BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » vr 18 mei 2018 01:00

Hallo allemaal, sinds kort ook redelijk besmet met het daf virus(ookal ben ik een mercedes man) Maargoed. Gister wezen kijken bij een 126. De BE-20-77 om precies te zijn.

Motortje is al aardig aangepakt, nieuwe slangen, afgesteld Enz Enz. Start prima, rijdt prima, schakelt prima.

Heeft dus zeker de interesse gewekt. Maargoed weet iemand iets meer over deze daf, wat de geschiedenis precies is, waar die vandaan komt(verkoper had het over iemand uit ter aar/nieuwkoop)

Cosmetisch moet er nog wel wat aan gebeuren, bandjes vallen bijna uit elkaar van ellende en de remmen zijn ook niet helemaal in orde. Maargoed dat zijn zoals ik lees wel een beetje de standaard euvels.

Rest mij ook de vraag nog, op het kenteken staat bij inrichting: vrachtwagen (ba) maar het max gewicht is wel op 3500 kg(240 kg laadvermogen) geldt dit nu wel of niet als B rijbewijs? Ik kom zelf namelijk niet verder dan AM, B, D en T. Ook de rdw gaf een wazig antwoord dat ik contact op moest nemen met Veendam daarover.

Ik hoor het wel van jullie,

Groetjes thijs

P.s. het sleutelwerk is het probleem niet, handige handjes maar het papierwerk..... Niet zo mijn ding haha.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor Hoppa69 » vr 18 mei 2018 10:45

Volgens mij moet je naar voertuigcategorie kijken en dat is bij deze bedrijfsauto.
En met b mag je dus een bedrijfsauto besturen tot 3500 kg.

Tik maar elke daf in bij de rdw met een BE kenteken en ze hebben allemaal het zelfde als die jij ben wezen bekijken.
Het houdt eigenlijk alleen maar in dat er niemand achterin vervoerd mag worden.
Ik heb een personenkenteken maar staat het aantal zitplaatsen op 0.

Daar ik toch niemand achterin vervoer, boeit het mij niet.
Ik had je nog een PB gestuurd maar die heb je nog niet gelezen maar zoals hier boven gelezen heb je er nu dus 1 gezien.

Verder valt het mij op dat boven genoemde auto 3 eigenaren heeft gehad inclusief de huidige.
Daarbij heeft de laatste hem ongeveer 2 maanden geleden op zijn naam gezet, hoeft niks te betekenen maar het roept bij mij al gauw een rode vlag op.

Doet ie hem weg omdat er toch meer kosten en werk in gaan zitten dan dat hij/ zij had verwacht.
Of is er serieus wat aan de hand.
Of over laten schrijven om onder een verzekering uit te komen ?

Die laatste leg ik ff uit.
Als je een verzekering heb afgesloten en je wil na b.v. 2 maanden toch een andere zit je altijd aan de 1e een jaar vast, tenzij je de wagen verkoopt.
Dus je schrijft hem over naar een familielid of in ieder iemand die je vertrouwd.

Jij heb je vrijwaring en zegt je verzekering op.
Je schrijft de wagen weer over naar jouw en belt de nieuwe verzekering.
Kost je wat geld aan over schrijven.

Om nog op bovenstaande terug te komen, alles is te maken.
Grootste struikelblok bij deze auto's is het shimmy-en wat ze kunnen doen.
Stuurstangen, hulpstuurhuizen en draagarmen moeten gewoon goed zijn.

Spelling in je draagarmen komen meestal naar boven als je er een poos mee rondt rijd en de boel los gaat komen.
Die armen zitten in kunststofbussen en die moeten dan vervangen worden.
Eerst waren die dingen nergens te vinden, volgens mij liggen ze tegenwoordig bij van dam en ook nog in een ander soort materiaal.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » vr 18 mei 2018 11:32

Hey Ruud.

Voor zover ik heb kunnen voelen zien en ervaren is de stuurinrichting wel in orde, stuurt vrij strak voor zijn leeftijd. Vering deed het ook aardig wat ik er van heb kunnen merken natuurlijk.

Zoals ik al zei. Sleutelen is niet echt het probleem hoor, aangezien ik al jaren bezig ben met oldtimerbussen(12/18 meter versie) waar ook menig bus geen stuurbekrachtiging of rembekrachtiging heeft. Het voelde ongeveer het zelfde als een Leyland uit 1962. Beetje Spartaans maar wel stevig.

Wat de reden van verkoop nu is, er is een ander voertuig op zijn pad gekomen wat de voorkeur heeft. Daarom gaat hij de verkoop nu in, ookal wil hij hem eigenlijk niet kwijt.

Trouwens dat verzekeringstruucje ken ik wel haha, zelf met de auto ook al eens problemen met de verzekering gehad daarmee. Automatische incasso schreven ze van de een op de andere dag niet meer af, moest t opeens zelf overmaken maar ze hadden niets laten horen..... Puntje bij t paaltje auto onverzekerd. Snel overgestapt naar een andere maatschappij, oude verzekering was ook niet op te zeggen zonder vrijwaringsbewijs.

Maargoed. Voordat ik er echt de weg mee op ga kijk ik hem helemaal na en vervang De onderdelen die niet goed meer zijn, zit niet te wachten op problemen natuurlijk. Gewoon gezond verstand gebruiken is al de helft van het werk. Bovendien moet er cosmetisch ook nog wat aan gebeuren. Dus een paar staalborstels en blikken verf zal ik ook wel slijten denk ik haha.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor ruben » vr 18 mei 2018 22:53

http://daf.dikkay.nl/picture.php?/5515/category/1030 in elk geval vast een foto, heb het idee dat ik die wagen het afgelopen jaar verschillende keren op facebook voorbij heb zien komen, ook bij te koop onderwerpen

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » za 19 mei 2018 00:39

Ja Ruben, zou best kunnen kloppen hoor. Daar komt hij ook vandaan. Maargoed, wat ik al aangaf, motor is al nagekeken, aardig wat aan gesleuteld. Alleen de bekende euvels zoals banden en de remmen, roest valt reuze mee, heb ook weinig gekke dingen gezien gevoeld of gehoord verder.

Heb er ook nog wel een aantal foto's voor, maar die zijn te groot om hier te uploaden dus ff kijken waar ik dat t beste kan doen haha.

Edit, wat gevonden:

https://ibb.co/hXZ5rT
https://ibb.co/mgmDd8
https://ibb.co/e0JRy8
https://ibb.co/f3oRy8
https://ibb.co/mV9AQo
https://ibb.co/ccnKJ8
https://ibb.co/gkKMWT
https://ibb.co/f0otd8
https://ibb.co/ny0TBT
https://ibb.co/jKHKJ8
https://ibb.co/kGharT
https://ibb.co/f2QH5o
https://ibb.co/hR11WT
https://ibb.co/jW11WT
https://ibb.co/gDUAQo
https://ibb.co/gcJLQo
https://ibb.co/cgCfQo
https://ibb.co/fVf0Qo
https://ibb.co/mEo9J8

Kijkvoer haha

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor ruben » za 19 mei 2018 11:31

Denk dat alsmje deze linkjes tussen de "IMG" haakjes zet, dat je dan ook meteen de foto's hier ziet.
Kan je in de balk boven vinden, als je de knop volledige bewerker aanklikt, en zijn er ook nog meer mogelijkheden zoals YouTube filmpjes sindskort dankzij Dik

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor Hoppa69 » zo 20 mei 2018 00:46

Iets anders tussen de IMG tag maar het lukt wel, heb de eerste foto gedaan.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » zo 20 mei 2018 01:09

Had nog geen tijd om het aan te passen, nog even het huidige projectje afwerken haha.

Zal er morgen even naar kijken.

Afbeelding

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » wo 30 mei 2018 00:38

Zo t inimini projectje is zo goed als klaar, dat mag vrijdag naar een nieuwe eigenaar toe.

Maargoed, ik zie verschillende verhalen voorbij komen over de banden, waar te vinden, welk soort Enz enz.

Nu is er ook de optie om unimog velgen en banden te doen, maar....... Ik zag dit voorbij komen in het grote archief wat Google heet:

https://www.vrakking-tires.com/20-inch/ ... wheel.html

Iemand daar ervaring mee toevallig?

Op de sloop een set velgen halen waar fatsoenlijke moderne banden op kunnen, deze adapter er tussen en het bandenprobleem is opgelost lijkt mij.

Tenminste dat is mijn mening. Draaibank heb ik tot mijn beschikking, platen staal is ook het probleem niet, kost wel wat tijd, Maargoed het zou een oplossing kunnen zijn toch.

Ik hoor jullie mening wel

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor peter80 » wo 30 mei 2018 08:34

Velgen van unimog 404 past 1 op 1 op de 126
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » wo 30 mei 2018 12:27

Velgen van unimog 404 past 1 op 1 op de 126
Dat schreef ik al, dat is bekend.

Maargoed, ik zag deze adapters voorbij komen en was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft of niet.
Veel meer keuze in velgen en banden(tubeless) dus wie weet het proberen waard.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor Kees64 » wo 30 mei 2018 19:14

Velgen van unimog 404 past 1 op 1 op de 126
Dat schreef ik al, dat is bekend.

Maargoed, ik zag deze adapters voorbij komen en was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft of niet.
Veel meer keuze in velgen en banden(tubeless) dus wie weet het proberen waard.

Waarom proberen? 404 velgen met mooie bandjes en klaar!

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: BE-20-77 ya 126 info gevraagd.

Berichtdoor tazzz » wo 30 mei 2018 19:21

Laat ik het anders stellen, heeft iemand die adapters in gebruik of niet? Zo ja, bevalt het goed?


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten