314 Toolset

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » di 23 apr 2019 19:32

Weekend van Wheels was geslaagd, het weer was super en lekker gereden!

De Daf heeft zich verder goed gehouden gedurende in totaal 310 km. De afdichting van de toerenteller kabel werkte wat te goed, het kwam nu uit de aansluiting van de toerenteller kabel en de toerenteller..

Bij aankomst.

Afbeelding148 by Maikel Prins, on Flickr

Voor vertrek naar huis alles schoon gemaakt en bij thuiskomst lag er alweer een aardige plas :shock:

Afbeelding149 by Maikel Prins, on Flickr

Kortom we hebben nog wat te doen :|

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 314 Toolset

Berichtdoor ruben » di 23 apr 2019 21:24

even wat foto's van Ruud geleend uit een ver verleden....
Afbeelding


Afbeelding
Als ik het goed heb moet de olie erin lopen via dat gat wat door het huis en de lagerbus op de as loopt. Maar het overtollige deel van de olie moet volgens mij via die sleuf aan de voorkant er weer uit lopen. Daarom lijkt het mij ook dat die sleuf doorloopt door de lager bus. Als het goed is zit er een kunststof ring tussen het tandwiel en deze kant van het huis. Misschien dat er daarvan een deel in die sleuf is gaan zitten?

Weet zo de draairichting niet dus weet ook niet of de groef in de lagerbus de olie nou richting de waaier drukt of juist weer terug richting het distributie deksel.

Het feit de de olie er via de kabel uit perst lijkt mij een teken dat de oliekeerring in prima staat is.

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » wo 24 apr 2019 18:09

Als ik het goed heb moet de olie erin lopen via dat gat wat door het huis en de lagerbus op de as loopt. Maar het overtollige deel van de olie moet volgens mij via die sleuf aan de voorkant er weer uit lopen. Daarom lijkt het mij ook dat die sleuf doorloopt door de lager bus. Als het goed is zit er een kunststof ring tussen het tandwiel en deze kant van het huis. Misschien dat er daarvan een deel in die sleuf is gaan zitten?
Ruben,
Zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik moet mij er nog in gaan verdiepen, die ring is wel een goede om op te letten :!:
Het feit de de olie er via de kabel uit perst lijkt mij een teken dat de oliekeerring in prima staat is.
Gelukkig wel, anders wordt het helemaal een zooitje :roll:

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » zo 16 jun 2019 13:54

Van de week wat tijd genomen om de lekkage bij de aansluiting van de toerenteller kabel ons te onderzoeken.

Kabel er even afgehaald en de motor laten draaien, naar een tijdje kwam er olie de aandrijving geslingerd (geen foto van gemaakt :oops:)
Hierna de aandrijving van de toerenteller uit de waterpomp gehaald en de motor later draaien zodat ik kon zien wat er gebeurt. Voor het laten draaien is de motor gestart zonder ontsteking om zeker te weten dat de olie niet om mijn oren vloog :idea:

https://youtu.be/Abr3fGZGGSY

Zoals te zien in het filmpje staat er tot ca net boven de aandrijving van de toerenteller olie en blijft deze gelijk bij verschillende toeren en temperaturen.

Nu heb ik nog een reserveblok staan, daar heb ik de aandrijving vanaf gehaald en deze geplaatst.


AfbeeldingIMG_3094 by Maikel Prins, on Flickr

De motor weer laten draaien, de lekkage is nu verholpen.

De aandrijving welke uit mijn auto kwam.

AfbeeldingIMG_4965 by Maikel Prins, on Flickr

Degene uit het reserveblok.

AfbeeldingIMG_4978 by Maikel Prins, on Flickr

Er zit dus verschil in, ik denk dat de lekkage kwam door de gaatjes (4) boven het tandwiel die de olie omhoog slingerde.
Ik heb gekeken of er (te) veel speling op zat, maar dat was niet het geval.

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » zo 16 jun 2019 14:12

Tijdens het laten draaien in de vorige post ook eens de oorlogsverlichting bekeken. Ik had eens getest wat er werkte, een licht linksachter en de "schijnwerper" voorop.
Eerst achter begonnen, van de rechterkant lagen de draden los. Deze aangesloten en de verlichting werk weer achter.

De verlichting achter.

AfbeeldingIMG_4975 by Maikel Prins, on Flickr

Vervolgens de remlichten gecontroleerd, het remlicht aan de linkerkant werkte niet. De lamp maakte geen goed contact met de strip erachter, deze iets verbogen en nu werkt dat ook weer.

De remlichten en de verlichting achter.

AfbeeldingIMG_4976 by Maikel Prins, on Flickr

Vervolgens de voorzijde. Lamp uit elkaar, veel corrosie aan de linker voorzijde.

AfbeeldingIMG_4972 by Maikel Prins, on Flickr

AfbeeldingIMG_4971 by Maikel Prins, on Flickr

Alles schoon gemaakt, getest en weer in elkaar gezet.

De rechterzijde had wat roest.

AfbeeldingIMG_4970 by Maikel Prins, on Flickr

AfbeeldingIMG_4968 by Maikel Prins, on Flickr

Deze ook schoongemaakt en een nieuw lampje geplaatst, werkt ook weer.
Had er een foto van de verlichting gemaakt maar dat was niet zichtbaar overdag :mrgreen:

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » zo 29 mar 2020 14:12

Heren, even een vraagje; een kennis van mij heeft deze hoes liggen,heeft iemand enig idee waar deze hoes voor is ?

Afbeelding1 by Maikel Prins, on Flickr

Afbeelding2 by Maikel Prins, on Flickr

Het zou een raamhoes zijn van een 3 tonner, maar ik kan nergens een duidelijke afbeelding vinden van zo`n hoes.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Hoppa69 » zo 29 mar 2020 20:16

Das voor als je raam plat ligt.
Kon zo snel niet een goed filmpje er van vinden maar zoals je ziet ligt hij hier op het raam.
Ik heb hem zelf ook en ook voor de 126.



Beetje klein maar in gebruik bij een NBC oefening.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » ma 30 mar 2020 18:35

Hoi Hoppa,

Dank voor je afbeeldingen, daar heb ik wat aan :wink:

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » ma 03 aug 2020 18:37

Het is alweer een poosje stil aan deze kant. Eigenlijk niet veel gebeurd de laatste tijd.

Ik ga eens in de 2 á 3jaar langs een garage hier in de buurt. Dat doe ik eigenlijk allen maar omdat ik van mening ben dat je blind wordt en/of gewent raakt van je eigen handelen en daardoor ook weleens wat mist.

Dus een tijdje geleden met de Daf naar de garage geweest om na te laten lopen. (technisch en APK eisen, ben niet APK plichtig)
Remmerij is onderhanden geweest en kon daar ook op de remmenbank, dat is wel lekker.

Voor dat ik er naartoe ging wel de remmen een aantal malen na gesteld zodat deze achter gelijkt remt en voor niet naar een kant trekt.
Kreeg de complimenten dat de remmen zo netjes stonden, altijd leuk om te horen :) Tevens was de demper toe aan vervanging, deze dus vervangen en eens kijken of ik de andere nog eens kan repareren. (gaatjes in de wanden)

Verder heeft de Daf nog klein onderhoud gehad. Bougies en bougieskabels vervangen, oliën na gelopen en waar nodig bijgevuld (achteras, lekt iets op de klok, staat op de to do list) en doorgesmeerd.

Niets schokkends, alleen dat de lieraandrijving op de tussenbak/pto veel speling heeft. Ga ik in de toekomst wel eens naar kijken, de lier zit er al onder vanaf de tijd dat ik de Daf heb. Heb de lier wel geteld één keer gebruikt om eens te proberen... Verder lekt er hier en daar iets, niks wat ik niet al wist. Een klein beetje lekker/zweten vindt ik niet zo erg, doe ik ook als ik het warm heb :twisted:

Zodra er weer wat te vertellen valt meld ik mij weer :!:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: 314 Toolset

Berichtdoor peter80 » ma 03 aug 2020 19:44


Niets schokkends, alleen dat de lieraandrijving op de tussenbak/pto veel speling heeft.
Kan je goed zelf reviseren, heb ik met de mijne ook gedaan
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » ma 03 aug 2020 20:44

Gaat ongetwijfeld goed komen, heb er alleen geen haast mee :wink:
Heb je er toevallig foto`s van, of heb ik die gemist :?:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: 314 Toolset

Berichtdoor peter80 » ma 03 aug 2020 21:21

ik zal eens zoeken of ik er foto's van heb.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » di 04 aug 2020 18:47

Dat zou top zijn, alvast bedankt ! :wink:

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » di 06 feb 2024 19:02

Het is alweer een tijdje stil van deze kant, ondanks dat er best wel dingen zijn geweest...

Een poosje gelden de remmen weer eens nagelopen, ondanks dat deze naar behoren werkt.
Kwam ik dit tegen...

AfbeeldingUntitled by Maikel Prins, on Flickr

Een mooie scheur over de gehele lengte .. De andere remmen ook nagelopen en bijna allemaal het zelfde verhaal :cry:

AfbeeldingUntitled by Maikel Prins, on Flickr

Op de foto lijken de voorste nogal verkleurd, maar dit komt denk ik omdat ik deze had schoongemaakt.
Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat ze nogal warm zijn geworden, maar dat is eigenlijk niet mogelijk. Bij elke rit controleer ik de naven en remmen op hitte en die zijn zeker niet heet geweest.

Dus maar shoppen voor remmen met geklonken voeringen en deze gemonteerd.

AfbeeldingUntitled by Maikel Prins, on Flickr

Maar eens zien hoe die zich gaan houden. Dit jaar staat groot onderhoud op de planning (later meer hierover) omdat het de bedoeling is om dit jaar met de Daf naar Normandië te gaan.

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: 314 Toolset

Berichtdoor Maikel » di 06 feb 2024 19:20

Afgelopen jaar ook wat problemen gehad met starten van de Daf. Waarbij langer dan 10 seconden starten niet mogelijk was.
Bij meten waren de accu`s zwak, deze waren al wat ouder en dus vervangen.

Hierna ging het een poosje goed en vervolgens kwam het weer terug. Dynamo laten controleren, deze bleek in orde. (is een moderne)
Vervolgens is gaan meten wat er gebeurde bij het starten. Bij een voltage van 25.5V viel deze terug naar 22 V.
Voor de zekerheid alle aansluitingen en de massa strippen nagelopen, los gehad en schoongemaakt. Dit gaf geen verandering..

Uiteindelijk de startmotor gereviseerd en het lijkt nu in orde, maar moet het nog even aanzien.

Ik laat de motor om de zoveel tijd even lopen en goed warm draaien en hoorde daarbij een tikkend geluid naar mate de motor warm werd.
Op onderzoek uitgegaan en dit bleek bij de kleppen vandaan te komen. Eerst voor de zekerheid de klepspeling nagelopen, maar dit was voor zover in orde tot ik bij de klep van de 2e cilinder kwam. Bij het roteren bleef deze hangen in geopende stand.. :|

Besloten om de motor er maar (weer) uit te halen, ook omdat er toch nog wat lekkages waren.

Ik had het geniale idee om de voorkant wat te laten zaken omdat ik de vorige keer eigenlijk niet lekker uitkwam met takel.

Afbeelding2024 by Maikel Prins, on Flickr

Maar uiteindelijk kwam ik daar ook niet mee uit omdat dan de handel van takel tegen de bumper kwam en de boom te kort werd. Dus de Daf maar weer op normale hoogte gezet.

Een start gemaakt met het verwijderen van diverse delen

Afbeelding2024 by Maikel Prins, on Flickr

Afbeelding2024 by Maikel Prins, on Flickr


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten