Pagina 1 van 1

Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 08:43
door Rubber Duck
Heren ik heb een vraagstuk waar ik zelf nog niet uitgekomen ben.

De situatie is als volgt:

Als ik met mijn Daf normaal door kan rijden is er niks aan de hand, de temperatuurmeter geeft meestal een temperatuur tussen de 85 en 95 aan.

Echter als ik enige tijd met draaiende motor stilsta of file rijd (langzaam) dan begint mijn motor laag in de toeren te pruttelen. Mijn eerste gedachte was de temperatuur, maar deze blijft nagenoeg hetzelfde. Soms kan deze zelfs aan de lage kant zijn als het pruttelen zich voordoet.

Inmiddels ben ik erachter dat het pruttelen op benzine een stuk minder is dan op gas. Als hij ook uitvalt door het pruttelen dan is het nagenoeg onmogelijk om hem weer aan te krijgen op lpg, benzine gaat wel maar moeizaam.

Laat ik de Daf even staan met de motorkap open voor 5 a 10 minuten dan kan ik vaak zo weer wegrijden op LPG.

Ik heb onlangs de bougies en mijn ontsteking vervangen, en het ontstekingstijdstip wat later gezet dan dat hij stond.

Heeft een van jullie wellicht nog een idee welke kant nog meer op te kijken?

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 09:29
door Hoppa69
ik zit te denken aan vapour lock of sludge in je verdamper

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 09:39
door Dafinknouleuk
wat ook kan is dat de condensator van de vervangen ontsteking slechte vonken geeft als de temperatuur oploopt in het motorcompartiment.
Test: koel de condensator met een plantenspuit oid en als het pruttelen dan ophoudt dan weet je waar het zit.

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 09:53
door Hoppa69
neem aan dat je de bobine bedoeld? dat kan het inderdaad ook zijn, sterker nog, heb het zelf ook aan de hand gehad, emmer water er overheen en ik kon weer een stuk rijden.

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 13:18
door Rubber Duck
@hoppa69 dat zou kunnen, dan moet ik de verdamper eens open halen... ik zet hem op het to-do lijstje
@Dafinknouleuk het is mogelijk, echter vind ik het wel apart dat het dan was (als het de bobine is) met mijn oude en nieuwe bobine. Maar ook dit ga ik eens proberen.

Bedankt voor de vlotte reacties in ieder geval!

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 16 jul 2018 15:56
door Hoppa69
verdamper heeft normaal een aftap aan de onderkant.
en kijk even of je aanvoerleiding niet ergens loopt waar die heet kan worden i. v. m die vapour lock
en als je toch bezig ben, relais en omvormer kunnen ook vervelend gaan doen, neem aan dat je een 12 volt systeem heb, zoals bijna iedereen

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 06 aug 2018 14:11
door Rubber Duck
Heren, afgelopen War & Peace heb ik (mede dankzij de hitte) het een en ander kunnen vaststellen. Er zat een bobine in met een deuk erin, nadat ik deze vervangen had voor mijn oude exemplaar zonder deuk had de Daf al weer wat minder last van de warmte. Nu alleen nog een keer de verdamper open halen, dat staat als volgende punt op de to-do lijst :P

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: ma 06 aug 2018 16:52
door peter80
Heren, afgelopen War & Peace heb ik (mede dankzij de hitte) het een en ander kunnen vaststellen. Er zat een bobine in met een deuk erin, nadat ik deze vervangen had voor mijn oude exemplaar zonder deuk had de Daf al weer wat minder last van de warmte. Nu alleen nog een keer de verdamper open halen, dat staat als volgende punt op de to-do lijst :P
Voor je OMVL verdamper hebben ze een revisiesetje, bestaat uit nieuw rubberwerk. Bij Jan nog geen problemen, verdampers zijn even oud

Re: Slecht lopen bij filerijden

Geplaatst: vr 23 aug 2019 08:07
door Rubber Duck
Ter informatie: inmiddels is het probleem verholpen.

Afgelopen trip naar de UK viel mijn ontsteking weer uit. Dit keer wist ik waar ik moest zoeken en had ik binnen 10 minuten de kap verwisseld en liep de Daf weer. Dit keer was het een gloednieuwe kap ipv een uit een "gereviseerde ontsteking". Het viel me gelijk op dat de Daf beter liep en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad bij warme motor. Vorige keer met 40 graden nog met de Daf gereden, dat ging ook goed dus ik denk dat met een echte nieuwe kap het probleem dus blijkbaar verholpen is.