Koud slecht starten en warm goed?
Moderator: ruben
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Hoi Peter,
Ik zal de spanning meten bij > 700 toeren. Bedankt.
Lou
Ik zal de spanning meten bij > 700 toeren. Bedankt.
Lou
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Peter, ik heb de dynamo en spanningsregelaar inmiddels uitgebouwd. Ze zijn beiden door een lokale dynamo firma in Venlo getest op een testbank. De conclusie is dat de dynamo en de spanningsregelaar keurig 28 Volt geven. Die zijn dus allebei in orde. De fout moet dus in de verdere plus bekabeling van de spanningsregelaar naar de accu zitten, toch? Enig idee waar de fout kan zitten? Wat is die unit die ik in bijgaand schema heb omcirkeld? Of kan het een zekering zijn die kapot is? Lou.
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Dat is je startmotor. De plus van de accu's gaat via de startmotor naar de rest van het voertuig. Als daar iets mis mee is start je voertuig niet óf je hebt helemaal niks, dus: onwaarschijnlijk.
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Kijk een naar het kroonsteentje in de bovenste rij van kabel 26. Als die netjes schoon is en de kabels daar binnen ook kijk eens bij de contacten van de ampère meter, als die ook netjes schoon zijn en goed vast kijk dan eens naar de contacten op de startmotor. De ampère meter meet de stroom via het hete contact van het relais van de startmotor volgens schema, en als je dynamo en regelaar goed zijn moet de ampère meter bewegen lijkt mij maar als die contacten slecht zijn kan dat niet. Gezien het feit dat je stroom kabel van de startmotor onder de zelfde moer zit als de kabel van de ampère meter zou het goed kunnen dat die ze vervuild zijn dat er nauwelijks nog stroom door komt. Als het goed is zitten ze samen onder één condoompje onder 1 moet. De enige andere kabel daar is nummer 36 en die zit met een schroefje vast. Kan je ook nakijken maar denk niet dat het daar aan ligt.
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Of, wat ook nog zou kunnen, de laadstroom naar de accu's loopt zoals hierboven beschreven door je amperemeter, al die intern kapot is paar bij ook niet. Ik denk dat je dat kan testen door je lampen aan te zetten zonder lopende motor. Als de ampère meter stuk is zouden ze volgens mij niet aan moeten gaan. Als ze het wel doen met lopende motor branden ze puur op de spanningsregelaar.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Amperemeter doormeten met een multimeter op ohms
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Peter, Ruben, Dikkie,
Ik heb de Ampèremeter door gemeten. Daarbij hek ik van één pool de kabel los gemaakt, om alleen de meter te meten en niet het kabelcircuit. De weerstand van de meter is nagenoeg 0 Ohm. Die is dus geen sluiting.
Ik heb ook alle zekeringen eruit gepakt, zeer licht geschuurd en weer terug gezet.
Toen heb ik de lampen aan gezet zonder dat de motor draait. De Ampèremeter sloeg licht naar de min uit. Hij gaf - 5 of -10 Ampère aan.
Met de lampen weer uit heb ik de motor gestart. De Ampèremeter geeft dan een uitslag van +5 of +10 Ampère. Deze waarde zakt binnen enkele minuten weer naar 0 Ampère.
Als de motor niet draait meet ik op de varkensneus 24 Volt. Met draaiende motor meet ik op de varkensneus 25 Volt. Niet meer.
Ik trek nu de volgende conclusies:
- De Ampèremeter werkt.
- De Dynamo en de spanningsregelaar werken (gaven eerder op testbank van door lokale firma 28 Volt).
- Alle zekeringen zijn in orde.
Zal ik eens een andere multimeter gebruiken? Misschien dat ik dan 28 Volt meet.
Lou
Ik heb de Ampèremeter door gemeten. Daarbij hek ik van één pool de kabel los gemaakt, om alleen de meter te meten en niet het kabelcircuit. De weerstand van de meter is nagenoeg 0 Ohm. Die is dus geen sluiting.
Ik heb ook alle zekeringen eruit gepakt, zeer licht geschuurd en weer terug gezet.
Toen heb ik de lampen aan gezet zonder dat de motor draait. De Ampèremeter sloeg licht naar de min uit. Hij gaf - 5 of -10 Ampère aan.
Met de lampen weer uit heb ik de motor gestart. De Ampèremeter geeft dan een uitslag van +5 of +10 Ampère. Deze waarde zakt binnen enkele minuten weer naar 0 Ampère.
Als de motor niet draait meet ik op de varkensneus 24 Volt. Met draaiende motor meet ik op de varkensneus 25 Volt. Niet meer.
Ik trek nu de volgende conclusies:
- De Ampèremeter werkt.
- De Dynamo en de spanningsregelaar werken (gaven eerder op testbank van door lokale firma 28 Volt).
- Alle zekeringen zijn in orde.
Zal ik eens een andere multimeter gebruiken? Misschien dat ik dan 28 Volt meet.
Lou
Re: Koud slecht starten en warm goed?
als hij met draaiende motor meer volt aan geeft dan met stilstaande motor zou je kunnen zeggen dat het laad circuit werkt en de accu's bijgeladen moeten worden, maar met 25 Volt zal dit niet snel gaan, misschien wordt het meer met meer toeren, dat staat hier niet bij.
Als je de boel hebt laten testen, wat gaf de generator/spannings regelaar combi daar dan voor afgeregelde spanning?
Maar op zich lijkt er zo op het eerste gezicht niks mis me te zijn
Als je de boel hebt laten testen, wat gaf de generator/spannings regelaar combi daar dan voor afgeregelde spanning?
Maar op zich lijkt er zo op het eerste gezicht niks mis me te zijn
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Is de dynamo op de testbank op belast gezet?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Ik lees dat de varkensneus gemeten wordt op 24 volt. Ik ga er vanuit dat de varkensneus de (bron-)spanning van de accu's is. Persoonlijk vind ik 24 volt eerlijk gezegd weinig, gegeven het feit dat die spanning rond de 12.6-12.8 volt per accu moet zijn en er bij twee volle accu's dus een totale spanning van 25-26 volt gemeten zou moeten worden.
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Peter, Ruben, Dikkie, Marc,
Bedankt voor alle goede adviezen. Dat helpt allemaal om te begrijpen wat er wel aan de hand is. Ik ga weer aan het meten van spanningen binnekort. Op de kroonsteen van de spanningsregelaar, op de accu's. Ik zal de amperemeter nog eens doormeten. Etc. Ik zal ook eens een andere spanningsmeter proberen. Misschien dat deze afwijkt. Ik kan ook de spanning van de 12 V accu van mijn luxwagen eens als referentie nemen. Dat moet toch eht 12 V zijn. Thanks again and keep in touch guys.
Lou
Bedankt voor alle goede adviezen. Dat helpt allemaal om te begrijpen wat er wel aan de hand is. Ik ga weer aan het meten van spanningen binnekort. Op de kroonsteen van de spanningsregelaar, op de accu's. Ik zal de amperemeter nog eens doormeten. Etc. Ik zal ook eens een andere spanningsmeter proberen. Misschien dat deze afwijkt. Ik kan ook de spanning van de 12 V accu van mijn luxwagen eens als referentie nemen. Dat moet toch eht 12 V zijn. Thanks again and keep in touch guys.
Lou
Re: Koud slecht starten en warm goed?
we zijn natuurlijk niks nieuwsgierig maar we horen graag als je wat gevonden hebt
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Peter, Ruben, Dikkie, Marc,
Bedankt voor alle goede adviezen. Update: ik heb alles nog eens door gemeten met twee verschillende multimeters. Los van kleine verschillen gaven ze toch het volgende beeld:
- Op de spanningsregelaar = 26-27 V
- Op rechter accu lopende motor = 14 V
- Op linker accu lopende motor = 12 V
- Op rechter accu motor uit = 13 V
- Op linker accu motor uit = 11 V
Ik trek de conclusies:
- Dynamo en spanningsregelaar werken goed.
- Amperemeter verbindt goed door (geen open contact = ca. 0 Ohm gemeten op weerstand).
- Bij draaiende dynamo hogere spanningen op accu's, dus acccu's worden geladen.
- Linker accu is einde levensduur. Over enige tijd toch een nieuwe aanschaffen. Hoeveel Ah ook al weer? Wat is een normale prijs en waar krijg ik die?
Tot horens,
Lou
Bedankt voor alle goede adviezen. Update: ik heb alles nog eens door gemeten met twee verschillende multimeters. Los van kleine verschillen gaven ze toch het volgende beeld:
- Op de spanningsregelaar = 26-27 V
- Op rechter accu lopende motor = 14 V
- Op linker accu lopende motor = 12 V
- Op rechter accu motor uit = 13 V
- Op linker accu motor uit = 11 V
Ik trek de conclusies:
- Dynamo en spanningsregelaar werken goed.
- Amperemeter verbindt goed door (geen open contact = ca. 0 Ohm gemeten op weerstand).
- Bij draaiende dynamo hogere spanningen op accu's, dus acccu's worden geladen.
- Linker accu is einde levensduur. Over enige tijd toch een nieuwe aanschaffen. Hoeveel Ah ook al weer? Wat is een normale prijs en waar krijg ik die?
Tot horens,
Lou
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Koud slecht starten en warm goed?
Wil je de originele grote accu's erin of vind je kleinere ook goed?
Ik heb 2x 85 ampere in de 314, is zwaar zat en een stuk goedkoper
Ik heb 2x 85 ampere in de 314, is zwaar zat en een stuk goedkoper
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Koud slecht starten en warm goed?
En daar heb ik in de 126 gekozen voor 2x 120Ah, is groter, iets duurder, maar duurt ook langer voor ze leeg zijn - als je van plan bent om de hele dag ergens met de motor uit en radio aan te staan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten