beetje schoon geveegd en de motor laten om te kijken waar het vandaan komt. Motor gelijk maar weer eens benzine laten lopen daar ik altijd op gas rijdt (ja ik weet het gas is om te koken, maar zo blijft het nog leuk

Hierbij viel het mij op dat de koelvloeistof temperatuur snel opliep naar 90 °C (binnen 20 minuten) terwijl de temperatuur meestal rond de 85°C is als ik onderweg ben en bij stilstand en stationair rond de 70°C. Toen kwam de vergeten radiatordop weer in gedachte, dus koelvloeistof bijvullen (slechts 5 liter

Maar weer terug opzoek naar de lekkage, na goed zoeken blijkt er een vriesplaatje te lekken achter het oliefilter.
Deksel van het oliefilterhuis af, filter eruit, ik trek natuurlijk weer het beugeltje van het filter.

Daarna oliekoeler eraf, wat een k..klus om die moer achter het huis eraf te krijgen. Ik had in het verleden eens zo`n sleutel gekocht maar ik kreeg het niet voor elkaar om erbij te komen. Uiteindelijk maar weer een steeksleutel 19 bewerkt met een slijptol...

Eindelijk komt ik nu bij dat vrieplaatje..

Gaatje erin geboord en schroef erin gedraaid en je lobt het er zo uit.

Zit toch nog wel een beetje vuil in, gelukkig alleen maar tegen het vriesplaatje, verder is het schoon.

Het vriesplaatje gaat in de vriezer en volgende week weer verder.
Gr Maikel