Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » ma 23 apr 2018 22:41

Startmotor er onderuit gehaald.
Liep smurrie uit van water/olie/vet.
Ook startrelais zat hier vol mee.
Alles schoon gemaakt, maar koperen contacten in relais behoorlijk geleden.

Nu had ik al een ander startrelais besteld maar die was nog niet binnen dus boel beetje opgeschuurd en toch maar even terug gezet, want zoveel werk is het ook niet. Pakkingen leken redelijk te zijn dus opzicht raar dat er water bij is gekomen.

Alhoewel op je rug op de grond startmotor met 1 hand vasthouden en met andere hand bout erin draaien is best ff lastig :D :D

Maaaaar start wel weer.

Ondertussen heeft men op mijn werk ook een slinger nagemaakt van RVS.

Anyway mijn eerste sleutel ervaring met de daf is een gegeven :D

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » ma 23 apr 2018 22:58

En hij start weer prima heb ik gehoord :mrgreen:

Maar ja, keer goed knoeien met olie vullen en het loopt zo over de start motor, zelfde bij het loshalen van de oliedruk slang of de koelvloeistof aftap kraan. Gezien je waterpomp er recent af is geweest zou dat wellicht een deel van de oorzaak kunnen zijn.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » ma 23 apr 2018 23:30

Uh wellicht, maar:

Kan zijn dat ik niet goed heb gekeken maar ik kreeg de indruk dat het geheel (startmotor) toch aardig was afgesloten van buitenaf.

Ik gok dat het vanaf de bendix waar in de ronde kom ook het nodige drap stond het startrelais is ingelopen.

Dat zou kunnen betekenen dat het via de starterkrans ruimte ( zo heet dat dacht ik ) is gekomen.

Hoe dicht die is of zou moeten zijn weet ik niet.
Dacht wel een inspectieluikje te zien waar een bout uit is :D

Als andere startrelais binnen is de boel er nog een keer onderuit halen en na goede controle relais vervangen.
Wilde nu al zoals was getipt koolborstels ook controleren maar kreeg de kap er niet eenvoudig af.
Twee boutjes met borgplaatje ging wel makkelijk los.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » wo 25 apr 2018 22:22

72EFDDF4-893C-4607-B63B-A2630C1E7CD8.jpeg
72EFDDF4-893C-4607-B63B-A2630C1E7CD8.jpeg (44.74 KiB) 10823 keer bekeken
Ik had nog een 24 volt zwaailicht liggen en dacht bij mijzelf knutsel ik op de daf.
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt mooi.
Jullie ?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Dikkie » wo 25 apr 2018 22:30

Als je dan toch om mijn mening vraagt: ik vind dit een nee.

Lekker op de voorkant van de bak op een uitschuifbaar steuntje is wat gangbaarder en ziet er vaak beter uit.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » do 26 apr 2018 14:16

Kan maar een ding zeggen:
Mee eens :mrgreen: :mrgreen:

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » do 26 apr 2018 15:36

Maar ff snel naar voren gezet, ziet er al iets beter uit.
Idd een dunnere buis zal beter zijn, als ik het er überhaupt op laat :D
223AEE19-6619-4015-BE75-6645F3FC4169.jpeg
223AEE19-6619-4015-BE75-6645F3FC4169.jpeg (89.18 KiB) 10752 keer bekeken

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor alexgeertsema » zo 29 apr 2018 20:43

Als ik heel eerlijk ben.. mijn mening.. een zwaailamp hoort op een trekker.
En even in de zeikmodus..
Artikel 5 regeling optische- en geluidssignalen
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Ok klaar weer :)

Ik snap het nut wel hoor :) Zelf ook al meermaals overwogen om een te plaatsen...

maar vind die dingen zo'n "als een rode lap op een stier" idee op zo'n mooie donkere Daf .

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » zo 29 apr 2018 21:11

klopt wel iets Alex, maar kan me ook verhalen herinneren van mensen die op een donker, onverlicht bosweggetje vol op een mooie donkere groene nauwelijks zichtbare daf zijn geklapt wat door een zwaailamp goed voorkomen had kunnen worden, of in el geval de zichtbaarheid verhoogd.
Ook zijn de gevarenlichten van de dafjes alleen op de achterkant aanwezig, dus een zwaailampje ie ook goed van voren te zien is is wel een pre.

Ook in situaties waarin je gewoon je snelheid niet genoeg kan aanpassen aan het overige verkeer kan het prettig zijn je zichtbaarheid te verhogen.

Daar komt bij dat veel van de oranje zwaailampen op een sokkeltje gedrukt kunnen worden waar de stekker bij in zit zodat de oranje bol er alleen op hoeft als hij nodig is en verder zie je alleen een kleine fitting.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » zo 29 apr 2018 21:14

Lol,

Dat oranje totaal niet past bij groen is exact wat 1 van mijn zoon’s aangaf Alex :D

En hij sloot zijn zin af met: het is jouw daf maar ik zou het nooit doen. :mrgreen:

We gaan zien wat het gaat worden, los van de regeltjes die er zijn over zwaailichten en bijvoorbeeld toeters, maximum en minimum snelheid, helm en gordel plicht en weet ik veel wat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dank voor je open en leuke reactie :D

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor alexgeertsema » zo 29 apr 2018 21:15

Yup daar ben ik me helemaal van bewust Ruben!

En je laatste 4 regels maken mij weer aan het twijfelen nu..
Bedankt woehahahah

@Jos.
Als je het dan toch gaat doen. Doe dan in ieder geval een groene zwaailamp :mrgreen:

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » zo 29 apr 2018 21:24

Wat jij aangeeft Ruben zou wat mij betreft het enige legitieme argument kunnen zijn.
Nu staat mij dafje in Garderen en rij ik op mooie ( bos) weggetjes in de omgeving en in het geval het zou voorkomen dat ik om wat voor een reden stil kom te staan, of zoals je aangeeft ff niet met het verkeer mee kan komen zou vanuit veiligheidsoogpunt een zwaailichten best handig zijn.

Ik moet wel eerlijk bekennen, als ik er toevallig niet 1 van 24 volt gehad zou hebben was ik er überhaupt niet aan begonnen :D

Maar zoals gezegd we zullen zien wat het wordt ik ga um toch eerst maar ff aansluiten :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Hoppa69 » zo 29 apr 2018 21:28

Ik heb 2 van die verwijderbare hella lampen.
Die hebben mij toch al een paar keer een beter gevoel gegeven b.v. in een tunnel en in de mist.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » zo 29 apr 2018 22:13

Moet zeggen dat het type zwaailicht wat je er op heb zitten ook beter staat dan dat “ lange” ding wat ik er bij mij op heb gezet. :D

Verder vindt ik die twee schijnwerpers en trap achterop ook wel gaaf :lol:

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor alexgeertsema » zo 29 apr 2018 22:19

Die staan inderdaad zo fout nog niet trapje heb ik ook zeer blij mee. Vooral de vdh (vrouw des huizes) en de kids :)


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten