Pagina 1 van 1

de hercules jx familie

Geplaatst: do 08 mar 2018 11:17
door dafya126
heb ooit eens een famileportret gemaakt
De JX EN DE JXLmet aanvullende tekstregel.doc
(34.5 KiB) 496 keer gedownload

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: do 08 mar 2018 12:53
door Hoppa69
Nou heeft peter die cilinderkoppen gemeten van een jxc en een jxld
Die van een jxc blijkt 6 mm minder diep te zijn, dus als je die op een jxld leg, wordt de compressie hoger.
Maar wat zal die motor daar zelf van vinden op den lange duur.
Ze zullen niet voor niets verzonnen hebben dat een jxc een kleinere kamer moet hebben als een jxld.

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: do 08 mar 2018 14:44
door dafya126
over de specificaties van de koppen heb ik verder geen documentatie kunnen vinden
Vroegah deden we nog wel een extra gevlakte petten op de puch maxi met 50cc setje daar liep hij harder door maar ging ook de zaak eerder kapot
lagers krukas vonden dit niet tof maar ook het big-end kreeg op zn valie

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: do 08 mar 2018 15:03
door dafya126
ik had toch nog iets...
....deze posts zijn ingegegven doordat ik laats weer eneige discussie over de verschillen en de betekenis van de L had

De JX L C en de JX L D zijn dus de langeslag motoren .

De JXC en de JXLD zijn door DAF met geringe aanpassingen aan spruitstukken en koelventilateur en andere carburateurs toegepast in onder ander de militaire voertuigen.
In WWII is de JXC onder andere geplaatst geweest in de White Halftrack maar de JX-serie werd ook in vele ander voer- en vaar- en werktuigen toegepast. de Cris Craft speedboten hadden ook speciale versies vande herculessen
De originele motoren waren zowel met gietijzeren als met aluminium zuigers leverbaar tevens was er een breed scala aan cilinderkopuitvoeringen beschikbaar om verschillende compressievouden te realiseren voor het gebruik van verschillende soorten brandstoffen waar van een zelfs speciaal voor het gebruik van aardgas. en of de toepassing van verschillende bougies dan wel twee bougies per cilinder.

Uit het feit dat de JXC in de YA126 een opgegeven compressievoud van 6.5 heeft kunnen we concluderen dat DAF hierin dus ook nog een aanpassing heeft aangebracht dan wel door Hercules heeft laten uitvoeren.
Dat we tegenwoordig met grote regelmaat LPG verstoken is dus helemaal geen probleem voor de motor vooral omdat LPG zeer klopvast is


Compressievoud Materiaal opmerking
5.35 Standard
5.35 Flat type
4.24 Kerosene
5.63
5.78
5.8 Flat type
5.63 Aluminium 14mm bougies
4.75 Kerosene 4000ft altitude
5.0
5.35 18mm bougies
6.1
6.1 Thermostaat
5.8 Dubbele bougie, flat type
5.8 Dubbele bougie, flat type
4.46 Flat type
6 Dubbele bougie, flat type, 4000ft altitude
6 Aluminium 14mm bougie
5.78
6.7 Aluminium 14mm bougies
7 Aluminium 14mm bougies
6.7
6.35
6 Flat type
5.8

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: wo 05 dec 2018 22:03
door ErikvanGarderen
Leuke info! Ik heb in het kader van onderzoek naar een auto van mijn grotvader een keer een Excel bestand gemaakt met ongeveer dezelfde informatie;
Model identificatie.xls
(17 KiB) 337 keer gedownload
Wel apart om te lezen dat de JXC 101PK levert bij 3000 toeren, terwijl de motor niet sneller mag draaien dan 2800 toeren...

Mijn grootvader had voor de oorlog een Diamond T vrachtwagen met in ieder geval een Hercules motor en zeer mogelijk een JXC. Hij had deze wagen in 1936 gekocht en het leuke is dat ik dus 80 jaar later nog aan ongever dezelfde motoren sleutel als hij heeft gedaan...

De Hercules lag in deze wagen (waarschijnlijk in 1940 geconfisceerd door het leger en mogelijk overgeschilderd, maar op het moment van de foto donkerblauw met zandgel;e letters;
02-099 Diamond-T driekwart 1936 corrected.jpg
02-099 Diamond-T driekwart 1936 corrected.jpg (66.07 KiB) 8441 keer bekeken

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: wo 05 dec 2018 22:14
door ruben
Het grappige is dat ik een boek op mijn computer heb waarin staat dat een JXC 3200 toeren mag draaien.....1

Voor Zover ik weet lag de JXC voornamelijk in de scoutcar (6 wielig pantservoertuig) en de Studebaker vrachtwagen die voornamelijk naar Rusland werd verscherpt omdat die een dichte cabine had en daar zwaar gewaardeerd werd boven de vrachtwagens met stoffen kapje

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: wo 05 dec 2018 22:20
door Dikkie
Ho, wacht ff ruben.. een scoutcar, zo een die lijkt op een halftrack, heeft maar 4 wielen. Jij bedoelt denk ik een greyhound. Overigens hebben die dezelfde motor, namelijk een hercules JXD. Dus niet onze JXC's ;)

En Erik, als je een originele manual van hercules vind, gaan ze altijd uit van meer dan 3000 toeren. Ik vermoed dat de 2800 grens puur van onze landmacht af komt, zodat dienstplichtigen die de regels overtreden stiekem toch binnen de grenzen van het blok blijven..

Re: de hercules jx familie

Geplaatst: do 06 dec 2018 21:22
door peter80
Vanuit Hercules: 3200 RPM
vanuit Daf: 3000 RPM
vanuit defensie: 2800 RPM
Dit is zoals ik het begrepen heb