smeermiddelen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

smeermiddelen

Berichtdoor ruben » vr 01 dec 2017 22:43

Na een gesprek met een mede wep bezitter kwamen we over motor olie in gesprek. Ook op facebook gaat dit nog wel eens de ronde dus ik dacht ik ga het hier ook even opvragen.
Ik heb mij vorig jaar toen ik de boel moest bestellen voor mijn wepje om alles te verversen gebaseerd op dit oude draadje uit dit forum.
http://ya126.nl/forum3/viewtopic.php?f= ... len#p21297

Tussen 2011 en 2016 zitten natuurlijk ook weer een paar jaartjes dus er waren alweer wat type aanduidingen veranderd maar ik kwam hier op uit:

Motorolie: , Rimula R3+ 30 20L voor de wep nodig 7.5 liter
Versnellings- en tussenbak, tandwielkasten: Spirax S2 A 80W90 1L, 20 liter voor de wep nodig 7.25 liter
Vet (voor de smeernippels): Gadus S2 V 220 AC 2, 400gram 4 nodig

Heb zelf ook nog wel wat onderzoek gedaan neer de originele type aanduidingen en heb niet alle info meer maar de conclusie was dat het goed overeen kwam met de door defensie gebruikte smeermiddelen, schroefaskoker vet, Dot 4, schokbreker olie is een stuk algemener en vrij makkelijk te krijgen.

De motor olie is dus een zwaar gedoopte SAE 30 minerale olie, eigenlijk voor zwaarbelaste diesel motoren, maar dat is meer van toepassing op het toeren bereik en de Hercules draait niet zo hard.
De bak olie is een GL5 olie maar een die niet de bronzen delen zou aantasten
Het vet is goed voor zwaarbelaste delen zoals aandrijvingen en goed water bestendig.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit inderdaad zo uitgezocht hebben en waar hun op uit kwamen of waarom ze voor een bepaald smeermiddel hebben gekozen.

Nou zie ik ook vaak mensen roepen dat ze 10W40 gebruiken 0f 20W50 , vaak wel mineraal of classic olie maar eigenlijk wel allemaal met een hoge eind viscositeit. Nou weet ik uit mijn werk dat een hoge eind viscositeit ook vaak een hogere oliedruk tot gevolg heeft, dus is het eeb bewuste keuze om een dikke olie te gebruiken en wat hou je dan voor druk limieten aan?

en nog en ander vraagje, als er mensen zijn die inderdaad SAE30 mineraal gebruiken, waar staat jullie olie druk op met een warme motor en met een koude bij een stationair van ongeveer 500/450 toeren ? dit ook omdat de mijne net an aan de eisen volgens het VTH voldoet :wink:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: smeermiddelen

Berichtdoor peter80 » vr 01 dec 2017 23:05

Ik heb mineraal SAE 30 erin zitten van Total, oliedruk bij echt warme motor 1,5 bar op 500 toeren. koude motor 5 bar
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: smeermiddelen

Berichtdoor Dikkie » vr 01 dec 2017 23:43

Ik zou juist verwachten dat 10W40 een lagere viscositeit heeft, dus dunner is, en daarom een lagere oliedruk zal aangeven dan 20W50 die vaak word gebruikt.

Ik zal bekennen dat ik 10W40 gebruik; omwille dat ik dit in knappe hoeveelheden heb liggen en voor een leuke prijs kan krijgen. Wellicht niet de meest ideale keus maar aangezien ik het nergen bij meng (de motor was geheel droog en schoon toen het er voor het eerst ging)kan het weinig kwaad.

Mijn oliedruk is koud starten tussen 3 en 3.5 bar, warm stationair boven 1.5 bar en warm op toeren tegen 3 bar.
Afgezien van wat de vth aangeeft zal de motor eigenlijk altijd wel smeren zolang de druk boven de 1 bar is.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten