- 20180615_084034.jpg (166.91 KiB) 9918 keer bekeken
Weiland vondst project X
Moderator: ruben
Re: Weiland vondst project X
Gewoon omdat schoonmaken toch ook een leuk klusje is.....
-
- Site Admin
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Weiland vondst project X
Kijk aan, goed begin.
Die nummers zie ik als referentienummers om de onderdelen te onderscheiden en apart te bestellen. Kan me voorstellen dat diezelfde nummers bij die onderdelen in de detaillijst staan. Let wel: dit is een gok, geen feit!
En die bak heeft zeker vol gestaan met water? Kan je op enige wijze een oorzaak herleiden?
Die nummers zie ik als referentienummers om de onderdelen te onderscheiden en apart te bestellen. Kan me voorstellen dat diezelfde nummers bij die onderdelen in de detaillijst staan. Let wel: dit is een gok, geen feit!
En die bak heeft zeker vol gestaan met water? Kan je op enige wijze een oorzaak herleiden?
Re: Weiland vondst project X
er lijkt nog wel wat metaal te glimmen tussen de drek op die versnellingsbak tandwielen, benieuwd hoe die er na schoonmaken uit gaan zien de bandenpomp knapt in elk geval wel op
Re: Weiland vondst project X
Hij heeft een lange tijd zonder huif buiten gestaan.....Kijk aan, goed begin.
Die nummers zie ik als referentienummers om de onderdelen te onderscheiden en apart te bestellen. Kan me voorstellen dat diezelfde nummers bij die onderdelen in de detaillijst staan. Let wel: dit is een gok, geen feit!
En die bak heeft zeker vol gestaan met water? Kan je op enige wijze een oorzaak herleiden?
Ik denk dat dit de reden is geweest.
Re: Weiland vondst project X
Het lijkt mee te vallen, maar er zitten ook stukjes tussen waar toch echt wel wat diepere roest in zit.er lijkt nog wel wat metaal te glimmen tussen de drek op die versnellingsbak tandwielen, benieuwd hoe die er na schoonmaken uit gaan zien de bandenpomp knapt in elk geval wel op
Ik moet eerdaags dus alles uit elkaar gaan halen.......
Kan ik nog niets over vinden op het forum of een boekje erover, iemand een link of iets dergelijks zodat ik enig naslag werk hiervoor heb?
Alvast bedankt!
Re: Weiland vondst project X
Ik heb inmiddels het werkplaatshandboek VTH_91326_b_051958 gedownload...
Dit is wat ik denk ik nodig heb qua tekeningen en beschrijvingen.
Nu nog een volgende vraag, zijn die speciale gereedschappen nog ergens te koop of te leen?
Dit is wat ik denk ik nodig heb qua tekeningen en beschrijvingen.
Nu nog een volgende vraag, zijn die speciale gereedschappen nog ergens te koop of te leen?
Re: Weiland vondst project X
kijk anders in het onderwerp van de 314 van Hoppa, ik dacht dat hij daarin de hele versnellingsbak behandelde, mocht je nieuwe tandwielen nodig hebben moet je even opletten, er zijn links en rechts gestoken versnellingsbakken dus zorg dat de tanden de goede kant op staan.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8560
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Weiland vondst project X
Ik heb al een paar bakken gedaan en allemaal gelukt zonder het speciale gereedschap.
Beetje onderop in mijn topic, staat er 1 die ik uit elkaar heb gehad.
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... start=1170
Waar jij denk ik tegen aan loop is de lagers er af te zien te halen, als deze vast geroest zitten.
Maar als die dan toch verloren zijn, dan kan je er net zo goed wat aan vast lassen om te trekken.
Of met een snijbrander verwijderen.
Zijn wel lagers waar een sleuf in zit voor wat opsluit ringen.
Heb er wel is 1 vernieuwd.
Lager in de draaibank en slijptol vast aan het bed.
Is geloof ik een sleuf van 2 mm, dus 2 maal 1 mm schijf op elkaar.
Lager tegen de draai richting van de slijptol in laten draaien.
Of je naaldlagers het overleefd hebben is de vraag en of die los te krijgen zijn, daarbij draaien die in een pijp en niet een losse bus.
Dus pijp verroest, wordt het al lastig.
Maar goed, lang verhaal eerst maar uit elkaar halen en de schade opnemen.
Beetje onderop in mijn topic, staat er 1 die ik uit elkaar heb gehad.
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... start=1170
Waar jij denk ik tegen aan loop is de lagers er af te zien te halen, als deze vast geroest zitten.
Maar als die dan toch verloren zijn, dan kan je er net zo goed wat aan vast lassen om te trekken.
Of met een snijbrander verwijderen.
Zijn wel lagers waar een sleuf in zit voor wat opsluit ringen.
Heb er wel is 1 vernieuwd.
Lager in de draaibank en slijptol vast aan het bed.
Is geloof ik een sleuf van 2 mm, dus 2 maal 1 mm schijf op elkaar.
Lager tegen de draai richting van de slijptol in laten draaien.
Of je naaldlagers het overleefd hebben is de vraag en of die los te krijgen zijn, daarbij draaien die in een pijp en niet een losse bus.
Dus pijp verroest, wordt het al lastig.
Maar goed, lang verhaal eerst maar uit elkaar halen en de schade opnemen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Weiland vondst project X
Goed bezig en mooi resultaat! Op welke manier maak je de zaken schoon als ik vragen mag? Goed boenen of heb je een eigen straalcabine?
Re: Weiland vondst project X
Ik maak alles schoon met een goedje waar ik vroeger vertegenwoordiger van was, dat is een veten vuiloplosser watergedragen die lost echt alles bagger en vetten op.
Wel afspoelen en daarna even licht met wat vettigheid inspuiten als het lang kaal blijft liggen, maar echt, dan brandt je alles eraf!
Wel afspoelen en daarna even licht met wat vettigheid inspuiten als het lang kaal blijft liggen, maar echt, dan brandt je alles eraf!
Re: Weiland vondst project X
Inmiddels ook een co2 lasapparaat gekocht om straks het betere plaatwerk te kunnen lassen.
Re: Weiland vondst project X
Ik zit er wel aan te denken om een eigen straalcabine te gaan kopen tzt.Goed bezig en mooi resultaat! Op welke manier maak je de zaken schoon als ik vragen mag? Goed boenen of heb je een eigen straalcabine?
Alleen komt er weer een hoop bij kijken, je bent er niet met alleen de cabine, compressor is er al maar je moet dan ook weer een goede afzuiging hebben op de straalcabine anders is je hele werkplaats binnen 1 uur de sahara geworden.
Alles bij elkaar is dat ook weer een grap van zo rond de 6 a 800 euro.....
Re: Weiland vondst project X
Je hebt ook straal cabines, meestal de kleinere zonder afzuiging waarbij er weinig naast de kast terecht komt, nadeel is inderdaad dat het vaak vrij mistig wordt in zo'n kastje.
Reken er ook op dat zo'n grote kast ook bij voorkeur meer dan 400 liter per minuut wegblaast, en daar heb je toch echt een fikse compressor voor nodig om dat te trekken
Reken er ook op dat zo'n grote kast ook bij voorkeur meer dan 400 liter per minuut wegblaast, en daar heb je toch echt een fikse compressor voor nodig om dat te trekken
Re: Weiland vondst project X
IK ga er even rustig over na denken.Je hebt ook straal cabines, meestal de kleinere zonder afzuiging waarbij er weinig naast de kast terecht komt, nadeel is inderdaad dat het vaak vrij mistig wordt in zo'n kastje.
Reken er ook op dat zo'n grote kast ook bij voorkeur meer dan 400 liter per minuut wegblaast, en daar heb je toch echt een fikse compressor voor nodig om dat te trekken
Nu eerst maar proberen die flens moer los te krijgen die op de achterkant van de bak vast zit, krijg hem met geen mogelijkheid los....
Warm stoken helpt niet, kruipolie helpt niet, misschien kliko, dat helpt vaak wel afdoende....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten