Koud slecht starten en warm goed?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » di 26 dec 2017 21:02

Hoi Peter,
Ik zal de spanning meten bij > 700 toeren. Bedankt.
Lou

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » vr 19 jan 2018 20:51

Afbeelding

Peter, ik heb de dynamo en spanningsregelaar inmiddels uitgebouwd. Ze zijn beiden door een lokale dynamo firma in Venlo getest op een testbank. De conclusie is dat de dynamo en de spanningsregelaar keurig 28 Volt geven. Die zijn dus allebei in orde. De fout moet dus in de verdere plus bekabeling van de spanningsregelaar naar de accu zitten, toch? Enig idee waar de fout kan zitten? Wat is die unit die ik in bijgaand schema heb omcirkeld? Of kan het een zekering zijn die kapot is? Lou.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Dikkie » vr 19 jan 2018 21:24

Dat is je startmotor. De plus van de accu's gaat via de startmotor naar de rest van het voertuig. Als daar iets mis mee is start je voertuig niet óf je hebt helemaal niks, dus: onwaarschijnlijk.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor ruben » vr 19 jan 2018 21:50

Kijk een naar het kroonsteentje in de bovenste rij van kabel 26. Als die netjes schoon is en de kabels daar binnen ook kijk eens bij de contacten van de ampère meter, als die ook netjes schoon zijn en goed vast kijk dan eens naar de contacten op de startmotor. De ampère meter meet de stroom via het hete contact van het relais van de startmotor volgens schema, en als je dynamo en regelaar goed zijn moet de ampère meter bewegen lijkt mij maar als die contacten slecht zijn kan dat niet. Gezien het feit dat je stroom kabel van de startmotor onder de zelfde moer zit als de kabel van de ampère meter zou het goed kunnen dat die ze vervuild zijn dat er nauwelijks nog stroom door komt. Als het goed is zitten ze samen onder één condoompje onder 1 moet. De enige andere kabel daar is nummer 36 en die zit met een schroefje vast. Kan je ook nakijken maar denk niet dat het daar aan ligt.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor ruben » vr 19 jan 2018 21:57

Of, wat ook nog zou kunnen, de laadstroom naar de accu's loopt zoals hierboven beschreven door je amperemeter, al die intern kapot is paar bij ook niet. Ik denk dat je dat kan testen door je lampen aan te zetten zonder lopende motor. Als de ampère meter stuk is zouden ze volgens mij niet aan moeten gaan. Als ze het wel doen met lopende motor branden ze puur op de spanningsregelaar.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor peter80 » za 20 jan 2018 18:51

Amperemeter doormeten met een multimeter op ohms
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » zo 21 jan 2018 18:28

Peter, Ruben, Dikkie,
Ik heb de Ampèremeter door gemeten. Daarbij hek ik van één pool de kabel los gemaakt, om alleen de meter te meten en niet het kabelcircuit. De weerstand van de meter is nagenoeg 0 Ohm. Die is dus geen sluiting.

Ik heb ook alle zekeringen eruit gepakt, zeer licht geschuurd en weer terug gezet.

Toen heb ik de lampen aan gezet zonder dat de motor draait. De Ampèremeter sloeg licht naar de min uit. Hij gaf - 5 of -10 Ampère aan.

Met de lampen weer uit heb ik de motor gestart. De Ampèremeter geeft dan een uitslag van +5 of +10 Ampère. Deze waarde zakt binnen enkele minuten weer naar 0 Ampère.

Als de motor niet draait meet ik op de varkensneus 24 Volt. Met draaiende motor meet ik op de varkensneus 25 Volt. Niet meer.

Ik trek nu de volgende conclusies:
- De Ampèremeter werkt.
- De Dynamo en de spanningsregelaar werken (gaven eerder op testbank van door lokale firma 28 Volt).
- Alle zekeringen zijn in orde.

Zal ik eens een andere multimeter gebruiken? Misschien dat ik dan 28 Volt meet.

Lou

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor ruben » zo 21 jan 2018 19:29

als hij met draaiende motor meer volt aan geeft dan met stilstaande motor zou je kunnen zeggen dat het laad circuit werkt en de accu's bijgeladen moeten worden, maar met 25 Volt zal dit niet snel gaan, misschien wordt het meer met meer toeren, dat staat hier niet bij.
Als je de boel hebt laten testen, wat gaf de generator/spannings regelaar combi daar dan voor afgeregelde spanning?

Maar op zich lijkt er zo op het eerste gezicht niks mis me te zijn

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor peter80 » zo 21 jan 2018 19:38

Is de dynamo op de testbank op belast gezet?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Mar2
Hercules Held
Berichten: 134
Lid geworden op: di 13 jan 2015 15:57

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Mar2 » di 23 jan 2018 01:44

Ik lees dat de varkensneus gemeten wordt op 24 volt. Ik ga er vanuit dat de varkensneus de (bron-)spanning van de accu's is. Persoonlijk vind ik 24 volt eerlijk gezegd weinig, gegeven het feit dat die spanning rond de 12.6-12.8 volt per accu moet zijn en er bij twee volle accu's dus een totale spanning van 25-26 volt gemeten zou moeten worden.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » di 23 jan 2018 22:24

Peter, Ruben, Dikkie, Marc,
Bedankt voor alle goede adviezen. Dat helpt allemaal om te begrijpen wat er wel aan de hand is. Ik ga weer aan het meten van spanningen binnekort. Op de kroonsteen van de spanningsregelaar, op de accu's. Ik zal de amperemeter nog eens doormeten. Etc. Ik zal ook eens een andere spanningsmeter proberen. Misschien dat deze afwijkt. Ik kan ook de spanning van de 12 V accu van mijn luxwagen eens als referentie nemen. Dat moet toch eht 12 V zijn. Thanks again and keep in touch guys.
Lou

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor ruben » do 25 jan 2018 20:36

we zijn natuurlijk niks nieuwsgierig maar we horen graag als je wat gevonden hebt :lol:

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Lou58 » di 06 feb 2018 21:34

Peter, Ruben, Dikkie, Marc,
Bedankt voor alle goede adviezen. Update: ik heb alles nog eens door gemeten met twee verschillende multimeters. Los van kleine verschillen gaven ze toch het volgende beeld:
- Op de spanningsregelaar = 26-27 V
- Op rechter accu lopende motor = 14 V
- Op linker accu lopende motor = 12 V
- Op rechter accu motor uit = 13 V
- Op linker accu motor uit = 11 V

Ik trek de conclusies:
- Dynamo en spanningsregelaar werken goed.
- Amperemeter verbindt goed door (geen open contact = ca. 0 Ohm gemeten op weerstand).
- Bij draaiende dynamo hogere spanningen op accu's, dus acccu's worden geladen.
- Linker accu is einde levensduur. Over enige tijd toch een nieuwe aanschaffen. Hoeveel Ah ook al weer? Wat is een normale prijs en waar krijg ik die?

Tot horens,
Lou

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor peter80 » di 06 feb 2018 21:54

Wil je de originele grote accu's erin of vind je kleinere ook goed?
Ik heb 2x 85 ampere in de 314, is zwaar zat en een stuk goedkoper
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koud slecht starten en warm goed?

Berichtdoor Dikkie » di 06 feb 2018 23:15

En daar heb ik in de 126 gekozen voor 2x 120Ah, is groter, iets duurder, maar duurt ook langer voor ze leeg zijn - als je van plan bent om de hele dag ergens met de motor uit en radio aan te staan.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten