Hoofdremcilinder lekt
Moderator: ruben
Hoofdremcilinder lekt
Heren,
Ik wou zonet de oprit afrijden, toen ik merkte dat ik geen druk meer achter de rempedaal had. Zeker een goed moment om daarachter te komen.
Ik heb vast gesteld dat de hoofdremcilinder lek is. De rubberen stofhoes is helemaal aangetast en lek, maar de hoofdremcilinder ook denk ik.
Kan het zijn dat de zuiger lek is? Of in ieder geval de afdichting hiervan? Hoe kan ik dit maken en hoe kom ik aan nieuwe onderdelen? Moet ik de linker accu en accubak verwijderen om erbij te komen?
Hoeveel nieuwe remvloeistof moet ik bestellen?
Lou
Ik wou zonet de oprit afrijden, toen ik merkte dat ik geen druk meer achter de rempedaal had. Zeker een goed moment om daarachter te komen.
Ik heb vast gesteld dat de hoofdremcilinder lek is. De rubberen stofhoes is helemaal aangetast en lek, maar de hoofdremcilinder ook denk ik.
Kan het zijn dat de zuiger lek is? Of in ieder geval de afdichting hiervan? Hoe kan ik dit maken en hoe kom ik aan nieuwe onderdelen? Moet ik de linker accu en accubak verwijderen om erbij te komen?
Hoeveel nieuwe remvloeistof moet ik bestellen?
Lou
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Hoofdremcilinder lekt
Je kunt bij Van Dam een revisieset bestellen, is niet heel ingewikkeld.
Maak foto's bij het uit elkaar halen dan weet je hoe het zit.
Binnenkant goed schoonmaken en heel licht opruwen met liefst met hoonborstel of anders fijn waterproof (geen randen of groeven)
Idd accubak bestuurderskant eruit, daarna is het niet zo moeilijk. Pas een beetje op met het losdraaien van de wartelmoeren van de remleiding en leiding naar het reservoir. Voor je het weet knikt de leiding. kruipolie zowiezo en warmstoken misschien.
Deze link is geloof ik een week geldig, kun je PDF downloaden met hoe het remsysteem werkt. https://we.tl/cPmqlh9VUl
Ontluchten zoals in VTH beschreven
Maak foto's bij het uit elkaar halen dan weet je hoe het zit.
Binnenkant goed schoonmaken en heel licht opruwen met liefst met hoonborstel of anders fijn waterproof (geen randen of groeven)
Idd accubak bestuurderskant eruit, daarna is het niet zo moeilijk. Pas een beetje op met het losdraaien van de wartelmoeren van de remleiding en leiding naar het reservoir. Voor je het weet knikt de leiding. kruipolie zowiezo en warmstoken misschien.
Deze link is geloof ik een week geldig, kun je PDF downloaden met hoe het remsysteem werkt. https://we.tl/cPmqlh9VUl
Ontluchten zoals in VTH beschreven
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Hoofdremcilinder lekt
De hoofdremcylinder kan je ipv een hoonsteen ook oppoetsen met scotch-brite. Dit maakt geen krassen maar polijst de wand en haalt de rommel eraf. Meestal is de oorzaak een opgezwollen remcup in de hoofdremcylinder
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Hoofdremcilinder lekt
Mannen,
Ik heb de hoofdremcilinder uit elkaar. De eindplaat zat stevig vast geroest. Ik heb een revisieset besteld. Ik ga er vanuit dat de versleten remcups het probleem zijn. De cilnder is aan de binnenkant heel glad. Moet ik dat juist licht opruwen? De opening waar de drukstaaf in steekt is wel verroest. Dat zal ik schoon schuren.
Ik heb 2,5 liter DOT 3 besteld. Ik zal ontluchten volgens VTH.
Dus iets opruwen in de remcilinder?
Lou
Ik heb de hoofdremcilinder uit elkaar. De eindplaat zat stevig vast geroest. Ik heb een revisieset besteld. Ik ga er vanuit dat de versleten remcups het probleem zijn. De cilnder is aan de binnenkant heel glad. Moet ik dat juist licht opruwen? De opening waar de drukstaaf in steekt is wel verroest. Dat zal ik schoon schuren.
Ik heb 2,5 liter DOT 3 besteld. Ik zal ontluchten volgens VTH.
Dus iets opruwen in de remcilinder?
Lou
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Hoofdremcilinder lekt
Beter een dot 4 er in, mocht je rem is aan lopen zit een dot 3 sneller aan zijn kookpunt.
Dot 3: Kookpunt droog 225 graden, nat 142 graden.
Dot 4: Kookpunt droog 265 graden, nat 165 graden.
En ik heb wel is een blauwe trommel gezien, das heet.
Dot 3: Kookpunt droog 225 graden, nat 142 graden.
Dot 4: Kookpunt droog 265 graden, nat 165 graden.
En ik heb wel is een blauwe trommel gezien, das heet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Hoofdremcilinder lekt
Nee opruwen hoeft niet, maar moet vrij zijn van diepe krassen, groeven en roestputten. Als die er zijn zou je hem kunnen ophonen/polijsten.
Als alles schoon en glad is, nieuwe rubbers licht inmeren met ATE remmenpasta, blauwe tube met semidoorzichtig/wittig spul erin, en weer in de juiste volgorde monteren
en alles rubbers de juiste kant op want heb van rem problemen gehoord waar later bleek dat bepaalde cups verkeerd om zaten
Als alles schoon en glad is, nieuwe rubbers licht inmeren met ATE remmenpasta, blauwe tube met semidoorzichtig/wittig spul erin, en weer in de juiste volgorde monteren
en alles rubbers de juiste kant op want heb van rem problemen gehoord waar later bleek dat bepaalde cups verkeerd om zaten
Re: Hoofdremcilinder lekt
Guys, ik heb de hoofdremcilinder gereviseerd met een revisie-setje van Van Dam. Dat ging prima. Binnenkort ga ik de cilinder weer onder de truck monteren. Enig idee hoeveel remvloeistof ik nodig heb om de hoofdremcilinder, het voorraadreservoir en de leidingen te vullen inclusief alles ontluchten? Lou.
Re: Hoofdremcilinder lekt
Het hele systeem zou ongeveer een liter bevatten, dus met 1 moet je een eind komen en met 2 moet het zeker lukken
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Hoofdremcilinder lekt
Ik spoel meestal extra door, neemt het vuil een beetje mee. Kom ik meestal aan een liter of 2
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Hoofdremcilinder lekt
Het goede nieuws is dat de truck weer start als een tierelier. De nieuwe (toch maar 120 Ah) accu's van AW Accu (goed tip) werken fantastisch. Het slechte nieuws is dat de gereviseerde hoofdremcilinder toch weer lekt. Ik begrijp het niet. Ik heb hem uiterst precies in elkaar gezet. Toch lekt het. Waar kan dat aan liggen? Lekt het toch langs de cups? Had ik die niet met een beetje vet in elkaar moeten zetten? Of kan de afdekplaat lekken?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Hoofdremcilinder lekt
Alles van de remmerij zet ik in elkaar met ATE bremsenfett, zit in een blauwe tube
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Hoofdremcilinder lekt
Waar lekt ie: dat kunnen wij op afstand niet beoordelen. Dan zal je echt nauwlettend naar de hoofdremcilinder zelf moeten kijken. Kan eventueel ook 1 van de ontluchtingsnippels zijn
En cupjes adviseer ik ten alle tijden met ATE remmenvet in te vetten voor montage.
En cupjes adviseer ik ten alle tijden met ATE remmenvet in te vetten voor montage.
Re: Hoofdremcilinder lekt
Ik zal nauwkeuriger gaan kijken en ATE remmenvet halen.
Re: Hoofdremcilinder lekt
Bedankt mannen.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Hoofdremcilinder lekt
Graag gedaan, daarvoor hebben we een nuttig forum
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten