Voorstelrondje

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Voorstelrondje

Berichtdoor tazzz » do 10 mei 2018 23:57

Hallo allemaal, even het voorstelrondje doen.

Ik ben Thijs. 30 jaar en woonachtend in middelharnis, misschien niet voor iedereen duidelijk waar dat ligt, hoppa69 weet dat zeker wel.....achthuizen is toch zeker 12 kilometer hier vandaan haha.

Maargoed even over mij, afgelopen jaren een mercedes O305 compleet gerestaureerd, binnenkant buitenkant motorisch mechanisch elektrisch Enz Enz, dus redelijk handige handjes. Btw voor mensen die niet weten wat een mercedes O305 is...... Google is je vriend haha.

Verder heb ik even tussendoor nog een classic mini opgeknapt, veel roest veel defecten maar die is zo goed als klaar. Gewoon een leuk speeltje voor erbij.

Maargoed, inmiddels hebben jullie Google wel gebruikt denk ik, een mini leuk....maar allemaal veel te klein. Al geruime tijd is mijn interesse getrokken door een ya 126, dus nu de stap genomen om hier eens in te verdiepen.

Heb er nog geen, maar grote kans dat die er wel gaat komen. Wat het plan er mee is, gewoon voor de lol en af en toe een roadtrip te maken. Back to basic op vakantie en kijken waar we uitkomen. Verder niet echt de blubber in duiken ofzo.

Kortom, dat was het wel een beetje over mij, mochten jullie tips hebben of wat dan ook. Barst los zou ik zeggen en wie weet is er binnenkort wel een ya 126 junkie bij :D

Groetjes thijs

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Dikkie » vr 11 mei 2018 13:03

Hallo Thijs en welkom op dit forum;

De grootste tip als je nog moet orienteren: ga bij een kenner langs en vraag daar alle ins en outs. Maak indien mogelijk een proefrit. Dan heb je alvast voorkennis waar je op moet letten bij aanschaf, en je hebt een referentie in hoe zo'n wagen zou moeten rijden :D
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor tazzz » vr 11 mei 2018 18:20

Komt goed, het contact is al gelegd alleen vakantie hé...... Hahaha

Maar wat mijn idee is om hem niet helemaal origineel te laten. Restaureren is geen probleem verder.

Mijn plan is om de moderne techniek toe te passen, Nouja modern...... Daf 615 dt er in met bijbehorende bak, ook de naafaandrijving hierop aanpassen of evt er af halen en er een gewone as onder te zetten, luchtremmen er op samen met indien mogelijk/noodzakelijk luchtvering. De voorkant is nog even spannend hoe en wat, geen idee hoe de constructie hier van is Maar aanpassen zoiezo naar luchtremmen. Ook de naven aanpassen zodat er normale vrachtwagen banden onder kunnen.

Rdw technisch kan het allemaal. Aangezien een voertuig uit 3 onderdelen bestaan, Te weten aandrijflijn, chassis en carrosserie. Zolang er 1 van de 3 wijzigt is er niets aan de hand, wel een beetje opletten dat de 3500 kg grens niet overschreden gaat worden daarmee.

Tenminste dat is het idee, nu nog uitvoeren haha

Kortom als iemand nog een opknappertje heeft staan, liefst met kenteken.....
Laatst gewijzigd door tazzz op za 12 mei 2018 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor ruben » vr 11 mei 2018 22:48

Hmmmm, vraag me dan toch af waarom je dan eigenlijk een 126 wilt als je juist dat dat hem uniek maakt eraf wilt gooien, en hoe je dat met je tussenbak voor elkaar wilt boxen

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor tazzz » za 12 mei 2018 00:18

dat wat hem uniek maakt is het feit dat er nu, na zoveel jaar na fabricage nog steeds zoveel van rondrijden. in wat voor uitvoering dan ook. dat is het mooie van deze daf, oerdegelijk en onverwoestbaar(nouja alles kan kapot natuurlijk haha)


iedereen heeft er andere plannen en ideeën over, wat is het doel, wat zijn de verwachtingen enz. daarom past iedereen hem aan naar eigen wens, dat doe je met je gewone auto toch ook tenslotte. mijn plannen zijn, al jaren trouwens, om een roadtrip door Europa te maken in een back to basic voertuig, lekker afzien en Europa ontdekken. beginnend in nederland en eindigend in italie(uiteraard wel weer terug naar nl) wat daar tussen zit, dat zien we vanzelf wel.

wat voor mij belangrijk is, dat het stoere uiterlijk in tact blijft, nieuwe onderdelen zoals banden makkelijk en voor een schappelijke prijs te verkrijgen zijn en de betrouwbaarheid verbeterd word.

dit betekent dus, gezien de huidige brandstofprijzen een diesel. bovendien is het geluid van een 575/615 voor mij gewoon het oer geluid van een diesel. gas zou evt ook kunnen, maar dan blijft er veel werk om dit aan de praat te houden. dus diesel it is.

ook omdat er nogal wat problemen zijn met de banden en de maten hiervan, zal mijn keuze liggen op "vrachtwagenbanden" makkelijk te verkrijgen in ieder land zonder extreem diep in de buidel te moeten tasten. hiervoor moeten dus of de velgen, of de trommels aangepast worden. nou ben ik zelf een voorstander van luchtremmen, bij enige lekkage is er nog altijd een betrouwbaar remsysteem, wat bij vacuum hydraulisch remmen minder of niet het geval is.

gelukkig heb ik met het restaureren( ja het was werkelijk een doorgerot wrak) van de Mercedes genoeg connecties gelegd bij vrachtwagen en bussen sloperijen her en der in nederland. de onderdelen vinden moet dus niet echt een probleem zijn. mocht dit allemaal niet lukken, dan zal het originele remsysteem blijven zitten.

wat ik bedoel met de achteras vervangen en de bijbehorende onderdelen, dit is natuurlijk afhankelijk van de motor met bak welke er dan in komt, samen met de eventuele remtrommels of schijven e.d. want wat niet gaat, dat gaat niet natuurlijk, maar alles wat wel gaat, tja dat gaat gebeuren dan.

uiteraard zal alles in etappes gebeuren, maar ook wel deugdelijk. het is niet het eerste voertuig wat ik weer de weg op help, dus wat techniek en verstand betreft zit het wel goed. al moet ik zeggen(niet hier trouwens) dat er wel mensen zijn die een loopje nemen met de veiligheid of het onderhoud van wat voor voertuig dan ook. dit is niet de bedoeling in mijn ogen. doe iets goed, of laat het door een ander goed doen toch.

wat mij aan een 126 trekt is de "neus" dit is een imposante verschijning, dit moet dus min of meer zo blijven. wat er achter de cabine gebeurt.... dat is, welliswaar tot op zekere hoogte, niet spannend voor mij. ik ga er ook niet mee de blubber in duiken ofzo, meer zoals eerder al vermeld de roadtripjes en maar zien waar we uitkomen.

maargoed, eerst maar eens wat dafs opzoeken en wat kennis vergaren. bovendien moet er ook nog een "verbouw" waardig exemplaar op mijn pad komen. ik ben het helemaal met je eens, om een goed onderhouden en goed rijdend exemplaar uit elkaar te trekken en te verkrachten om het zo maar te zeggen haha.

kortgezegd, wat meer duidelijkheid zo? mocht je vragen of tips hebben, je mag ze altijd stellen hoor.

groetjes

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor ruben » za 12 mei 2018 19:50

Is ook een wellicht wat botte maar eerlijke vraag, met een erg duidelijk antwoord.

Snap je motivatie nu, en hoef het er ook niet mee eens te zijn natuurlijk :mrgreen:

Vind het vaak toch wel jammer om een 126 rigoureus verbouwd te zien worden, maar van de andere kant komen en vaak ook goed bruikbare oplossingen zoals bijvoorbeeld de unimog velgen met banden.

In elk geval succes en als je het gaat doen hoop ik dat we in elk geval het technische deel van je reis hier via foto's kunnen bewonderen

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor tazzz » zo 13 mei 2018 01:58

Haha ja geeft niet hoor, ben soms ook wel wat (te) direct hoor.

Kijk hij zal in grote lijnen wel het zelfde blijven dan hoor, alleen met wat aanpassingen om er verder mee te rijden dan de gewone, want zeg zelf..... Zuid Italië..... Ten eerste is dat op benzine niet echt een goed plan en ten 2e ook niet echt aan te raden zonder deugdelijk materiaal haha.

Ook wil ik nog zeggen dat iedereen die hem zo origineel mogelijk maakt, Prachtig om te zien, mooi om het erfgoed in leven te houden hoor. Vooral allemaal doen haha. Originaliteit is voor sommigen De belangrijkste reden.

Maar wat voor mij van belang is, dat is ten eerste het sleutelwerk en ten 2e gewoon alles naar eigen wens maken. Het is niet de laatste op aarde dus geeft het ook niet als er eentje omgebouwd word. Als het wel de laatste op aarde was, dan werd hij tot in de puntjes gerestaureerd met zo veel mogelijk originele delen.

Maargoed voorlopig is het nog niet zo ver. Eerst maar een goede wagen vinden die de moeite loont om om te bouwen(jaja een complete rijvaardige vind ik ook weer zonde om te verbouwen) al heb ik er wel eentje op het oog bij de handelaar in Nispen....... Krijg alleen weinig contact met die handelaar.

Mocht je nog wat weten of informatie hebben, laat maar weten hoor

Groetjes

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor Kees64 » zo 13 mei 2018 08:32

Die in Nispen heeft geen kenteken. Zul je dan tzt nog mee naar de keuring moeten.

succes met je plannen, we volgen het graag!
Kees

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Voorstelrondje

Berichtdoor tazzz » zo 13 mei 2018 12:07

Ja Idd, zonder kenteken betekent rondje rdw doen. Maargoed we gaan het wel zien allemaal toch.


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten