Accu

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Accu

Berichtdoor ArjanVink » ma 09 okt 2017 08:03

Hoi allen,
Ik heb het forum al doorgespit,maar ik zit te zoeken naar hoeveel ampère de accu”s nu echt moeten hebben.
Wat ik kan vinden is waar ik ze gehaald worden,of dat er gewone kleine auto accu’s in gezet worden.
Maar concreet hoeveel ampère staat er niet bij,of ik kijk niet goed.
Mijn gedachte is dat ik niet ver en vaak genoeg rij om de 120 ampère accu ‘s vol genoeg te krijgen.
Ik hoef er niet het minimale in te duwen,maar mijn idee is erachter dat ze erg zwaar zijn.
Heb ze er gisteren uitgehaald om op te laden,aangezien ik niet (nog niet)gezegend ben met een garage of zo.
Die er nu inzitten zijn al oud en de laatste 2 jaar was er maar 1 a 2keer mee gereden.
Hij start verder prima,en met de hand aanslingeren doet hij ook goed.
Kleinere accu’s met meer ampere klinkt me namelijk goed in de oren kwa gewicht.


Grtjes Arjan

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: Accu

Berichtdoor ArjanVink » ma 09 okt 2017 15:23

Dus,nu zitten er van 120 AMP in.
Maar kan het het ampère minder maar dat hadden jullie wel gesnapt.
Grtjes Arjan

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Accu

Berichtdoor Dikkie » ma 09 okt 2017 16:29

Volgens de VTH zitten er origineel 120Ah accu's in, en dit is dan ook wat de meesten onder ons hebben. In sommige gevallen past 140 ook, maar vaak zijn die qua formaat té groot voor de accubakken.

Ik kan me goed voorstellen dat een kleinere accu, zeg 80 Ah, ook past (wel ff bak opvullen tegen schuiven) en dat je erop kan starten, maar is dat wel wat je wilt? Hoe vaak ben je van plan om je accu's eruit te halen?

Ik heb ff geen documentatie om mij te steunen, maar ik meende dat de Hercules een goede 600A startstroom eist. Dat moet je natuurlijk ook kunnen leveren.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: Accu

Berichtdoor ArjanVink » ma 09 okt 2017 18:10

Ok,ik vroeg het me af ivm het gewicht van de accu s.
Er uit halen zal ik niet zo vaak doen als ik er nieuwe in heb zitten.misschien van de winter mocht ik nog geen stalling hebben.
Ik probeer zowieso om met hem een half uurtje tot een uurtje per week te toeren.
Grtjes

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Accu

Berichtdoor Hoppa69 » ma 09 okt 2017 20:16

Ik heb in de 314 yellow top accu's van optima.
Deze hingen hier voor aan een 575 diesel en die starte er vlot op.
Die wegen een heel eind minder als de normale 120 ah accu's.
Mijn maat heeft ze ook maar dan red top en die heeft nu nieuwe en de vorige set heeft hij zeker 12 jaar mee gedaan.
Ze zijn een stuk duurder maar dat haal je er weer met de levensduur er uit.

http://www.onderhoudslader.nl/informati ... a-accu.php
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Accu

Berichtdoor ruben » ma 09 okt 2017 21:57

Ligt eraan wat je precies wilt. Er horen inderdaad 2 120 AmH in, daar is het formaat van de bakken op berekend maar ook de lengte van de kabels die tot in de bak komen.
De 120 A Accu heeft de polen zoals je wel gezien zal hebben naast elkaar aan de korte kant en niet zoals zoveel kleinere aan de lange kant.
Toen ik mijn DAF had liep hij niet, remde niet, en had hem ook nog nooit horen lopen dus ik wist niet of er wat mee aan de hand kon zijn. Daarom heb ik toen om even wat te hebben 2 56 Amp accu's gehaald, ook nog eens geheel tegen mijn principes in van de Gamma. Moet zeggen, hij doet het er prima op maar start ook altijd heel snel. Denk dat als hij heel lang staat met stationair toerental met de lampen aan dat hij dan de kans zou hebben leeg te lopen. Of dat ook gebeurt moet ik nog maar zien, als deze op zijn komen er wel zwaardere in. Nadeel van deze is inderdaad dat de polen op de verkeerde plek zitten.

Voordeel van deze 56 Amp accu is dat hij qua breedte en hoogte wel netjes in de bak past, alleen de lengte is veel te kort.

Dus je kan het redelijk naar eigen smaak invullen, belangrijk is alleen dat er 2 de zelfde capaciteit accu in staan met de zelfde leeftijd, anders gaan ze van elkaar stroom lenen tot ze beide het zelfde niveau hebben en gaan ze heel snel kapot.

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: Accu

Berichtdoor ArjanVink » ma 09 okt 2017 23:48

Nee,van de gamma wil ik ze ook niet.
Maar ik dacht ook dat de accu's van tegenwoordig sterker waren zodat ik in plaats van 120 amp er bv 105 of 90 amp erin kon doen.
Grtjes.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Accu

Berichtdoor peter80 » di 10 okt 2017 09:46

Heb accu's van 85 ampère erin staan van hankook. Startcapaciteit zat en 4 jaar garantie
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Accu

Berichtdoor Dikkie » di 10 okt 2017 17:39

Wat is je definitie van sterker? Een capaciteit van 120 Ah blijft een capaciteit van 120 Ah, een moderne 80 Ah is nou eenmaal hetzelfde als een "ouderwetse" 80 Ah...!

Hooguit zijn ze tegenwoordig vrijwel onderhoudsvrij, gaan ze langer mee in levensduur (mits correct gebruikt), of hebben ze een hogere startstroom.

Overigens kan je er gerust 105 of 90 in leggen, daar moet je gewoon op kunnen starten.. je moet dan niet de hele dag je verlichting of radio aan laten in de hoop aan het eind van de dag nog elektrisch te kunnen starten ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: Accu

Berichtdoor ArjanVink » di 10 okt 2017 19:09

Hoi Dikkie,
Ik bedoelde inderdaad sterker in levensduur.
Heb ook nog meer over de accu s gevonden via het forum niet goed gekeken.
Ik heb de mijne er nu uitgehaald.ze zaten er wel krap in.zal ze eerst eens goed opladen.
Er zaten Centurion nrg accu's in.ik dacht 120 amp maar dat kan ik dus niet zien.grt Arjan

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Accu

Berichtdoor ruben » di 10 okt 2017 20:59

als ze erg krapjes passen moeten het 120 of maximaal 140 zijn maar betwijfel of die laatste past.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Accu

Berichtdoor Dikkie » di 10 okt 2017 21:12

Ruben, 140 past.. maar meet hem wel ff op, want de maten verschillen onderling. Ik heb 2x 140 staan die past. Helaas wel overleden
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Accu

Berichtdoor Kees64 » wo 11 okt 2017 20:52

Hallo,
Mijn (verkochte) 126 heeft 7 jaar lang 2 Yuasa accu's van 70 ampere gehad. Toen vervangen voor het geval dat.....

ArjanVink
Hercules Held
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 22 sep 2017 21:50
Locatie: Beuningen

Re: Accu

Berichtdoor ArjanVink » za 18 nov 2017 14:27

Sorry voor de late reactie,ik heb er nu 100 amp inzitten.
Doet het prima.bedankt allen,


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten