Motor problemen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Motor problemen

Berichtdoor ruben » di 06 mar 2018 18:37

Sinds een paar weken is mijn dafje veranderd van prima lopend naar beroerd lopende en erg slecht starten.

Hij begon een cilinder ofzo te missen, vrijwel van de ene op de andere dag, en een dag daarna wou hij bijna niet meer stationair lopen en moest je veel gas geven om hem aan de praat te houden.

Dacht zelf hierdoor eerst aan ontsteking, bougies schoongemaakt, afgesteld en getest, allemaal goed. Toen ontsteking gewisseld voor mijn reserve, hielp ook niet. Toen de kabels naast de bougies gelegd en ook daar allemaal vonken dus dat lijkt prima te werken.

Daarna het brandstof filter getrokken, was erg vies, dus schoongemaakt maar hielp niet veel. Toen de carburateur helemaal schoon gemaakt en de voet gevlakt, kon iets hebben meer niet veel.
Ook de brandstof leiding richting de tank doorgeblazen,dit leek iets te helpen.
Hierna weer de carburateur op mengsel en toerental afgesteld maar loopt nog steeds niet goed. Als ik iets gas geeft slaat hij over, of hikt zeg maar en heel soms slaat hij zelfs terug. Ook start hij nauwelijks meer, en iets gas bij geven maakt het alleen maar erger.

Als ik in het VTH de storing lijst doorloop kom ik richting slechte kleppen/klepveren of misschien koppakking, heeft iemand dat al eens meegemaakt of andere briljante ideeën?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motor problemen

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 mar 2018 19:15

Niet mee gemaakt maar compressie test is dan wel aan te raden.
Als je het precies wilt weten.
Bougies er uit.
1 cilinder op compressie zetten.
Auto in de 4, handrem er op, steen eventueel voor de wielen.
Luchtslang op het bougiegat fabrieken.
Slang van de carburateur er af en handgas vol open.
Olie vuldop er af.
Blazen en dan luisteren/ voelen waar er lucht uit komt.
Uitlaat is dus uitlaatklep lek.
Carburateur is dus inlaatklep lek.
Olievuldop is dus zuigerveren lek.

Maar het minste werk is compressie test.
Wat er ook uitkomt, voor elke klus moet dus de kop er af.

Toevallig de kleppendeksels er af gehaald ?
Een gebroken veer geeft natuurlijk ook problemen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » di 06 mar 2018 21:08

Heb een differtiaal compressie tester, doet het zelfde als die truc met de slang. Kan het altijd proberen maar probleem kwam me te plotseling op om meteen aan compressie te denken, maar kan geen kwaad.
Kleppen deksels er nog niet afgehaald om de zelfde reden maar dat zal ik eerst wel eens doen, is ten slotte makkelijker dan de kop eraf trekken.

Baal er wel van want hij liep altijd zo lekker..... :cry:

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Re: Motor problemen

Berichtdoor wegmann » di 06 mar 2018 22:40

Je verhaal komt mij over als een probleempje wat ik regelmatig bij de hand had vroeggâh...vast zittende inlaatklep. Reactie Hoppa 100 punten, beste weg. Paardemiddel wat wij toepaste in de onderhoudsgroep : warm draaien, toeren maken, remvloeistof in carb gieten. 8) rookt heul bar maar vastzittende klep komt dan vaak wel uit z'n geleider los. Neemt niet weg dat de boel wel los moet tzt......

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » di 06 mar 2018 23:04

Bedankt voor de tip, ga er zeker naar kijken.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » do 08 mar 2018 21:01

Afbeelding
Vandaag dus de differentiaal compressie test gedaan, of te wel lek test.
De tester zie je daar liggen met die 3 klokken. Het gaat uiteindelijk om de 2 klokken op het zwarte blok, die andere is alleen om een gat dicht te houden.....
Met de regelschroef kun je de druk vanaf de compressor op 80 PSI zetten. Dan gaat de lucht door een gekalibreerde opening via de slang, en in dit geval een oude holle bougie naar de cilinder. De tweede klok op het zwarte blok(de gele dus) geeft dan de druk aan die in de cilinder overblijft. Hoe hoger die waarde komt tot in theorie ook 80 PSI hoe beter het met de cilinder afdichtingen gesteld is. Daarom doe je deze test met de zuiger in het bovenste dode punt van de compressie slag. De kleppen zouden dan dicht moeten zijn en je verliest geen extra lucht doordat je een grote ruimte vol moet pompen. Uit eindelijk doe je dus dat wat Ruud zei maar dan met afleesbare waardes. Om te voorkomen dat de motor gaat draaien door de overdruk zet je dus de wagen op de handrem en in de versnelling.

Grote voordeel is hiervan dat je de druk erop kan laten staan en dus kan gaan luisteren waar lucht ontsnapt. Grote kans dat je lucht uit de olie vulpijp hoor komen als je de dop eraf haalt, dat is lekkage over de zuigerveren. Dit is normaal binnen bepaalde normen. Als je lucht uit je uitlaat hoort stromen of uit je carburateur/luchtfilter dan lekt dus de bijbehorende klep.

Normaal gesproken moet je echt eens gaan kijken wat er aan de hand is als je een kwart van de druk verliest dus als je onder een waarde van 60 komt op de tweede klok.

Afbeelding
Hier dus de meter aangesloten op 1 van de cilinders :cry:

Afbeelding
En hier de rest van de waardes. Bij vrijwel allemaal hoor ik lekkage over de zuigerveren maar dat kan een stuk beter worden als de motor warm is. Helaas hoor ik hem ook bij bijna elke cilinder over de inlaatklep blazen, bij sommige dus duidelijk meer als bij andere.
Uit de uitlaat hoor ik bijna niks.

Zo snel mogelijk nu dus kijken of het met kleppen stellen op te lossen is, zo niet dan zullen de kleppen wel vastlopen op vuil op de klepsteel of een zwaar ingebrande of gecorrodeerde zitting......

Dat het een zijklepper is helpt ook niet echt, bij een kopkleppen, zoals ik in mijn werk gewend ben kun je het klepdeksel eraf halen en een ram op de tuimelaar geven van de lekkende klep, met druk op de meter, zodat eventueel vuil tussen de klep en de zitting weggeblazen kan worden.

Hou de jullie wel op de hoogte

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motor problemen

Berichtdoor Dikkie » do 08 mar 2018 21:56

Zeg jongeman wat hangt daar nou onder de kap?? Is dat een dikke nieuw soort toeter of een sirene? (Hoop niet het laatste.. ;) )
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » do 08 mar 2018 22:15

Toch dat laatste, je bent de vliegtuig dokter of je bent het niet hè, wou je er ook 1? Heb er nog 1 over.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Motor problemen

Berichtdoor Dikkie » do 08 mar 2018 22:23

Nee, echt niet. Die sirenes mogen van mij allemaal naar de schroot, ben blij dat wij er niet zo veel hebben. Vooral de oorlogse jeeps/dodges zijn rijkelijk voorzien van die dingen en die worden naar hartelust gebruikt
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » vr 09 mar 2018 20:00

Kleppen gesteld, was inderdaad erg hard nodig.
Lijkt ook wel weer wat geholpen te hebben maar is nog niet over, komende week eens kijken of ik hem nu wel afgesteld krijg.....

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » ma 12 mar 2018 18:09



Vandaag laten lopen, en klonk wat beter maar wou koud nog steeds niet lopen zonder de bi-starter, dus met handgas en bi-starter op 1000 toeren warm laten draaien, daarna klonk het niet heel verkeerd maar met rijden was het in de 2de versnelling niet veel en in de 3de versnelling was het hikken en stoten.
Dus gewoon nog steeds zwaar klote. Toen kwam ik er achter dat bij het spruitstuk uitlaat deel van cilinder 4/5 er wat damp kwam en dat het er vochtig was ondanks dat dat spruitstuk natuurlijk heel heet was. Ook borrelde het erlangs en werd het niet droog, en bij nader inzien zat er ook een verkleuring op de kop op die plek alsof er vocht omhooggelopen was dus denk dat de uiteindelijke oorzaak de koppakking is.

Heeft er iemand ervaring met de pakking wisselen in de auto of moet je hem er echt voor uitbouwen? Snap.dat uitbouwen het allemaal een stuk makkelijker maakt maar is het echt nodig?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Motor problemen

Berichtdoor peter80 » ma 12 mar 2018 20:18

Bij de 328 van jabami is de motor er niet uit geweest, kan natuurlijk gewoon in de auto
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » ma 12 mar 2018 21:11

Goed om te weten, al zal het niet even makkelijk zijn. Zeker niet als er ook nog wat met de kleppen blijkt te moeten gebeuren, maar goed, zien we dan wel weer.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Motor problemen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 12 mar 2018 21:21

Is wat lastiger met de momentsleutel.
En hoe langer het verlengstuk hoe minder het juiste aanhaalmoment klopt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Motor problemen

Berichtdoor ruben » ma 12 mar 2018 21:35

Da's alleen als je de verlenging, (in de richting van de dop dus, dat dan weer wel) ook echt tordeert. Met het spul wat ik normaal heb liggen gaat dat echt niet gebeuren.
Gebruik al jaren verlengstukken, ook bij echt kritische verbindingen en nooit problemen mee gehad. Als je bij ons de cilindervoet te weinig torque zou geven merk.je dat snel genoeg omdat die dan zijn tapeinden afbreekt.......
Maar zoals ik.al zei, we gaan zien of het wil


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten